Daniel_B 0 Postad 9 Mars , 2008 Jag har en fundering på att byta balkar i skrovet på båten.. Nu sitter det 5 fyrkantiga och längsgående balkar (10-15cm) som är fyllda med skum. Men skummet är gammalt och genomsurt av vatten.. det är säkert en extravikt på 200 kg. Min tanke var att ta vinkelslipen och kapa upp balkarna och ta ur skummet för att sedan kapa bort dom helt. Sedan göra nya balkar av trä som plastas in. Har sett flera som renoverat sina båtar gör på detta sätt. Min fråga är om skrovets stabilitet försämras om man byter balkarnas placering och uppbyggnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Mars , 2008 Det är din båt och du gör vad du vill med denna. Men ovan var inte din fråga. Utan om stabiliteten försämras. Jag dristar mig till att påstå att formstyvheten förändras ifall du flyttar på balkarnas placering. Har dessa ursprungligen haft en optimal placering kan det bara bli sämre. Du får har överseende med mig för jag förstår inte riktigt varför du skall ta bort balkarna och sedan bygga upp nya med material innuti dessa. Varför rensar du inte bara de du har. Som du redan konstaterat (ifall båten sjunker) är balkarna en del av båtens flytkraft. Så du får hitta något annat för flytkraften. lycka till med renoveringen/Nitro Ps, jag hoppas du har insikt i hur många (hundratals) timmars arbete du har framför dig ifall du först river ur allt för att sedan bygga upp det igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagN 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej!! Hade en liknande tanke en gång men jag kom fram till att det inte är värt jobbet. Tänk ett par gånger om du verklingen har tid att lägga så många timmar på det. Det kräver att du har ett bra garage för att kunna plasta och torka båten. För inplatad fukt kommer att betyda att du får göra om allt om något år. Jag skulle absolut inte flytta balkarna! Gör så liten skada du kan för lagningen blir inte starkare än orginalet. Trä skulle jag också avråda från det är mycket svårt att få så tort som det krävs och änu svårare att hålla tort. Trä rörsig ganska mycket om det inte på naturlig väg fått torka så risken är att du får sprickor i dina fogar m.m. /MagN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 10 Mars , 2008 kan man inte förstärka på annat vis ? Som man tex kan göra med dåliga takstolar på hus.att man sätter en ny frisk regel brevid å plastar in den?Blir ju tyngre men det borde bli starkt ? men jag kan inte sådant ...det var bara en ide Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 10 Mars , 2008 Kapa bort översidan av balkarna, rensa ur skummet, låt torka, fyll med tvåkomponentsskum och plasta över igen. Det låter iaf vettigast för mig, men jag är förståss ingen expert... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Mars , 2008 Jo, jag har funderat på det men samtidigt så är ju skummet så sanslöst dyrt.. Hade funderingar på att ta markskivor och lägga i om man gjorde lite större fack om man säger så.. eller går det att skära till markskivor och knöla ner i balkarna? Lägger in en bild på hur balksystemet ser ut också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 10 Mars , 2008 En till som sitter i üngefär samma båt! Så otrevligt! Har själv liknande problem fast min båts uppbyggnad bestod av två längsgående brädor, några reglar runt motornedsänkningen, uppfyllt med skum och sen en plywoodskiva som durk. Plywooden var ju uppröten, anade att något var lite fel när hela golvet sviktade på vissa ställen samt stolarna som av någon anledning var skruvade i golvet hoppade loss när det var lite hårdare sjö. Började riva upp så sakterliga och nu har jag bara ett tomt skrov som väntar på att det ska bli lite varmare så plastarbetet kan börja. Skummet blev blötare ju längre ner man kom och i botten så stod det nog vatten. Rev ur i höstas så har torkat till bra under vintern nu. Har dock fortfarande inte riktigt klurat ut hur jag ska göra med balkar och reglar. Lutar åt att det bli ett rutnät i trä/plywood som jag sedan plastar in. Har börjat klarna lite hur man ska göra med infästningar, kraftutjämningar mm men ska ta mig i kragen och leta upp lite exempel på hur annat folk har gjort (finns en del om man kikar på engelska istället). I den gamla konstruktionen så spelade ju skummet en huvudsaklig roll så gäller ju att få till en bra och stabil konstruktion. Var först inne på att bygga upp på samma sätt som innan med skum men skum verkar vara dyrt, svårt att få tag på och än svårar att arbeta med, därav blir det en annan lösning. Sen gällande det arbete som kommer att gå åt så känne rjag att det inte finns så många andra lösningar. Det var ett stort fel på båten och fel är till för att fixas. De två alternativen had ju annars varit att sälja båten som renoveringsobjekt vilket jag hade förlorat rätt så mycket pengar på eller att sälja den till fullpris och helt enkelt lura någon att den vore felfri. Det senare alternativet gillar dock iaf inte mitt samvete varpå det vore en otänkbar lösning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 10 Mars , 2008 Tja Daniel_B! Håller oxå på att riva ut bottenstockarna. Var marinplywood som var inplastad. Helt sura/mjuka i botten. Kommer göra nya i plast och montera där de gamla satt. Absolut inget trä/skum. Vi gjorde de på kompisens båt för ca 3 år sedan. Den blev riktigt jäkla stabilt. Tar tid men klart värt det. Fuskbyggen får man bara göra om... // S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Mars , 2008 Nu har jag varit hos farsan och lånat vinkelslip.. Blir till att kapa upp balkarna och ta ur skummet först, sen får jag se hur jag ska göra. Funderar på hur många flaskor skum jag skulle behöva köpa om jag ska fylla balkarna igen.. Någon som har en gissning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 10 Mars , 2008 Jag gör just nu det du beskriver...inkl byter akterspegel, har lagt 4månader hittills på det hela och räknar med att vara klar inom 1 månad. Mitt absoluta råd är att under inga omständigheter plasta in trä i balkarna. Det ruttnar förr eller senare. Folk som påstår annorlunda har antingen en fantastisk tur eller vet inte vad de pratar om. Jag rekommenderar dynivicell med en hög densitet för att få en styv skiva. Inte den rutskurva typen på Watski utan en solid skiva. Du bör inte köpa den i en båtaffär då priset är mkt högt där. Försök instället hitta en plastfirma som sysslar med arbeten i plast för industrin. Dynivicellen dränker du sedan in med iso-polyester eller vinylester innan du slutligen plastar dit den. Helt slutna celler som gör vattenupptaget minimalt till skillnad från uretanskum. Observera att dynivivellen inte tål kompression i för stor grad till exempel kring ett drevhål i akterspegel, där måste du ha ren glasfiber eller något annat hårt material. I skott är det dock inga som helst problem. Jag säger det igen, sätt inte in trä, det är visserligen billigt men ska du ha båten ett tag så tjänar du på att göra ett riktigt jobb. Dynivicellen är dessutom mkt lätt till skillnad från trä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagN 0 Postad 12 Mars , 2008 Jag håller jelt med föregående plasta aldrig in trä! precis som beskrevs frå du bästa lösningen med distansmareal. Gör du dessutom så att du varvar distans coh roving (glas-, kol- eller kevlarfiber beroende på vad du vill uppnå) så kommer balkarna att bli många gånger starkare än de är idag!!! Välj att väta med vinylester ytterst om du vill vara säker på att vatten inte kan tränga in och epoxy innanför (eller i hela konstruktionen, ett måste för kol- och kevlarfiber) för att uppnå max styrka. Då kan du nog också halvera höjden på balkarna om du vill. Innan du börjar måste allt vara tort riktigt tort. Att göra som någon skrev tidigare riva på hösten är nästan en förutsättning. Jag har bara gjort mindre jobb men det tar TID!! massor med tid!! Sök på google efter kolfiber och komposit m.m. så hittar du säkert en hemsida som en kille på KTH har skrivigt om hur kompositmatreal fungerar och fördela/nackdelar med olika tekninker. Där finns en bok/häfte att ladda ner med mycket bra info. /MagN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 12 Mars , 2008 Hmm, måste säga att jag börjar halka över på divinycellsidan allt mer... Hur pass tjocka skivor finns det? Om man gör en balk hur tjock ska den då vara, sätter man ihop flera skivor? Lite tips på inköpsställen med överkomliga priser (billigare än Seaseas 500:-/m²) skulle också vara önskvärt. Vad för industrier ska man leta efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagN 0 Postad 12 Mars , 2008 För at få max styrka kan du kolla hur Yrvind som gör BRIS-båtarna har gjort. Tjock skiva distans coh sen 1-2 lager med högkvalitet glasfiber. skulle nog inte lägga dubbla lager distans direkt på varandra utan köra något lager fiber mellan. Tror att det enklaste är tyvärr att köpa från Bryggan, Seasea eller liknande. Du behöver ju inte så mycket trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 12 Mars , 2008 Jag har gjort mina balkar i 40mm dynivicell med vinylester/glasfibermatta roving ovanpå. Leta efter firmor som gör plastarbeten åt industrin. Befinner du dig i blekinge så har jag en del tips där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 13 Mars , 2008 Rör mig i Västra Götaland så Blekinge blir aningen avlägset.Men tips däromkring mottages gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Mars , 2008 Kapade upp balkarna igår.. var genomsurt flytskum överallt. I den mittersta balken stod det dessutom ca: 6 cm vatten på det djupaste. Rev ut allting, tog länspumpen och pumpade ur det mesta.. sen höjde jag fören och lät resterande rinna till aktern där jag tog öskaret. Nu torkar det nog upp i alla fall. Hade tänkt hålla på idag också men inte i det här snöovädret! Inne i balkarna och ovanför flytskummet så låg det bitar av plywood som delvis var uppmurken.. är det att föredra att ha det så (alltså inte murken playwood utan sättet att få någon fäst yta) eller kan man lägga som ribbor ovanpå balkarna och sen fästa durken/golvet i dom..? Senast ändrad av Daniel_B | 17 mars 2008 | 16:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 27 Mars , 2008 Fäst durken rakt på balkarna. Blanda talk och epoxy så får du bra spackel att fylla ut med mellanstock och durk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser