Tovew 0 Postad 10 Mars , 2008 HALLÅ Har en corall 23 som vi köpte förra året. Båten har en träöverbyggnad som är lite sliten, den hade stått ute i ca tre år innan vi köpte den, den var tidigare lackad med det mesta har nötts bort av väder och vind. Nu undrar jag hur vi ska få ordning på detta. Vet inte riktigt vilket träslag det är, brukar man använda teak på överbyggnader eller är det för det mesta mahogny man bygger de av. Är det ett måste att veta träslaget för att behandla det??? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej När det gäller ek eller mahogny så är det (vad jag vet) ingen skillnad på vad och hur du gör i grund arbetet. Skrapa och slipa! är det som gäller. Efter att du skrapat bort gamla rester, (varmlufts pistol är till att rekommendera om det sitter hårt) så kör du slipmaskin eller för hand, med först lite grövre papper typ 80 papper (beroende på hur illa det ser ut) därfter går du ned i korn storlek, en del nöjer sej med att gå ned till 120. Men det beror givetvis på vilken finish du strävar efter att få på båten. Efter detta bör du olja in träet så att det blir mättat med förslagvis linolja. Sedan gäller det att lacka MÅNGA lager. (Jag är inte lika hemma på Teak därav slänger jag den bollen vidare till annan MG medlem) //Iggy Senast ändrad av iggy | 10 mars 2008 | 16:30 Senast ändrad av iggy | 10 mars 2008 | 16:31 Senast ändrad av iggy | 10 mars 2008 | 16:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej Om de skulle vara teak (vilket de garanterat inte är) så ska du skrapa och slipa men sen måste du tvätta med tex aceton för att få bort lite av de feta som är i teak för annars fäster inte lacken. Så gör alltså på samma sätt som med ek eller mahogny förutom att du absolut inte får olja utan istället avolja före lackning. men börja skrapa och slipa så märker du vad de är. Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tovew 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej igen Tack för bra svar, Ursäkta en okunnig men hur ser jag skillnad på mahogny och teak? Är det någon som har erfarenhet av ovatrol D1 och D2. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 10 Mars , 2008 Har provat ovatrol D1 och D2, men är inte speciellt imponerad. Har provat en del olika lacker och det är väl som med kvinnor.. gäller att hitta den som passar bäst, innan man gifter sig. Kinaolja och schooner är min grej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 10 Mars , 2008 Hej igen... Var på blocket och tittade på din modell ser ut att vara en plywood med mahogny faneer så var försiktig med att slipa allt för mycket, det blir trist om du går igenom. Jag skulle ta bort all lös lack/flagor och slipa försiktigt på övriga ytor. Därefter tvätta av allt med t.ex. rödsprit och lägga på lämplig lack. Tänk på att ytan kan bli flammig när du slipar, så ett lager med lämplig lasyr kan vara bra att grunda med (finns kinaolja som är färdig pigmenterad. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tovew 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej Räcker det med bara Schooner eller måste man olja in träet först??? Har hört att om man lackar utvändigt trä så kan det finnas en risk att man stänger in fukt i träet. //T Senast ändrad av Tovew | 10 mars 2008 | 22:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miicke 0 Postad 11 Mars , 2008 Hej trä bör va tort innan du lackar. Jag kör med en primer från international och sedan scooner. Jag brukar blanda ut scoonern med lacknafta dom 3 första varven sen är de bara att köra på ock de brukar bli bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tovew 0 Postad 18 Juni , 2008 Nu är den klar, det blev jätte bra. Använde endast scooner. Blev kanon //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser