KarinE 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej! Jag ska byta fall på min Marieholm S20 med Seldenmast. Det är svårt att komma åt kopplingen vajer-lina. Har hört att man ska använda något speciellt verktyg. Någon som har tips på hur man gör? Och hur ser kopplingen ut, hur fäster man in den nya linan? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eriksen 0 Postad 10 Mars , 2008 Hej! Jag bytte fall på våran Vigg. Wiren klippte jag bort från haländan, fäste sedan haländan på det nya fallet i gamla haländan (i masttoppen). Jag använde grov nål och tråd från segelreparationspåsen och sydde liksom ihop ändarna 5-6 varv. Ändarna får inte ligga omlott. Sedan är det bara att dra igenom nya fallet med den gamla haländan. Hur smidigt som helst. MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 10 Mars , 2008 Byta allt, köpa bara lina det finns mycket stark lina nu. Du ta 2 meter mer att vad du behöver och ta bort 10 centimeter varje år, så linan är aldrigt i samma plats år efter år. med 2 meter du klara 20 år, det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 12 Mars , 2008 Kan inte svara för just det fallet, men har sett två varianter. Dels ihopsplitsad vajer-halände, i så fall får man nog byta hela rasket oavsett. Dels en variant där vajer och halände har varit förbunda med var sin ögonsplits trädda igenom varandra. Men det finns säkert andra. Jag ersatte mina fall av den senare typen med nya, färdiga fall (polyropes tror jag, clas ohlson) i fjol. Jag hade inte kommit åt att splitsa på en ny halände utan att demontera skivboxarna för fock- och spinaker-fallen. Storfallet hade jag nog kunnat få ut eftersom den skivan går att lossa. Jag har inte saknat vajrarna. Det kan vara dock vara väldigt tajt i skivboxarna i toppen, men dyneema måste gå att använda i klenare dimensioner då. Mina fall är inte dyneema, jag har inte de behoven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsolav 0 Postad 13 Mars , 2008 Hej! Jag håller med Poppea; skippa vajer och använd Dyneemalina hela vägen. Dimension kan båthandlarn tipsa om, men jag tror att 8 mm räcker till din båt, under förutsättning att du inte har avlastare som kräver större dimension. Kolla helst också att skivorna i masttoppen verkar passa linan du väljer. Det är skönt att slippa slamret från vajrarna! Metoden för själva operationen vid bytet beskriver Eriksen utmärkt, var bara lätt på handen när du dra igenom de nya fallen så att inte den tillfälliga sömmen fastnar och lossnar. Lycka till! Mats Senast ändrad av matsolav | 14 mars 2008 | 09:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser