Zahni 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej till alla,jag har funderingar att köpa ev. en Bayliner 27´ , 28´ , 29´ , 30´ , ...... . Årsmod: innan 1990 eller efter 1990. Hur mkt båt får man för ca (upp till) 350 000:- ?Blir man nöjd med en Bayliner ??? Eller blir man nöjdare med tex Regal, Sea Ray, Four Winns,... ????Många hälsningar,Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 9 Mars , 2008 Nej - jag tycker - man blir ínte mer nöjd med en annan amerikan (om du inte tar ett steg till tex en Fountain). Så pass gamla båtar som du tittar efter där handlar det mer om hur de skötts, vad som är bytt etc etc. Eftersom Du är ute efter en relativt stor båt antar jag utrymmet är viktigt. Bayliner har alltid varit (även med amerikanska mått mätt) suveräna på att utnyttja innerutrymmen. Om jag vore som Du skulle jag leta efter en så ny båt som möjligt som uppfyller mina krav/ekonomiska förutsättningar. Tänk bara på att från 1990 har du integrerad badbrygga som då också räknas in i loa. Dvs en 30 fotare före 1990 är större än motsvarande båt efter 90. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2855 0 Postad 9 Mars , 2008 Det med längden stämmr inte riktikt,har själv en bayliner 2855 och den är 8,53 m i skrovet och loa. är 9,23m.Väljer du en Bayliner efter -94 så får du väldikt mycket båt för pengarna.All utrustning utom AC och ankarspel är standard.Jag har inte blivit besviken ännu trots alla elaka tungor ang.Bayliner. MVH 2855 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zahni 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej på er,tack för hjälpen.Hur mkt kostar en Bayliner tex ´ 28 eller´ 29 (= försäkring) per år ?Många hälsningar,Zahni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 Mars , 2008 Man kan på flera försäkringbolags hemsida knappa in sin båt och se priset på försäkringen direkt . Bara å prova .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej Kolla runt med olika bolag. Jag håller precis på att kolla försäkring på en Nimbus 2700. Så här blev det: Atlantica 2930:- Folksam 5600:- Länsförsäkringar 2281:- Trygg-Hansa 2302:- IF 5835:- Svenska Sjö 5258:- Alandia har inte fått svar ännu. Så det lönar sig att kolla runt, det skiljer en hel del och det kan vara olika för någon annan båtmodell. Man får också rabatter om man har flera försäkringar i samma bolag. /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 11 Mars , 2008 Hej! jag har en Bayliner 285 från 2004,har Atlantica och ett försvärde på 750000:- ,jag betalar ca 6500/helår ,en buster magnum med utombordare kostar ca 10000/år rätt OK premie.Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 11 Mars , 2008 Jag köpte en Bayliner 2855 i höstas från 1993. Vi gillade inte planlösninen på de nya modellerna, men mellan 89 och 93 är det en bättre planlösning med bland annat fler sittplatser inne. Dessutom hade den båt vi hittade en motor från 00. Om familjen blir nöjd vet vi inte förrän efter sommaren, men det vi sett hittills under vintern är mycket positivt. Lycka till med ditt båtköp. //Joachim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 11 Mars , 2008 Hej! Gjorde en sökning på Blocket och fann denna http://www.blocket.se/vi/14316112.htm?ca=6_s 2955-89 rymlig båt med flera kabiner två V8:or, finns även med singelmontage. 3055-91-94 lite modernare båt med gott om utrymme finns med både dubbel och singelmontage. http://www.blocket.se/li?ca=6_s&th=1&q=bayliner 3055&c=18&w=3&ps=&pe=&bt=&aws=&awe= Importera och du har någon av de sistnämnda hemma för dina 350´ . Äger en 3055:a själv och har bara gott att säga om den. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 11 Mars , 2008 Jag kan bara fylla i att jag är väldigt nöjd med min 3055-91:a En Kanonbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Mars , 2008 Har hört att de sena 80-talarna ska ha varit ganska dåligt byggda, men att kvaliten blev bättre en bit in på 90-talet. Tyvärr har väl det dåliga ryktet levt kvar hos många. Tror därför att man får sällsynt mycket båt för pengarna när man väljer Bayliner och väljer man bara bort 80-talarna ska det nog inte vara några problem. Vem vill för övrigt köpa en 20 år gammal båt som ofta blivit ganska sunkig, när det finns så mycket annat att välja på? Bättre då att satsa på en som kanske är 10 år gammal. Designen på en sådan båt skiljer sig inte nämvärt från dagens båtar, men 80-talarna känns verkligen passé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Mars , 2008 Tja, har hört att kvalitéten har blivit bättre.. bestämde mig därför för att kika lite närmare på Bayliner på Båtmässan. Undrar vad de har för kvalitets tänk där, för båtarna var repiga och mycket andra skavanker.. Inte fick man någon direkt idé att: En sådan ska jag ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Mars , 2008 Jag var också på båtmässan och tittade en del både på 652:an och 192:an. Jag såg inte till några repor, men då var jag å andra sidan där i början av veckan. Sen om det blir en och annan repa är kanske inte så konstigt, då båtarna är populära och fångar stort intresse då de erbjuder en svårslagen kombination av vackert utseende, goda prestanda och inte minst ett svårslaget pris. Där har de nordiska båtfabrikanterna svårt att konkurrera och inte lär det bli lättare med den svagare dollarn. Sen att inte en Bayliner är en lika fin båt som din pärla får man väl kanske ta.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bouveng 0 Postad 11 Mars , 2008 Nej du skall absolut akta sig för en Bayliner.Det är riktigt sopig kvalitet och den blir gärna svårsåld också. Om du skall välja en amerikanare skall du istället kolla efter en Sea Ray.Den känns gedignare och så är ju ryktet bättre också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Mars , 2008 ...Sen att inte en Bayliner är en lika fin båt som din pärla får man väl kanske ta.. http://www.maringuiden.se/images/forum/smilies/1.gif\ border=\0\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 11 Mars , 2008 En till som har fallit i tron att Bayliner är totalt sopor. Förmodar att du har haft ett flertal själv så du talar efter egna erfarenheter. Jag undrar hur de kunde (och fortfarande kan) sälja båtar i över 25 år om det nu är sånt skräp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 11 Mars , 2008 Här har du en prisvärd båt. http://www.buckard.com/Bayliner 2855-98.htm //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Mars , 2008 Har inte haft någon själv men vänner och bekanta så jag har hört och sett av sådana som haft Bayliner själva... Sen om jag ska dra en paralell till ditt påstående så kan man ju undra hur Biltema kan ha så många kunder när de mest säljer skräp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra 1 Postad 11 Mars , 2008 Jag har haft 2 Bayliner..En 2755 89,kvaliten var lite tveksam,men bättre sjöbåt finns nog inte,och med lite jobb pengar så blev den en uppskattad familjebåt.. En 2855-99,kvaliteten var mkt bra,väl så bra som den Nimbus vi nu har... Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 11 Mars , 2008 Jag äger en 2655:a och skall nu byta till ngt större. Besökte även jag Bayliners monter och träffade en trött gubbe som var dåligt påläst. Ruskigt dåligt! Honom blir det ingen affär med i alla fall. Jag rekomenderar absolut Bayliner. Kikar även på Sea Ray men om man skall ha en lika rymlig inredning med soffa, salongsbord och förpik måste man upp till 310:an och den ligger på drygt 500 000med oceanfrakt, moms och tull. Maxum likaså. För ca 350 000 får du precis som tidigare insändare en stor rymlig Bayliner. Alternativen var fina tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 11 Mars , 2008 ...sade han med tvåkoppen.... Stora volymer och låga priser medförde att det under 80-talet såldes många båtar till folk som inte skötte grejorna som då förföll. Alla båtar kräver underhåll och service och klart att saker går sönder om man inte tar hand om dem. Saker som du bör kika på när du hittat ett urval av objekt är eldragningarna som ibland är under all kritik. Den stora kostnaden ligger i motor och drev- renoveringar, och under 80-talet avnände man OMC Cobra vars drev ibland rasslade (handlade alltsom oftast om finjusteringar som man missat och där dreven ibland skar). Märk väl, dessa drev satt även i många andra fabrikanters båtar men Bayliner såldes mest och fick ett elakt rykte. Under 90 talet har du Mercruser motorer och drev så.. köp tryggt och kör försiktigt. Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Mars , 2008 Lite motsägelsefullt va? Om den är svårsåld, så borde det ju betyda att man kan göra ett fynd? I vart fall om vi snackar begagnat och det tror jag vi gör. Appropå kvalitet, otaliga är väl de Fjordling 17-ägare som har haft problem med läckande nitar i vattentunneln och haft uppåt 100 liter vatten skvalpande omkring mellan dubbelskroven. Det ger ju rätt spännande egenskapar åt en motorstark ht-båt i 5-metersklassen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Mars , 2008 Som sagt - jag tror också att man gör ett bättre val om man skippar 80-talarna från Bayliner och satsar på en båt en bit in på 90-talet eller senare. Men som sagt OMC/Cobra satt ju på fler båtar än Bayliner. Jag skulle nog föredra en Bayliner från 1997 jämfört med exempelvis en Sea Ray från 1987. Nu för tiden finns det ju grovt sett bara två fabrikanter av motorer och drev. Mercrusier och Volvo Penta. Jag tror inte att samma maskin blir sämre när den sitter i en Bayliner jämfört med exempelvis en Nimbus. Det viktigaste är ju att man väljer något som man själv blir nöjd med. Sen om andra inte gillar det jag gillar så är det ju bara bra. Då ökar möjligheten att jag kan köpa det jag vill ha till ett riktigt bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 12 Mars , 2008 Det är ju helt fantastiskt att man fortfarande ser sådan dynga kastas ut av folk som uppenbarligen inte har en susning om vad de talar om. VEM drog igång ryktet om att de är svårsålda? En Nimbussäljare? Jag KAN tänka mig att de var svårsålda i början av 90-talet när alla som köpte runt -88/-89 skulle sälja samtidigt. Men det är ju några år sedan... Jag sålde min 2455:a på en vecka för två år sedan. Jag fick göra ett schema på whyteboardtavlan för att hålla reda på alla som skulle komma och titta. Som vanligt när det gäller båtköp. Kolla ALLT. Kräla överallt i båten. Ta bilder. Överallt. Skicka in kameran där du inte kommer åt och ta en bild. Minst 100 bilder ska du ha med dig hem. Du anar inte hur mycket detaljer du missar när du är där och tittar. Hade vi inte sprungit på vår Princess ensam och övergiven i Örebro hade vi köpt en 2855:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 12 Mars , 2008 Alla som någon gång ägt en amerikansk bil vet att kvalitet är högst subjektivt... Varje år jag är på mässan slås jag av vilken låg kvalitet mycket har. Det är plast, plast och åter billig plast. Det som är trä, eller faner är av låg kvalitet och taskig passform. Detta verkar inte heller alltid ha med priset att göra. Jag klev in i flera dyra båtar och upplevde samma sak där. Somliga t.o.m. billigare märken var bättre. Och som sagt, jänkare är inte alltid kända för sitt kvalitetstänkande, snarare stort och vräkigt med en massa hästkrafter. Fast inte så länge... Så tipset är: Titta, kläm, vrid och banka. Precis som du skulle gjort då du köper bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 12 Mars , 2008 En ganska bra liknelse, det var ju så Bayliner en gång blev en av världens största båttilverkare. Man försökte efterlikna tillverkningsmetoderna från bilindustrin för att få ner produktionskostnaderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Mars , 2008 Kan ju instämma att kvalitet är någonting subjektivt, vilket ditt inlägg är ett mycket bra exempel på. Vi kan ju i alla fall konstatera 3 saker här. 1) Det är oftast mera träbitar i icke amerikanska båtar. 2) Bayliner är en av världens största tillverkare av motorbåtar räknat i antalet producerade enheter. 3) Amerikanska båtar och kanske framförallt Bayliner är billigare än många andra båtar. Amerikanska båtar tillverkas mera efter löpande-band-principen och där är de nordiska båtarna fortfarande är lite av ett hantverksjobb, snudd på hemmabyggen. Det behöver inte vara negativt ur ett kvalitetshänseende med löpande-band-tillverkning. Nu senast i sommar fick ju Uttern återkalla massor av båtar där de gjutet skroven krokigt, eller rättare sagt en tvärbalk/tvärslå så att skroven böjde sig. Är det hög kvalitet? Utterns båtar är ju oftast utrustade med fler träbitar och mysig känsla jämfört med Bayliner... För mig är ett bra skrov och ett bra drivpaket motor/drev väldigt centralt. Det är hög kvalitet för mig. Många amerikanska båtar går som en dröm i hård sjö, där de nordiska hoppar och stampar pga av i mitt tycke sämre skrov, ej lika v-formad botten etc.. Sen kan det vara hur många träbitar som helst i de nordiska byggena, men för mig kommer det aldrig bli hög kvalitet. Träbitarna både till antalet och hur vackert snidade de är ser jag mest som kosmetika, inte kvalitet. Jag vet dock att alla inte delar min uppfattning, utan har uppfattningen att man kan bedöma kvaliteten enbart genom titta på en båt som ligger still. När det gäller motorer tror ju inte jag att en Mercrusiermotor med drev fungerar sämre i en Bayliner än i en Askeladden, Ryds, Uttern eller vad det nu må vara. Det är precis samma sak. De nordiska båttillverkarna måste ju därför hitta på något för att kunna ta uppemot dubbelt betalt för sina hembyggen. Lösningen heter träbitar/detaljer som ska ge köparen en känsla av att man köper något påkostat med hög kvalitet... Jag tycker inte valet känns särskilt svårt om man är ute efter value for money.... Senast ändrad av Sparre | 12 mars 2008 | 13:28 Senast ändrad av Sparre | 12 mars 2008 | 13:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 12 Mars , 2008 Jo så är det ju. Smaken är som baken och hittar man den där båten som känns rätt, sådär perfa och man kan riktigt se hur man kommer att trivas, ja då spelar väl det ingen roll om det står Flipper, Nimbus, Bayliner, Bavaria, Maxi eller så på skrovet?!? För en del är en ny båt i 60 fotsklassen deras grej, andra har en 6 meters segelbåt från 60talet och familjen med 17 ungar hittade sin Ryds Camping. vad spelar det för roll?? Vill du ha mer trä i båten, jamen sätt dit det då. Är beslagen undermåliga, byt. Osv osv. Känns inte båten bra för dig, köp annan då. Det är ju bara materia. Skitlätt att byta och prova andra ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 12 Mars , 2008 Glöm argument som Bayliner är en av de största i världen....... vad bevisar det? Bara att man gör en produkt som många köper, vilket förmodligen visar att den motsvarar vad köparen förväntar sig, det gäller massor av produkter. Fiat säljer betydligt fler bilar än Volvo, BMW och de flesta europeiska märken, men inte många säger att det måste bero på att dom är så otroligt bra, det beror på rätt pris för marknaden (dock inte i Sverige). Bayliner bygger säkert helt ok båtar sett till priset annars skulle man inte sälja något. Någon som vet hur många Bayliner som säljs i Sverige via generalagentan, min gisning är att dom säljer färre än de dyrare märkena? Själv räknade jag bort Bayliner pga att de jag sett har pentryt nere i ruffen vilket jag inte gillar, sen tycker jag att dom nya som fanns på mässan ser riktigt konstiga ut, men det är personligt och säkert resultatet av bra invändig volym. Härliga båtar att umgås i är det helt klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Mars , 2008 Är du verkligen säker på att Fiat säljer betydligt fler bilar än BMW? Fiat tycker jag nästan bara att man ser nere i sydeuropa, medan man ser BMW-bilar i princip varenda större stad i hela världen. Allt från Europa, Nord- och Sydamerika, Asien, Australien etc så finns det massor av bilar från Bayern. Fiat ser jag inte alls med den frekvensen, men i sydeuropa är ju de desto fler förstås. Men, nu tror jag vi börjar glida från ämnet.... BMW tror jag annars är ett bra exempel på att det faktiskt går att bygga dyra bilar utan att ge avkall på kvaliteten. Allt som det byggs massor av är inte billigt och dåligt. Allt som byggs i ett fåtal exemplar behöver inte vara exklusivt och bra. Förresten - fanns det några större Bayliner-båtar på mässan? Jag vill minnas att jag bara såg till dem mellan 5-7 meter, men det kanske berodde på att jag själv enbart hade siktet inställt på dessa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser