tobis9 0 Postad 10 Mars , 2008 Jag ser att cavatina har ett A i seglet. Hur kom ni på det? Är det fler som har segelmärke för Arietta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elsbeth 0 Postad 11 Mars , 2008 Såvitt jag vet är Ariettas officiella segelmärke ett A och under detta ett spegelvänt A (alltså upp och ned) med en svängd båglinje mellan dessa båda. Märket finns i ett häfte med olika segelsymboler. Min Arietta Elsbeth, byggd 1977 på Fiskebäcks båtvarv, har detta märke och därunder numret 64. Lars Samuelson / Elsbeth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobis9 0 Postad 11 Mars , 2008 Tack för det. det var nytt för mig. Skall beställa det på nästa storsegel. Om någon kan ta ett närfoto på symbolen och lägga i sitt fotoalbum vore bra så det blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikKarin 0 Postad 12 Mars , 2008 Vi har KR och segelnummer i vårt storsegel. Från förra ägarens fick vi med en Arietta-broschyr från Fiskebäcks Båtvarv AB (vår Arietta är tillverkad av Albro Plastindustri i Arvika). På broschyrens framsida står det KR i Arietta-seglet.Enligt Curt Gelins 500 segelbåtar i test har Arietta bara ett enkelt A i seglet. När dyker A som segelbeteckning upp för första gången? Vad gäller? Karin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobis9 0 Postad 12 Mars , 2008 Jag har KR S1570 som jag inte vet var det kommer ifrån. Det finns inga bestämmelser så man kan i princip sätta vad man vill. Det verkar trevligt med ett Ariettamärke. A och speglat A låter bra tycker jag. Verkar ha ett ursprung från båtar i sena versionen. Jag funderade för ett tag sedan på OE A. Jfr OE 32 osvOm vi skriver segelmärkningen när vi presenterar våra båtar får vi ett underlag att diskutera från. Båtnamnet bör också vara med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
corneliaclas 0 Postad 15 Mars , 2008 A:et i vårt storsegel fanns då vi köpte båten. Vi har inte funderat så mycket över det, utan tagit förgivet att det är Ariettas segelmärke. Skulle var kul om någon kände till om det fanns någonstans att läsa om olika segelmärken. Hälsningar corneliaclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikKarin 0 Postad 17 Mars , 2008 En förteckning/översikt av vanliga segelmärken finns i slutet av Curt Gelins 500 segelbåtar i test. De är sorterade under rubriker som bokstavsmärken, cirkelmärken, symbolmärken mm för att bli sökbara utifrån utseendet. Intill presentationen av varje båt i boken finns också dess segelmärke (A för Arietta). Jag har för mig att jag för länge sedan såg ett gammalt pockethäfte med just segelmärken, men jag har inte hittat det igen ute i handeln. Karin (KR1364) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
corneliaclas 0 Postad 23 Mars , 2008 Vi har också i vår ägo en Arietta-broschyr där det står KR på Ariettans seglet. Broschyren är från Firma Erik Borg i Arvika. // Clas och Cornelia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 27 Mars , 2008 Ohoj! Länkar till Segelmärken.... http://www.tetis.gr8.se/segelmarken/segelmarken.html http://82.182.130.39/fbk/Lankar/segelmarken/sejlmrk.htm Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser