Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
NiclasV

Nybörjarfråga - Nyttan av rodkick ?

Rekommendera Poster


Hej

 

Jag har förstått att rodkicken hindrar bommen från att falla ned och därmed ersätter dirken men har man någon annan nytta av den ? Gör den någon nytta under seglingen ?

 

Nic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu haft en båt med dylik i 13 år, svaret blir: Näe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har varianten med inbyggd gasfjäder, så kan du höja bommen i lätta vindar så att inte bommtyngden gör att akterliket stänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag komma med en följdfråga?

Har långt gångna funderingar på att sätta en rodkick på min späckhuggare, som inte har dirk. (Späckhuggaren har istället en liten stropp som man fäster bommen i från akterstaget när man inte seglar. Den känns lite vek. Plus att en rodkick skulle göra hissande och nedtag av storen smidigare att utföra ensam.)

Min fråga är, finns det någon nackdel med rodkick som traditionell kick inte har?

/Mats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan komma på är priset. Däremot förstår jag inte vitsen med en rod utan gasfjäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om den saknar fjäder slipper man ju dirken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ho-ho.

Nej att bli ersatt av en käpp kan ju inte kännas bra. Inte ens om den har gasfjäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man har fjäder!Flört

Man får rätt mycket för pengarna när man köper en rodkick även om den käns dyr. Egentligen är det ju fjädern man saknar så om man är lite om sig och kring sig så kan det ju ordnas billigare än i fina båtbutiken. Det jag tycker man vinner förutom bekvämlighet är lättvindsegenskaper, mindre slitage vid skvalpig sjö, grymt lätt att reva och om man monterar den lite smart puttar den ut bomen när det är fisvind bakifrån.Cool. Dirken. (snart ersatt)

 

         

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man det ?? 

Jag trodde det tidigare men har både dirk och rodkick. Tycker att bommen svänger från sida till sida när jag ligger förtöjd eller på svaj om jag bara hänger den på rodden. Så jag spänner upp dirken så att bommen lyfter lite i akterkant och drar till storskotet efter detta. Då slutar min bom svänga vilket irriterar mig.... (har rullmast så sglet är borta från bommen)

Är det bra jag som har både och... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom automatiskt bomlyft i lätta vindar, som knappast är viktigt för många, finns inga fördelar.

Rodkicken är dyr - finns det inte andra hål att stoppa pengar i?

Ännu en pryl att underhålla.

Utan dirk saknar man ett reservfall.

Jag har seglat med gasfjädrad rodkick i fem år på en tidigare båt och en sådan finns absolut inte ens med på listan onödiga tillbehör som är kul att ha. Den finns inte med på någon lista alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor humor Glad

Tack för all bra info. Priset borde jag klara. Sålde min snöskoter före jul och har lite pengar kvar på hobbykontot.

Tänkte behålla stroppen som sitter på akterstaget, som jag använder som dirk.

En annan fråga: Är Rodkicken tillräckligt stark för att man ska kunna använda storskotet att fiska upp en snubbe ur sjön, om storen är nere? Skulle ni världsvana rodkickare prova det om tillräcklig desperation fanns?

/Mats



Senast ändrad av Mats_G | 05 mars 2009 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inte tillräckligt stark för att lyfta någon i men det finns ju ett fysiskt stopp när den är fullt ihop pressad. 

Personligen skulle jag ta ett av mina extra fall och dra upp någon med, tar 20 sekunder att få loss och koppla fast i någon. Blir ju inte en fin lyftarm som bommen kan vara men det går fort. Har aldrig förstått hur man snabbt skall kunna använda storskot och bom för detta tar ju evigheter att rigga upp. Segel skall ner, storskotet eller dirken skall riggas så att de går över något brytblock eller dyligt i akteränden på bommen.

Tror att det är bättre att få upp personen fort även om han/hon stöter emot bordläggning och mantåg när jag lyfter i ett fall på sidan av båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då lär du knäcka bommen. Om kicken håller vill säga.

Gissar jag,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benägen att hålla med dig till fullo.

Nu sitter den där, men jag känner inte att jag är speciellt lyckligare eller seglar bättre med den på plats. Och som jag skrev så använder jag alltid dirken för annars så har jag en svängande bom som irriterar mig. Så jag skulle kunna leva utan roddkick utan att sörja den.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kicken är ingen räddningsutrustning. Endast ett bra tillbehör för den som bryr sig om själva seglingen. Fjädern ska bara orka hålla upp den utrustning som normalt brukar sitta på bomen plus några få kilon ute i ändan på bomen. Självklart svänger bomen till höger och vänster med en fjäder som håller upp den men skilnaden blir att bomen inte med sin vikt hjälper till att snärtsträcka akterliket i passerande vågor. Man kan vara utan det mesta som hjälper seglen att enkelt ändra eller hålla sin form. Själv uppskattar jag mycket att säkert och handikappvänligt kunna ställa om båten när vädret ändras. Vill även tippsa om spärrblock i taljor med stor belastning. Sparar händer och ökar ibland säkerheten. Ett billigt alternativ till rod är dirken. Klarar nästan detsamma men är inte lika bekväm och med fel linval kan den nöta segel. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda sig av bommen för att hala upp folk ur vattnet är nog bra. Om man ligger stilla, förtöjd i en hamn, med storen beslagen i kapell och med detaljer som storskot, hakar och annat förberett. Men då kan man lika gärna be MOB simma till badstegen.

Men att i sjögång, kanske ensam kvar ombord, med en bom som slår fram och tillbaka på en rullande båt, med ett piskande, taskigt beslaget segel och en uttröttad, kanske panikslagen person med stela fingrar i vattnet är det en annan sak. Risken är stor att den ombordvarande också slås ut i sjön eler knockas medvetslös. En skrivbordsidé på nästan samma nivå av önsketänkande som strategin att hissa upp folk ur vattnet med hjälp av ett segel.

Det finns bara en lösning på problematiken att få upp en nödställd ur vattnet när besättningen är liten, friborden höga och förhållandena dåliga:  En väl genomtänkt och utprovad lösning som går snabbt och som är säker för den ombordvarande och som orkar med att den svagaste personen ombord lyfter den tyngste, dessutom med blöta kläder.

Använder man fall, vilket iofs har sina fördelar måste MOB ha sele på sig. Fallet måste nå ner till vattnet och klara sidobelastningen.Det bör inte vara draget till sittbrunnen och måste ha en hake som kan öppnas av frusna, panikslagna fingrar. Dessutom måste  fallvinchen vara stor nog för att orka med jobbet. Man bör också ha en lösning för att snabbt öppna eller kapa mantåget, friborden är höga nog utan mantåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick en sån där i nöd till havs kurs och till saken hör att min båt är väldigt trång. All utrusting som ansågs nödvändig fick mig att undra var man själv skulle kunna få plats. Ett vanligt hjälpmedel man hade innan nödblossen var tjärtunnor som tändes på och kunde brinna länge i vattnet så uppmärksamhet blev påkallad. Dessa tunnor sprider en härlig doft när dom lagras ombord. D.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller än en gång med dig Cool

Har funderat på problemet många timmar till sjöss, och insett att det är ett fruktansvärt problem som, precis som du säger görs till ett käckt och lättsamt problem i massor av tidskrifter med bommen och segel som hjälpmedel.

När någon faller i så är det nog i de flesta fallen då det är skitväder och när allt ändå jävlas med en.

Vi använder alltid flytvästar med inbyggd sele av den anledningen, både i sol som i storm.

Har funderat massor av gånger hur jag skall orka lyfta någon och det enda jag kommit på är med fallen på sidan för alternativet är att jag med hjälp av de aktra wincharna hjälper till att dra/släpa upp någon via stege och badbrygga på aktern vilket jag är mer tveksam till.

Har ett extra långt fall till genakern som når ner till vattnet och som kan dras över en elektrisk fallwinch. Men som du säger, det förutsätter att personen som skall upp kan hjälpa till annars är det nästan kört.

Om man funderar i säkerhetstankar kring Roddkicken skulle jag personligen lagt mina pengar på bra och bekväma selar, jackstays, säkerhetslinor och nya rejäla öglor att fästa säkerhetslinorna i, före jag skulle köpa en rodd.

Har på mina tre sista båtar som alla kommit från varv behövt montera just fästöglor. Något som jag inte kan fatta att man inte har som standard. Inte ens fina båtar från Orust har tillräckligt med sådana.

Jag har en precis utanför nedgångsluckan så man kan koppla innan man går ut i sittbrunnen fyra i sittbrunnen och en vid respektive ratt, dvs totalt 7 st i sittbrunnen. Det måste finnas till alla och så att man bekvämt kan koppla sig.

Rät eller fel, men definitivt bättre med fler än färre.

