miki2 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej alla, Min far ska köpa båt och det ser ut att bli en Linder 355. Han vill ha ett så problemfritt ägande som möjligt, (ja vem vill inte det...), och har hela tiden varit inne på elmotor men med tanke på att han inte kommer kunna ladda batteriet där båten ligger så har jag lyckats övertala honom till att satsa på en bensindriven motor. Han känner att han inte orkar lyfta så mycket längre så han vill ha minsta möjliga, 2.5 hk? Vad rekomenderar ni? Hur drift säkra är dom? Är det någon som har en motor i den storleken som startar på första rycket? även andra året? Berätta lite både bra och dåliga erfarenheter. Övrig info. Han ska ha båten till att kunna sticka ut med barnbarnen och meta lite. Kommer inte åka mycket mer än 1000-1500m per tur. Det brukar vara lugnt i vattnet där han bor, Mälaren i närheten av Enköping. Mycket tacksam för snabbt svar då vi blivit lovade ett bra pris på båten om vi slår till den här veckan. mvh, Miki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 9 Mars , 2008 Yamaha 4hk är nog smart. Den är bäst byggd av de små samt lätt. Ca 20 kg. Vill man senare sälja är det nog lättare med en motorstyrka som är mer allround. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Mars , 2008 Hej, Linder rekommenderar 6-8 hk på 355 Sportsman. 2,5 hk låter lite klent. Små nya 2-taktare (som är lätta) kan vara svåra att få tag på då det inte får säljas nya sådana längre (men det kan ju finnas handlare som har kvar i lager). En Mercury 5 hk 2-takt hade nog varit lagom kanske (vikt ca 20 kg). 4-taktare div modeller: Mercury 3,5 hk 4-takt väger 17 kg. Mercury 4, 5 el 6 hk väger ca 25 kg. Yamaha F2,5 väger 17 kg. Yamaha F4 4-takt väger 22 kg. Honda BF 2.3 väger ca 12-13 kg. Suzuki DF 2.5 väger ca 13 kg. Suzuki DF4, 5 el 6 väger ca 25 kg. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miki2 0 Postad 9 Mars , 2008 Ha ha! Håller helt med om att det låter klent. Min far är lika envis som jag. Han är nöjd om den gör 3-4knop och det tror jag den gör med minsta motorn. Sen struntar han helt i andrahandsvärdet då han kommer ha båten resten av livet. Jag bryr mig inte om det, ser honom hellre nöjd nu än att den är lättare att sälja den dagen det nu skulle bli aktuellt. Däremot är driftsäkerheten mycket viktig. Och trots att jag lovar att sätta på och ta av motorn när det behövs vill han kunna göra det själv. Så låg vikt är också ett måste. Sen är det ju alltid trevligt om den inte låter allt för mycket men där kan jag tänka mig att dom är relativt lika. Någon som har ett test man kan läsa? mvh, Miki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Mars , 2008 Häng på en Yamaha F4, den är bra. Har fått bra betyg i tester av småttingar. Annars kanske Mercury F3,5 är näst bästa alternativet, lite lättare också. Orkar farsgubben din med 22 kg alt 17 kg om han behöver häkta på/av den och bära den x antal meter? /Bo Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miki2 0 Postad 9 Mars , 2008 Ok, Ska googla runt lite och se om jag kan hitta något test. Hur ligger Yamman prismässigt. Kanske glömde att skriva att pappa är väldigt prismedveten. /Miki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Mars , 2008 Yamaha är inget lågprismärke. Men skall du ha grejer som funkar hyfsat bra år ut och år in så är Yamaha ett bra kort att satsa på tycker jag i alla fall. Kör själv Yamaha sen 5 år tillbaka (F115), dessförinnan körde jag Suzuki. De där kinesiska uppstickarna som kommit på senare år är jag ej helt övertygad att det är så klokt att köpa i långa loppet. Vem vet hur länge distributören och återförsäljaren finns kvar? Reservdelar? Yamaha och övriga etablerade märken som funnits väldigt länge på marknaden förvinner inte över en natt i alla fall och återförsäljarnätet är stort samt reservdeler finns ofta i lager i Sverige. Kvalitet och lågt pris går nog tyvärr inte så ofta hand i hand. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Mars , 2008 När jag var liten (11-12 år) hade vi en liten Suzuki 2-hästars tvåtakt som vi som barn hanterade själva, inklusive att bära ner den och montera den på båten. Den vägde om jag minns rätt under 10 kg och gick som en klocka. Tvåtaktare är drömmen för den som inte gör av med så mycket bensin (svårt att göra med en 2-hästars). I stort sett bara byta växelhjusolja, impeller och tändstift, tror inte vi gjorde det på 10 år och motorn gick utmärkt ändå. En fyrtaktare innebär ett extra oljebyte, några extra kilo en hel bunt extra pengar och dessutom ska man akta sig så man inte lägger motorn på fel sida så det rinner in olja i förgasaren. Om jag får råda så skulle jag jaga rätt på en begagnad liten tvåtaktare på Blocket. De brukar finnas för mellan 1500-3000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 9 Mars , 2008 Jag har en Tohatsu (tror jag det stavas) 4hk -03 vet inte vad den väger men den är väldigt lättstartad å lätthanterlig legat hela vintern å startade ändå direkt å jag har inte tömt förgasare bytt bensin eller något. men jag har ingen erfarenhet av andra märken. / Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban78 0 Postad 9 Mars , 2008 Här har du en 2.5 hk mariner för 2500:- på Lidingö http://www.blocket.se/vi/15470982.htm?ca=5_s Har ingen uppfattning om modellen dock. mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 13 Mars , 2008 Hej, Jag köpte inför förra sommaren en Yamaha 2.5 Hk till vår gummibåt. Den väger 17 kg och det är inte utan att det är rätt tungt när man skall hänga på den. Det finns dock ett utmärkt handtag att hålla fast maskinen i. Den har startat som en klocka var gång och drar mycket beskedligt med bränsle. På tomgång går den mycket tyst och fint och låter givetvis lite värre när man gasar på. Gasar och gasar förresten, det är ju inte någon racingmaskin precis men det knuffar väl iväg gummibåten och mig i någonstans ca 4-5 knop om man pressar den. Fick tillfälle att jämföra den med Hondas minsta som är luftkyld och kan konstatera att jag är glad att jag inte köpte den. Ljudmässigt så låter hondan otroligt mycket mera än yamahan. DN hade något test såg jag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=103995&sb302i0=1_103995 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miki2 0 Postad 16 Mars , 2008 Hej igen, Vill tacka för alla svaren. Det blev en Yamaha 2.5hk. Lite för klent tycker jag men det är pappa som ska bli nöjd och vikten var tydligen det som avgjorde, 5kg till gick absolut inte! Tack igen. /Miki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser