Jorgen01 480 Postad 10 Mars , 2008 Enligt experterna skall en utombordare vara 2takt, pga att nockarna på kamaxeln på en fyrtaktare slits ned snabbare på axelns övre del. Bristande smörjning påstås det. Då de flesta fyrtakts motorer har konstruerats för drift i bil eller Mc ,och med kam o vev liggande. Smöjningen blir då lika över hela axeln. Någon med havererad kam som kan bekräfta teorin. Kanske något att tänka på vid köp av båt med beg fyrtaktare. jj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 10 Mars , 2008 Säljer denna expert Evinrude kanske? Enda tillverkaren som ej har fyrtakt i sortimentet. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 480 Postad 10 Mars , 2008 Nej men har plockat med båt motorer i många år. Är proffs. Men var och en blir salig på sin tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Mars , 2008 Är det en fråga eller ett påstående? /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 11 Mars , 2008 Det är nog inget större problem då det ju finns bilmotorer som utsätts för extrema centrifugalkrafter (racingbilar o liknande) och alltså heller inte har optimal smörjning hela tiden. Allting handlar om teknink. Är inte så svårt att få till tillräcklig smörjning om man bara gör rätt vilket säkerligen tillverkarna tänkt på. Det hela låter lite som sagt som ett Evinrudesäljar påstående :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 11 Mars , 2008 Jag har åkt 4-taktare sen 95 och aldrig behövt byta vare sig kamaxel eller ventiler.Motorn, en Mercury 50Hp. Kamremmen ser helt OK ut, efter ca 400tim. Endast vanlig service plus en rep. för 3-4 år sen. (avgasröret) /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 11 Mars , 2008 Ta inga fler råd från dom Experterna som du pratat med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser