Kjelle11 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej Fliker in med en frågeställning beträffande Battman. Har en sådan inkopplad och den har fungerat perfekt. När jag för ca: 3 månader sedan var vid båten satt jag batteribanken på läddning eftersom de sjunkit till 12,6 v. Lämnade den så med vetskap att strömsladden till landströmmen skulle kopplas bort dagen efter. När jag för 14 dagar sedan kom till båten tittade jag på min Battman och den visade 6,8 eller 6,6 mycket svagt - alltså helt urladdat, inte ens gasmätaren som i stort sätt inte drar något, fungerade inte. Jag upptäckte då att jordfelsbrytaren hade utlöst, fråga inte varför. Jag satte på laddningen och återvände till båten en vecka efter. När jag då tittade på Battman:en visade den återigen 6,8 el. 6,6 men batterierna hade nu laddats till 13,6. Fråga 1: Kan det varit Battman:en som gått sönder och utlöst jordfelsbrytaren? Fråga 2: Finns det någon resetknapp man kan få gång Battman:en med p g a att batteribanken varit urladdad, eller kanske en säkring? Tips för att få den att fungera önskas (fråga 3)-eller är det bara till att slänga? /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 11 Mars , 2008 Är lite osäker på vad du menar. När du säger att batterierna hade laddats till 13,6 V och Battmannnen visade runt 6,8 betyder det att du mätte upp batterispänningen med något annat instrument SAMTIDIGT som B-man visade 6,8V? Var laddaren på när du gjorde denna mätning/avläsning? Generellt gäller att om dina batterier verkligen har varit urladdade ner till 6,8V vilospänning är de fuillständigt slut och kan inte återladdas, men en del talar för att Battmannen lurar dig. Din Battman är nog OK och bör definitivt inte ha utlöst jordfelsbrytaren, men om jag minns rätt finns det en hängsäkring någonstans i närheten av shunten. Kolla till att börja med den och att alla anslutningar, inklusive batteripoler och batterikabelpolen på shunten är OK! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 11 Mars , 2008 Tack för svaret, ska ut nästa vecka och kontrollera om jag hittar någån hängsäkring. Vad menar du med shunt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 11 Mars , 2008 Om det är en sån BattMan som jag tror... Manual: http://www.mastervolt.com/download.php?id=3920 Lossa alla anslutningar till batteriets pluspol (sitter troligen två klena sladdar som är till BattMan:en och där hittar du nog två hängsäkringar också) och koppla tillbaks, så kommer BattMan:en att resetas och starta om (om den har hängt sig). Shunten är en burk som sitter alldeles nära batteriets minuspol, följ minuskabeln från batteriet så kan du inte missa den. Senast ändrad av Gunnar_ | 11 mars 2008 | 20:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 11 Mars , 2008 Ja, jag tror också att det är en sådan Battman. Iaf är det en sådan jag har. Kanske lite förvillande att kalla shunten för burk. Det är en kraftig plåtbit som sitter med en polsko på batteriets minuspol och har en pol i andra änden där minuskabeln är ansluten med en polsko. Du ser den bl.a. på första bilden i manualen. Instämmer f.ö. med Gunnar om resetmetoden. Om din batterispänning verkligen var nere på 6,8V första gången räcker det nog tyvärr inte med en reset. Ett helt annat problem är den utlösta jordfelsbrytaren. Det har säkert inget med Battmannen att göra, men pekar på att något gått fel på starkströmssidan. Svårt att ha en uppfattning om vad, men om det inte upprepas tycker jag att du kan bortse från detta. Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 11 mars 2008 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 11 Mars , 2008 Om din batterispänning verkligen var nere på 6,8V första gången räcker det nog tyvärr inte med en reset. Vad menar du med det, att den i så fall är förstörd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 12 Mars , 2008 Lite klumpigt uttyckt av mig. Jag menar att du har fått andra problem på halsen. Som jag skrev tidigare måste du i så fall byta ut batterierna. Du måste också reda ut vad det var som fick de gamla att ladda ur så totalt, annars kommer de nya att gå samma öde till mötes. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 12 Mars , 2008 Hej Tack för svaren. Tror att batterierna klarat sig - ska kontrollera allt det andra när jag kommer till båten, nästa vecka. Ännu ett tack till er båda. /Kjell Senast ändrad av Kjelle11 | 14 mars 2008 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser