affelotta 0 Postad 10 Mars , 2008 Så nu är det tid att förbereda snipan för ny bottenfärg. Men som ny ägare till en snipa som gör max 6 knop är jag osäker på färgval. Det finna säkert massor av inlägg om just detta men det kommer nytt hela tiden. Så vad tycker ni att vilken färg jag ska använda mej av. Hård eller mjuk och vilket märke? Jag ska slipa ner den helt och måla med epoxi först. Jag kommer bara att använda båten runt Helsingborg (Råå) då jag fortfarande har problem med motorn. Mvh Affe Senast ändrad av affelotta | 12 mars 2008 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 25 Mars , 2008 Halloj! Tror definitivt du ska välja en polerande färg (mjuk). Riktig västkust-färg är nog att rekommendera annars kommer du att uppleva en drastisk fartsänkning framåt sensommaren (pga av alla havstulpaner). Om du inte är hundra på att du inte har böldpest (oavsett om det är lite eller mkt) så tycker jag att du ska vänta till nästa år och då gör du följande: Efter upptagning kontrollera båten noga (helst med fackman). Slipa ner båtentill gelcoat (var försiktig) alternativt ännu längre om du har böldpest. Låt båten torka ordentligt till våren. Därefter epoxibehandla efter konstens alla regler. Att inte slipa på hösten gör så att båten inte hinner torka ordentligt (om du har böldpest) och då har du problemen kvar och kan dessutom bli värre eftersom man stänger inne fukten med epoxi. Lycka till! /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmey 0 Postad 1 April , 2008 Finns det någon laglig fritidsbåtfärg som fungerar bra till snipor, tror knappast det!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tigern 0 Postad 2 April , 2008 Har läst (i Praktiskt Båtägande) att man kan köpa vanlig bottenfärg och sen blanda i en burk cayennepeppar så håller det hela sommaren. Har ej testat ännu, men enligt gamla fiskare ute på västkusten så ska detta funka fint för att slippa tungt skrov. Nån som har prövat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 2 April , 2008 Jag har testat peppar. Det funkade inte. Lyfte upp en hel skalbank på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 5 April , 2008 Stort tack för svaret. Jo nu är jag 100% säker på att jag inte har något pest i båten. Halva båten är slipad redan. Nu till nästa fråga, vad är det för skillnad mellan olika fabrikat av epoxi. Det kommer att kosta mej ca 4000 att köpa det som rekomenderas av olika hadlare. Jag har frågat massor av mäniskor vad det är för fel på biltemas expoxi men ingen har svarat mer än -OOOO nej ta inte den. Men varför??? Jag vet att man inte får någon garanti av dom som av andra. Men i vad ligger skillnaden?? Tacksam för svar och funderingar. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 9 Juni , 2008 Skönt att du inte har ngn pest! Länge sedan du skrev detta men hoppas det har löst sig för dig. Det finns en uppsjö olika som sagt. Gelshield, west systems, biltema mm mm. Själv valde jag gelshield varför vet jag inte riktigt, men den var i alla fall trevlig att jobba med. Biltemas har jag ingen erfarenhet av, men frågan är om man vågar chansa, det är mkt jobb och hur stor är besparingen i kr -är det värt att riskera om produkten bara är halvbra? Nåväl det märker man om några år;-) mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 15 Juni , 2008 Om du ska slipa ner båten så skulle jag använda industriepoxi fungerar det i nordsjön på benen på oljeplattformarna så kan man nog räkna med gott resultat tänk bara på att det räcker med fyra lager Mvh Gittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser