Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Wesslan24

Ljudisolering av utombordare

Rekommendera Poster

Hej har sett att det finns trådar om detta ämne redan , men har lite funderingar.

Har kollat upp vad ljudmattorna tål temperatur mässigt och undrar hur varmt det blir inuti kåpan en varm sommardag med full körning?? finns det inte risk för överhettning av motorn och sen haveri, det vore ju hemskt. Ljuddämpningsplatta

För bil, båt, husvagn m.m. Av skumplast. Försedd med ytskikt av aluminiserad polyesterfolie och självhäftande baksida. Dämpar effektivt ljud och värme från motor, växellåda och chassi. Tål temperaturer från -30 °C till 120 °C. ISO 3795. denna finns på biltema....  Sedan finns det en till där men den står det inga temperaturer till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag larvar mig lite. Men faktum är att nästan allt jag köpt på Feltema är skit. Det jag menar är lägg på 50:- spänn och handla någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Laughing\\Laughing\\Laughing\

Kan bara hålla med!

 

Det enda som jag kan rekomendera andra att köpa där är...

 

Verktygen - (de lite dyrare)

Deras batterier - förvånansvärt tåliga enligt mig

Deras länspump - köpte en på jula.. höll i två veckor.. biltemas höll hela sommaren och fortfarande utan problem.. (dessutom billigare)

 

Annat som jag köpt där har bara varit smäck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp vad ljudmattorna tål temperatur mässigt och undrar hur varmt det blir inuti kåpan en varm sommardag med full körning?? finns det inte risk för överhettning av motorn och sen haveri, det vore ju hemskt.

Tror inte att det är några problem med värmen.. men se till att mattan inte går emot motorn. Det finns ju lite rörliga delar där under kåpan... Sen kanske det finns ventilationshål i kåpan som inte ska sättas igen...

Annars kan du kanske bygga en kåpa på akterspegeln som skärmar av motorn och ljudet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt se till så att den inte tar emot motorn samt att luftflödet inte hämmas för hårt. Skippa det där förbannade biltema och slipa så att din matta fäster så ska det funka fint!
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker den här tråden till liv för att fråga om ni kom fram till vad man lämpligast ska använda för ljudisolering? Jag har en Flipper 575 och har en kåpa liknande den som @Dunkelfink har på bild ovan. Stör mig på för mycket motorljud och funderar på att dels lägga någonting isolerande på undersidan av denna kåpa, dels isolera insidan av motorns egna kåpa. Kan ju köpa Biltemas ljudisoleringsfilt, men kan jag lägga ett par hundralappar till och få något bättre så gör jag gärna det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Väcker den här tråden till liv för att fråga om ni kom fram till vad man lämpligast ska använda för ljudisolering? Jag har en Flipper 575 och har en kåpa liknande den som @Dunkelfink har på bild ovan. Stör mig på för mycket motorljud och funderar på att dels lägga någonting isolerande på undersidan av denna kåpa, dels isolera insidan av motorns egna kåpa. Kan ju köpa Biltemas ljudisoleringsfilt, men kan jag lägga ett par hundralappar till och få något bättre så gör jag gärna det...

 

Köl å segel.. 😆

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Stör mig på för mycket motorljud och funderar på att dels lägga någonting isolerande på undersidan av denna kåpa

Tids nog löser sig problemet av sig själv1 ;)

Kåpan bör gå nästan lika långt akteröver som motorn. Klä insidan med tex Biltemas Ljuddämpningsplatta (svart, vågig). Den är effektiv.

Ska man göra det riktigt effektivt så måste man kolla vilka frekvenser det gäller och var de uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Caribic410:

 

Köl å segel.. 😆

 

Nja, riktigt SÅ tyst behöver det inte vara 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Klä insidan med tex Biltemas Ljuddämpningsplatta (svart, vågig).

 

Tack för tipset, kollar in den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vibrationer och insugsljud är det som ofta stör. Avgaserna går till största delen under vattnet när du planar (om vi inte pratar motor från typ 60-talet).

 

Insugsljudet bör dämpas bra av Flipperkåpan om den är klädd invändigt med normal dämpmatta, men vibrationerna är svårare.

 

Klä inte insidan av motorns egen kåpa med något.

 

Vissa vet jag har prövat att dämpa insidan av båten/ motorbrunnen med självklistrande film som används vid bilstereobygge. Den brukar vara bra på att dämpa vinrationer.

 

Pröva att söka lite i forumet, det finns en hel del vettigt skrivet. Och även de som envist hävdar att avgasljud är det enda som stör:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mange249:

Vissa vet jag har prövat att dämpa insidan av båten/ motorbrunnen med självklistrande film som används vid bilstereobygge.

Du menar det som ofta kallas deadningpads eller blygummimatta?

Mycket effektivt att dämpa tex plast och plywood som kommer i svängning pga ljud. Gör ofta mycket nytta på plywooden i ett motorrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes!

Dels den för de tyngre jobben, men också den lättare foliemattan som bör klara de enklare jobben, typ insidan av motorbaljan tex.

 

Det finns en del kunnande att hämta på bilsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mange249:

den lättare foliemattan som bör klara de enklare jobben, typ insidan av motorbaljan tex.

Tex Bitumenpapp. Principen är att dessa material har en hög inre viskositet dvs det går åt en massa (ljud-) energi för att sätta materialet i rörelse och omvandla rörelseenergin till värme.

I högtalarlådor har man använt ett dubbelt hölje med sand mellan. Lite svårt på snurran kanske.

En ljuddämpande matta på insidan av snurrans kåpa och blygummimatta på utsidan borde ge ett bra resultat. Stöldrisken lär också minska.

För en diesel är insugningsljudet och ventilskrammel det som genererar mest oljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kapellet uppe i en daycruiser blir motorljudet betydligt högre. Kanske samma fenomen i din båt? Ljudet "samlas" där och koncentreras. Har du möjlighet att, som en test, klä insidan av ruffen med Porolon eller motsvarande ljuddämpande material? Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Baxlaget:

Har du möjlighet att, som en test, klä insidan av ruffen med Porolon eller motsvarande ljuddämpande material?

 

Hmmm... Framme i ruffen är jag sällan under färd. Åker mest när det är fint väder, så då är man ju bak i sittbrunnen (om det kallas så på en HT?). Får kanske analysera lite mer i sommar exakt vad det egentligen är som låter, men jag tror att det mesta man hör är ljud som fortplantas genom luften ifrån motorn. Och då borde det ju hjälpa att få på lite dämpning på kåpan. Den är gjord av ett par millimeter glasfiber, antar att det inte stoppar mycket ljud. Men det är klart, motorbrunnen har ju inte så himla tjockt material runtom heller, kanske lönar sig att sätta någonting där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hmmm... Framme i ruffen är jag sällan under färd

Självklart inte. Om du kunde avlägsna din hardtop skulle ljudbilden bli en annan. Därav min fundering / mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ljudet "samlas" där och koncentreras.

Ljud är förtätningar och förtunningar av luften. Det kan mycket väl "rikoschettera" mha en hardtop.

Men det problemet borde extrakåpan ta hand om.

Jag mätte lite åt en kille som gjorde en egen kåpa. Han gjorde ett par olika i spånskiva klädda med Gullfiber inuti. Den som dämpade bäst var ganska lång. Sen gjorde ha en riktig kåpa i plast/divinycell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...