 



Senast ändrad av oceanis | 05 mars 2009 | 13:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt sagt! Med säkerhetsbälte på behöver man inte bekymra sig om resten i frågan så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack återigen.

Jag kastade bara ur mig frågan. Hade hört talas om det nånstans och tyckte också det verkade lite väl krångligt. Bara en sån sak som att om alla förutsättningar i övrigt är bra, göra loss storskotet och hala ut nederänden till den nödställde för att fästa den i hans/hennes sele. Nej, det är nog en skrivbordsprodukt som ni påpekade.

Jag kör med säkerhetssele när jag är osäker eller när sjön är hög, det är bra träning att lära sig flytta karbinhakarna och man känner sig betydligt tryggare på fördäck och kan jobba smidigare.

Jag skaffar rodkick, men inte av detta skälet. Utan för att jag inte har nån dirk och behöver kunna hissa och reva på en person. Och jag är glad att jag fick så bra besked om den bitenGlad.

Tänkte ge mig på en sån variant med gasfjäder men som man kan spänna ner i den händelse man vill trimma ner bommen.

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl göra oss som gillar att segla glada genom att montera kickstången så att den trycker ut seglet på undanvind. Inget som är svårt men man kanske får tillverka ett eget beslag. Det är nog också ett bra ett bra argument den dagen du ska sälja. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, som sagt så funderar man ju om dirken håller. Men om så vore, så måste väl ändå storskotet vara det bästa alternativet. Bara att koppla loss från skenan och lyfta över relingen. Är det tungt så använder man vinschen. Det måste ju gå fort! 
Hm. Man får nog kolla hur mycket dirken kan hålla för?
Att ta ett fall? Först måste man väl reva och då försvinner den lilla stumpen man har kvar. Nej jag tror att skotet är det bästa. Om man nu har sele så ramlar man inte i, men det kan ju ligga någon i vattnet redan när man kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk efter!

Klart att dirken håller! Om man har dirk skall den ju kunna dubblera som reservfall och som ett alternativ till att hissa upp en gubbe i båtsmansstol när storfallet havererat. Annars har man tappat mycket av fördelarna med en dirk.

Bara koppla loss skriver du. Det förutsätter en hake som dels är snabbt lossad och som sedan kan hanteras av frusna fingrar i sjön. Inga schacklar eller annat pill. Men problemet kan säkert lösas.

Sedan gäller det att snabbt få ut skot nog så att det når ner. Jag ser framför mig hur man i paniken hivar skotet överbord, upptäcker att det bara räcker ned till relingen. Hala tillbaks det ochg försöker få ut mer lina samtidigt som bommen svänger vilt...

Och skotets halända måste gå via bommen/masten till sittbrunnen. Med nog kraftutväxling. Och storseglet måste vara hyggligt beslaget för att det inte skall röra till det hela ytterligare.

Största problemet - hur hindrar du storbommen att slå vilt fram och  tillbaka? Den kommer att göra sitt bästa för att sopa dig överbord först, sedan kommer den göra sitt bästa för att slå ihjäl den nödställde mot relingen. Utan segel kommer båten att ligga tvärs sjön och rulla som en besatt till havs. Det kommer vara nog illa att bara röra sig ombord, med en fixerad bom.

Vad fallet har med revning att göra begriper jag inte. Man har inga revade segel under sådan här manöver, man har rivit ner/rullat in dem och manövrerar för motor. Och man tar naturligtvis ett reservfall, lämpat för ändamålet.

Att förlita sig på att alla alltid har en livsele kopplad och därför strunta i att tänka ut ett system känns optimistiskt. I alla fall om man skall på långresa. Folk har sopats överbord på väg in/ut i ruffluckan när de varit på väg att koppla sig, folk har glömt att koppla sig när något oförutsätt händer och man skall snabbt bara.... Och hakar och annat kan brista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean, eftersom frågan är uppe och vi nog har samma tankar om hur svårt det skulle vara i en situation som den vi diskuterar så undrar jag om du, som jag har funderat på detta, och kommit fram till något smart. Jag har ärligt talat brottats med tanken många gånger och vet inte efter många år hur ett bra sätt är.

Jag har när båten legat på svaj, klarblå himmel och det nästan varit vindstilla vid bad försökt att på prov ta mig upp på badbryggan utan stege och det är ju nästintill omöjligt. Tanken på att försöka komma upp på sidan har aldrig slagit mig för i vattnet inser man hur högt det är.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanis, du verkar ha tänkt på det här.

Fru S och jag funderade länge innan vi hittade en lösning och inte minst en strategi som funkar för ett långseglande par. Så här der det ut hos oss.

Löplinor (wire som tål sol och som sitter på plats året runt) nära midkepps på varje sida masten. Ramlar man är risken liten att man hamnar utanför mantåget. På dessa kan jag koppla mig innan jag kliver ur nedgångsluckan och sedan röra mig fritt mellan ratt och förstag.

På mitt akterstag, ca 6 m över däck sitter ett block. Genom detta löper en lina, ena ändan går genom ett block i däck och är sedan fäst, den andra ändan har ett par flöten och en kraftig karbinhake.

Man kastar linan med haken överbord till MOB som kopplar sig. Haländan går via blocket i däck på så vis att den löper fint fram till, utan att klättra eller komma i beknip till endera genuavinchen. Dessa är 2-vxl 44 ST och min då 12-åriga, spensliga dotter kunde vid prov utan större problem hala upp sin far, 80 kg och i blöta kläder.

Eftersom min båt är en ketch så hamnar dessutom lyftpunkten precis mitt för de öppningsbara grindarna i mantåget, så att det är lätt att få personen över relingen.

Går det sjögång kommer MOB, i alla fall om denne är medtagen, förmodligen slå sig illa mot fribord och relingslist, ja kanske krossa näsbenet och slå ut en del tänder. Billigt pris om alternativet är död...

Är MOB så medtagen att denne inte kan koppla sig själv vet vi faktiskt inte vad vi gör. Vi har funderat, letat bra lösningar men inte hittat något som kan fungera om en av två ombordvarande ligger i sjön, medvetslös. Det finns en del grejor att köpa, men inget verkar väderhäftigt. Så vi har helt enkelt bestämt - skall man nödvändigtvis dratta i får man åtminstånde hålla sig vaken och hjälpa till!

Att plocka upp någon via aktern är uteslutet. Även vid måttlig havssjö blir rörelserna sådan att man löper stor risk att slås ihjäl av en neddunsande akterspegel eller badplattform.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löplinor eller jackstays har jag också pss som du, har dock valt bort wire eftersom jag en gång halkat pga att wiren rullade under skorna. Har platta band som byts efter några år istället. Låter sy avpassade i längd till mina infästningar.

jag kan iofs inte koppla mig till dom i luckan men har extra öglor så att jag kan koppla mig innanför luckan och gå kopplad genom förflyttning mellan öglorna fram till banden.

Ditt arrangemang med block i akterstaget får jag fundera över, men tror inte det skulle fungera på min båt. Jag har ett par extra fall som når ner till vattnet och sen kan jag som du hissa upp en person i det men med samma problem som du. Tilltuffsad och antagligen mörbultad mot bordläggningen.

Men allt måste ske genom att personen hjäper till annars blir det svårt eller t.o.m kanske omöjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, wire eller band är ett svårt val. Jag valde wire för att slippa oron över hur ofta de skall bytas. Du kan se styrbords wire avteckna sig över skylighten akter om nedgångsluckan samt över det stora skylightet på däckshuset. Wiren löper mellan mesanmastfot och en ögla vid ankarspelet.

Precis för om radarn kan man se blocket och nere vid mastfoten ana de vita flötena i surven av tampar där. Och som du ser är det lätt att leda draget till endera vinchen och alldeles bredvid är öppningarna i mantåget. Jag hade nog tur med geografin på min båt.

För att nå sittbrunnen från nedgångsluckan måste man alltså passera ett högt bridgedäck, en mycket utsatt passage och en anledning till vår i det närmaste fundamentalistiska åsikt om att alltid vara kopplad.

post-14806-1394235809,0992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en traditionell sittbrunn som gör att jag är lite mer skyddad än vad ni är vid passage ut. Har band på både styrbord och babord sida. Problemet är att dom kommer lite nära utsidan och det finns risk att man kommer ut på utsidan vid en olycka och blir hängande.

Därför tar jag mig ibland krypande med mycket kort säkerhetslina fram på fördäck om det behövs i dåligt väder. Är som ni manisk på sele och lina om jag måste fram .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ni har helt rätt båda två, vet inte vad jag tänkte på- kan ju inte skylla på solsting heller Skrattande Det vore nog idiotiskt att ens försöka som ni säger. Det där med block osv låter intressant. Vet inte hur fort jag ska komma till båten och tänka ut något för henne.
Tackar Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...