Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
gus562

Hur transportera bensin??

Rekommendera Poster

Hej båtvänner! Har någon ett bra tips på hur man smidigt transporterar bensinen från macken till båten? Börjar bli less på att ha jeepdunkar fulla bilen.. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen har du inga alternativ ifall du nu inte skall börja slanga från din egen bil.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />. Ifall ditt fordon går på samma bränsle om båten. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där var fiffiga, särskilt 110 litersvarianten.
Säljs de i Sverige?
 
Hasse 

post-10919-1394235379,4511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla tyckte jag allt kändes lite intressant. Jag håller också på o släpar jeepdunkar, lite tröttsamt i längden o jobbigt att tanka ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bestämmelser om hur mycket bränsle man

får transportera i bil. Jag tror det är max 28liter.

Jag känner en som blev stoppad av polisen, när

han hade jeepdunkar på släpet.Visserligen tomma,

men det visste de inte då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, jag brukar köra runt med ett par 20-litersdunkar när jag ska tanka båten.
Då var man lagbrytare alltså. Jag undrar förresten hur många lagar jag i vardagslivet bryter mot utan att ha en aning om det...  Kanske bäst att inte veta.
 
Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...

Undrar hur de räknar, får man ha full tank i båten när man trailar?

Min båt trailar jag och den har 80 liter i den fasta tanken.

 

Är det just att dunkarna är lösa som gör att det blir 28 liter man får ha max i bilen eller på släp?

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Det verkar som om 60 liter är korrekt siffra. Och att det är ok med bränsle i den transporterade båten.

 

http://www.lycksele.se/upload/Dokument/Räddningstjänsten/Bensintransport.pdf

  • Bränsle som finns i fasta bränsletankar i transporterande fordon, och som är till för dettas framdrivning eller drift av dess utrustning...

• Bränslet får också transporteras i bärbara bränslebehållare dock högst 60 liter bränsle.

• Bränsle som finns i tankar i fordon eller annat transportmedel (tex båtar, skotrar) som utgör last, och som är till för dessas framdrivning eller drift av dess utrustning…

Anm: Bärbara bränslebehållare innebär att de skall vara avsedda för transport av bränsle t ex: ”reservdunk” för bensin. Det är EJ tillåtet att köra drivmedel i saft-, vattendunkar eller liknande.

 

 

Senast ändrad av Sirba | 09 mars 2008 | 22:02

 

Senast ändrad av Sirba | 09 mars 2008 | 22:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh tjena!

Jag brukar ha runt 70 liter i bagaget... \Sealed\

när jag ska ner till båten.

 

Såg att det var 60 liter... lite över ändå.. \Innocent\ 

 

Senast ändrad av Daniel_B | 09 mars 2008 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog hört det där med 60 liter nån gång faktiskt. Brukar dock inte ha med mig mer än 40-50 liter så klarar mig nog. Dock har man ju sett exempel med folk som kommit in till macken med en tunna på pickupens flak och tankat upp så finns ju alltid folk som är värre än en själv:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är 60 liter som gäller, men observera att det då är frågan om reservdunkar, typ jeepdunkar e dyl. Om man vill ha med sig mer än så kan man faktiskt transportera i  t ex 200 l fat, OM dessa är typgodkända för farligt gods. Detta kallas för konsumentförpackningar, och så länge det är för eget bruk är det OK. Det är då framförallt två saker som är viktiga att tänka på, nämligen att lastsäkra på ett korrekt sätt, samt att ha en bra förklaring till hands om man blir stoppad!

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det verkligen samma regler för bensin och diesel?

Diesel är ju väldigt mycket säkrare än bensin ur brandsynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är lika för diesel, lagen gäller för bränbar vätska. Jag e Brandman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solklart \Laughing\

 

Är det någon som kan ge exempel på godkända kärl så man att transportera typ 200 liter diesel på släpet?

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast är väl kanske att snacka med en mack, dom borde kunna hjälpa (i alla fall om dom har något mer i sortimentet än varm korv)!

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl tveksamt... nu för tiden kan man ju knappt köpa en

lampa till bilen på macken! \Yell\

Men man kan ju alltid hoppas att de har någon service... \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte bara köpa en lastbil med tank släp för sisådär 160.000 så är problemet löst ;) dessutom har du bensin för ett bra tag och kan erbjuda grannbåtarna lite tankning ;) för en bra summa HAHAHA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...