Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Ruskprick

Trimma Johnson 40hp -1992

Rekommendera Poster

Hej!
 Jag vill uppgradera min Johnson 40hp -1992 till 50hp, är det någon som har koll och vet hur man gör? Jag har sökt i forumet men exakt samma modell tas inte upp. Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen dom 10 extra hästarna då? Det blir ju ingen större skillnad...

När man trimmade moppen så hette det ju att fila toppen, dreva etc etc. Problemet är ju att motorn inte är anpassad för att ta ut de där extra 10 hästarna. Motorn kommer att slitas snabbare och förmodligen inte hänga med många år innan problem efter problem dyker upp.

Jag kan inte rekomendera att trimma motorn. Mitt förslag är att antingen nöja sig med 40 hk eller köpa en nyare (förmodligen mer miljövänlig) motor.

Vill man mixtra med en båtmotor så kan man ju prova att byta propeller. Då påverkar man inte motorn i sig även om motorn förmodligen redan var utrustad med bäst lämpad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte illa upp för att jag var/är negativ till att trimma motorn. Jag säger bara att det inte är riskfritt...

Men om du har tid och inget att förlora så kör hårt. \Smile\

Visa gärna resultatet och hur du gick till väga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Närå, jag tar inte illa upp. 36år och fortfarande roas jag av att mecka vettö ;-)
Jag behöver bara lite vägledning och såg i forumet att vissa motorer använder samma motor fast olika förgasare för att ge olika effekt. Jag vet också att Honda på några modeller helt enkelt hade ett stopp på gasreglaget för att skilja mellan 10 och 15 hästar. Fånigt va!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...