fluffe 0 Postad 9 Mars , 2008 Hejsan! Jag är på väg att köpa min första båt och behöver råd gällande båtarna i rubriken. Vilken av båtarna skulle du välja? Varför? Fördelar nackdelar... Ge mig tips som kan hjälpa mig på vägen till ett beslut. Jag kommer att köra båten mestadels i de stora insjöarna samt på västkusten. Bad, fiske utflykt är det som prioriteras. Båda båtarna är 08:or. HR 480 med 4-takt Mercury 60 hk Yamarin 50 med 4-takt Yamaha 50 hk HR 480 blir ca 20-25 kkr billigare än Yamarin 50 med den specen jag valt. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo64 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej! Har du kollat vad det skulle bli för pris med en Evinrude E - Tech 50 med HR 480 sc , det är nämligen så att man efter 3 år kan skrämma upp motorn till 75 hk , jag vet folk som har gjort det och är helnöjda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Mars , 2008 Hej, Yamarin 50 SC: Yamarin 50 SC finns i två varianter, 50 SC och 50 SC Special. 50 SC Special har en liten annan inredningslayout med L-formad bänk i fören och klaffbord samt en dörr ut till badplattformen på babords sida som är ett plus vid bad. Vilken av de två modellerna som fungerar bäst för fiske vet jag inte men generellt är det bra med så mycket durkyta (golvyta) som möjligt när man skall fiska så kanske vanliga 50 SC är bättre för det. När det gäller motorstyrka så klarar 50 SC upp till 60 hk. Skall ni ofta åka många i båten så välj 60 hk istället för 50 hk. Om du med bad även menar lite vattenskidåkning, wakeboardåkning, tube osv så är även det ett argument att välja 60 hk. När det gäller kvalitet och sjöegenskaper brukar Yamarin ligga i topp bland de nordiska tillverkarna. Just de fina sjöegenskaperna är det Yamarin är kända för, där är 50 SC inget undantag. Läste nyss en test från Vi Båtägare där de testade Yamarin 5010S (som 50 SC kallades förr) och den var favorit bland testförarna när det gällde sjöegenskaperna. Yamarin 5010S är en harmonisk båt med lugna rörelser. Stillaliggande kan folk klättra lite hur som helst i båten. Den sväljer rörelserna och niger på sin höjd. Ute på sjön vakar den värdigt och behåller sin anfallsvinkel i höga hopp - likt en muskelbåt. Den landar knappast mjukt men med bibehållen balans. Den tål att köras sportigt. I klartext betyder det att man kan leka med den som en klok hund. Den bits aldrig. Morrar inte ens. Men har bett när det behövs. Föraren har hela tiden båten i sin hand. En av testets bästa sjöbåtar, kanske den bästa. Båten testades med Yamaha 60 hk 4-takt. Tillverkaren: http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/Modellserie/Console/tabid/1747/Default.aspx Paketpris på Yamarin 50 SC: http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/yamarin_erbjudande.jsp Yamaha Motor Scandinavia: http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/ Har själv en Yamarin, 5820/58BR med Yamaha F115, som jag använt i 5 säsonger. HR 485 SC: Vet tyvärr inget om den båten. Men den ser fin ut på bild. Har 18 graders V-form vid akterspegeln och det är ganska bra som gör att den kan klyva även lite högre vågor i planingsfart. 60 hk är nog ganska lagom på den båten. AMT: Ett tips är att du även kollar in AMT (Advanced Marine Tech) båtar. De tillverkade förr båtar åt Yamarin (i över 25 år) så de är inga duvungar vad gäller att tillverka båtar. AMT's olika båtar har fått väldigt bra kritik i båtpressen när de testats. Kolla in t ex AMT 170R. Lika i storlek som Yamarin 50 SC. 50-60 hk är nog OK. Har kapellgarage, en mycket praktisk sak. Tillverkaren: http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=16 Svensk ditributör av AMT: http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1077636 /Bo Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 9 Mars , 2008 Tack för era snabba svar. Säljaren jag pratat med tyckte INTE att det var värt att sätta på en 60 hk motor på yamarinen. Egentligen ingen större skillnad mellan 50 o 60 hk förutom styrboxen och 2knop:-) Visst kommer vi väl använda båten till vattensporter, men mest till utflykter samt fiske. Samtidigt vill man ju inte köpa en undermotoriserad båt...aaarghh knepigt det här. Fortsätt gärna att tipsa mig om dessa styrpulpetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Mars , 2008 Det som i första hand bör avgöra om du skall välja 50 el 60 hk är om du skall ha med många i båten. Då menar jag 4-6 pers vad gäller Yamarin 50 SC. Det är då du får nytta av de 10 extra hk. Men Yamaha F50 och F60 är i grunden samma motor. Att du får 2 knop högre toppfart med F60 kan man nog leva utan men det är det lite bättre grunddgraget med 60 hk du vill åt i så fall. Du kan även dra av aningens mer på gasen med 60 hk i planingsfart som gör att man kan åka aningens beninsnålare och så blir det lite tystare om man kan köra på lite lägre varv. Men 50 hk kommer att fungera i de flesta fall men generellt brukar förstagångsköparen hålla sig till lite mindre motor för man tror det räcker med en mindre motor och det blir billigare. Och det kan räcka men det är aldrig fel att ha lite extra hk redan från början. Men det är klart det skiljer ca 10 tkr mellan Yamaha F50 och F60 enl listpris. Glöm ej att kolla på några år begagnade båtar, då slipper du ta de första årens värdeminskning som är som värst då. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 20 Mars , 2008 Hejsan! Nu har båten beställts. Leverans vecka 15. Det blev en Yamarin 50 SC med 50 hk. Efter många och svåra kval så fastnade jag för den motorn... Nu hoppas vi bara på en fin vår/sommar och bra fiske! Vet någon möjligen var man kan handla transportpresenningar till vettiga priser? Yamarin original kostar ca 4kkr. Vi syns på sjön! Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin5 0 Postad 20 Mars , 2008 Grattis till ditt båtköp. Hör gärna av dig hur Yamarin 50 är när du kört ett tag, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 22 Mars , 2008 Ett tips beträffande motorval, välj alltid den större motorn. Vid vissa varvtal och belastningar drar den mindre bränsle. Är också lättare att sälja begagnad. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Mars , 2008 Först grattis till ett bra köp! Nu verkar du ju redan ha gjort din beställning, men jag skulle vilja komma min synvinkel iaf. jag har haft en Yamarin 4730 som är föregångaren och minst 100 kilo lättar än 50 an. hade en 50 hk 4-takt. Den båten gick rätt bra med 50hk spec. den nya direktinsprutade som jag bytte till efter en stöldskada. Dig som ska ha en Yamarin 50 rekommenderar jag dock helt klart att ta en 60hk. med tanke på den ökade vikten är det helt klart värt de extra slantarna även om det kan kännas surt med 10k extra vid båtköpet. har du möjlighet att ändra dig tycker jag helt klart du ska tänka en gång till. Man måste tänka på att det är trots allt en lite båt med relativt hög vikt och liten våt yta i skrovet, vilket innebär att är ni fler än 2-3 pers i båten och kanske drar vattenskidor eller liknande så kommer den att sjunka igenom och du kommer garanterat vilja ha de 10 extra hk. Dessutom har alla båtar av den modellen jag har sett haft 60 hk. vilket gör att det kan bli svårare att sälja en med bara 50 hk begagnad senare. Senast ändrad av thundergod | 22 mars 2008 | 21:40 Senast ändrad av thundergod | 22 mars 2008 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Mars , 2008 Vad är skillnaden mellan 50hk och 60hk..? Är inte 60hk en uppskrämd 50:a? I sådana fall hur är hållbarheten på den.. trimmar man en motor brukar den ju slitas snabbare menar jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 23 Mars , 2008 Hej! Hmmmm...Inte lätt detta. Har säkert möjlighet att ändra motorvalet på båten nästa vecka om jag så vill... Nu blir jag riktigt förvillad i ärendet vilken motorstyrka jag skall välja. Från början tänkte jag att 60 hk vill jag ha. Sedan snacket med säljaren som rek 50 hk... o nu ni på forumet med era mkt insiktsfulla tips o tankar. Måste ta mig en seriös funderare till på tisdag och komma till ett beslut. Jag tar gärna emot fler funderingar kring motorvalet innan dess. Tack så länge Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Mars , 2008 Daniel_B, Vad är skillnaden mellan 50hk och 60hk..? Är inte 60hk en uppskrämd 50:a? Eller så är 50 hk en nedstrypt 60 hk. Men i just det här fallet kom Yamaha F50 först och några år senare F60, som bygger på F50. Så visst kan du ha en poäng där men det behövber ej betyda att F60 på nåt sätt är underdimensionerad el liknande. Yamaha F60 har funnits i ganska många år, tror den kom 2002 och uppgraderades 2004 till EFI. Mercury har liknande på sina 50 resp 60 hk 4-takt. Eller ta deras 80-100-115 4-takt EFI, samma motorer i grunden. Eller Mercury Verado 135 och 150, samma motorer i grunden. Kan vara samma sak med 60 och 70 hk t ex Suzuki DF60 och DF70 som är samma motor i grunden. Och med 40 och 50 hk t ex Tohatsu 40 TLDI och 50 TLDI är samma motorer i grunden. Och så här håller det på. Inget konstigt med det tycker jag i alla fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 23 mars 2008 | 18:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 23 Mars , 2008 Välj 60 hk. Tänk på att det är en rätt liten båt. Vilket gör att den sjunker en hel del vid last. Varje person som kliver ombord påverkar motståndet i vattnet betydligt mer än i en något större båt. Har själv haft en Finnmaster 4900 med en 60 hk Yamaha -06. Tre pers ombord och en på vattenskidor gick jättebra. Men fem pers ibåten ingen på skidor så fanns en markant planingströskel. Den våta ytan blev betydligt större. Vilket kräver max motor för ekipaget. Lika med 60 hk. Båtsäljarna brukar rekomendera mindre motor för att få ett angenämare instegs pris. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 23 Mars , 2008 OK Grattis till en fin båt! Du blir säkert jättenöjd. Jag ansluter till de som råder dig att gå upp på 60hk om du har råd. Inte alla som har råd att lägga på det när man köper båt men OM du har råd så ska du göra det! Jag har en Yamarin 490 som är föregångaren till din båt. Jag är jättenöjd med den och kvaliteten motsvarar vad jag förväntade mig. Jag köpte den ny i januari 2000. Då hade som sagt inte deras 60hk 4-takt kommit ut än och alternativet var en 70hk 2-takt vilket jag aldrig funderade på. Jag saknar dock lite mer kräm i den när man är lite fler personer ombord. Oftast är vi en eller två personer och det funkar fint men så fort vi blir fler än tre så bllir det trögt. Vi var 5 vuxna i den en fin sommardag och skulle ut och bada på en ö. Vi kom aldrig upp i planing utan vi fick tuffa på i 7 knop vilket var en nesa för mig tyckte jag. Så om du kan så byt till en 60-hästare! Lycka till, oavsett hur du gör så har du valt en kanonbåt med en bra motor! Senast ändrad av ChristerN | 23 mars 2008 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 24 Mars , 2008 Tack för era synpunkter! Skall fundera mha en god natts sömn... Återkommer snarast med besked om hur det blev...Skall prata med säljaren imorgon. Senast ändrad av fluffe | 24 mars 2008 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 25 Mars , 2008 Våndan är nu slut... Jag ringde och uppgraderade till 60 hk. Tror jag kommer bli mkt nöjd med detta val. Känns som om jag från början skulle gått på min magkänsla...så tack för era synpunkter. Nu hoppas vi bara på en fin o härlig båtsommar! Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Mars , 2008 Du gjorde helt klart rätt val! Gratulerar till en fin båt!Efter att ha haft 2 olika yamarin i snart 9 år så har jag i princip bara positiva erfarenheter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 26 Mars , 2008 Grattis! Hoppas sommaren blir fin så du kan njuta av den nya båten riktigt ordentligt. det är något visst med en ny båt. Hur den luktar ny plast, de blanka sidorna, känslan när man efter första inkörningstiden drar på lite för första gången, hur det egentligen är alldeles för tidigt och för kallt för att vara ute i båten men man bara måste för att det är så skönt!!! När får du den förresten? Ha det bra och glöm inte köra in den försiktigt enligt instruktionsboken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 26 Mars , 2008 Båten leveras troligen vecka 15. Får hoppas på någon varm dag på helgen då. Eller varm förresten...bara det är uppehåll eller inte åska hagel o driv-is... Ha det bra! Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maelarpirat 0 Postad 28 Mars , 2008 Jag har en 60hk yamma fyris på min 50sc och jag tycker efter 2 sesonger att det är förlitet.Båten väger ju 500 kg utan motor, och är man 4 st vuxna karlar/damer och full tank, så väger ju ekipaget bortåt 1 ton. Då är 60 hk väldigt lite. Jag skulle inte tveka en sekund på en 80hk om bara Yamarin godkäner det..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 28 Mars , 2008 Problemet med F80 är väl att den väger 50-60kg mer än F60.. En så liten båt har nog inte den bärigheten i aktern. eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 Mars , 2008 80 hk är meningslöst, den ökade vikten på motorn, motsvarar ytterliggare en passagerares belastning du får alltså ej full nytta av de 20 extra hästarna. Sen är 60 kg extra belastning längst bak på en båt i den storleken väldigt mycke. Kan äventyra säkerheten vid backning samnt vid färd i medsjö.Men är den godkänd för 80 hk är det okey. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maelarpirat 0 Postad 28 Mars , 2008 Den är bara godkänd för 70hk ock då kan man ju hänga på en Suzuki 70hk fyrtakt och den väger 2 kg mer än Yamaha 75-80-90 och 100hk. nu finns ju inte 75 och 90 hk att tillgå i sverige.AMT 170 R är nästan identisk med 50sc och den säljer skanstulls marin med suzuki 70 hk.Om jag har två passagerare som sitter brevid mej på aktertoften, och 2 fulla 25l tankar som ligger under motorbrunnen, så har jag inga problem att komma iväg.Skulle jag hänga på en motor som är 60 kg tyngre så kan den tredje personen sitta längre fram i båten, för att kompensera viktökningen på motorn, inga problem. 80hk kontra 60hk är ju en effektökning med 30%och det skulle bli stor skillnad.50hk är för litet på 50sc/scs/tcMen den går nått helt otroligt fint i lite sjö, 10sekundmeter på Kanholmsfjärden i somras va inga problem.Den är ju rätt så tung för att bara vara 495 lång (500kg utan motor) och det återspeglas på komforten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 Mars , 2008 Det finns båtar där man räknar belastningen på akterspegeln istället för antalet hk, det anses ha mer betydelse än effekt på motor. En tung motor men ändå godkänd effekt kan vara direkt olämpligt. En motor med högre effekt än tillåtet men lägre vikt än en godkänd, är klart bättre. Rätta mig om jag har fel. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maelarpirat 0 Postad 28 Mars , 2008 Helt i sin ordning, men då borde det stå i godkännandeprotokollet på båten?Men som det är nu så står bara effekt.Och för att förstå skilnaden är att en 70hk fyrtakt Suzuki väger 170 kg.Men en Evinrude 90hk E-tec väger bara 143kg Och Yammaha 100hk fyrtakt väger 168kg Alla dessa siffror förbryllar väldigt mycket och det enda som står är på just 50sc/scs och 50tc är 51,5 kwIngenting om vikt på motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 29 Mars , 2008 Jag skulle valt Evinrude 90 hk med lägre vikt.Än godkänd 70 med hög vikt. Kan kanske bli problem med försäkring. Men sunt förnuft finns hos en del bolag. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maelarpirat 0 Postad 29 Mars , 2008 Problemet är garantierna från Yamarin som inte gäller om man hänger på en motor med för mycket effekt........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fluffe 0 Postad 2 Juli , 2012 Hej igen! En liten uppdatering efter några år på sjön.... Måste säga att jag är supernöjd med båtens prestanda, känsla, kvalitet osv! Funkar kanon till fiske, och vattenskidor mm. Nu, sisådär 4 år senare, är jag på väg att byta båt! Funderingarna kretsar kring en dc i 6m-klassen. Det vi insett med båtägandet är att det tyvärr inte alltid är fint väder samt att det blir kallt sitta framför pulpeten under marsch fart i 30 min. Dessutom har vi fått tillökning och är nu fem i familjen vilket gör att Yamarinen känns lite liten... Jag skulle helst skaffa en Yamarin 64/6110 dc, men plånboken är tunn nuförtiden. Därför letar jag efter en båt i samma prisklass som vad min båt med utrustning är värd ( ev lite pengar mellan). Har hittils tittat på Örnvik 620 sport-06 och Bayliner 2052. Inombordare och badbrygga verkar smidigt, då min son och kompisar åker lite wakeboard, annars föredrar jag utombordare.... Vi får se vad framtiden kan ge för båt! Tips och pros/cons mottages, som vanligt, tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 2 Juli , 2012 Yamarin släppte i år en ny modell 63DC den är byggd på samma skrov som 63BR. Har haft en 63BR och den gick väldigt bra i sjön, har nu bytt upp mig av precis samma anledning som du tänker göra. Nästa sässong kanske du kan hitta en begagnad 63DC. Har en brygg granne som har en Sandström 57DC som ser rätt fin ut, den ser dock väldigt liten ut att sova i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser