Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kallle

Läcker in vatten från kölen, skrovet hur ska ja laga detta!

Rekommendera Poster

hejsan åkte ner till båten idag. hade en läcka förra året som ja lagade men inte hjälpte det.

kom in vatten direkt efter sjösättning, droppa runt den gammla lagningen, ser inga skador som kan ha hänt, ja slippade bara upp i sommras o la på polyester glasfiber och lite väv men lyckades inte. sågade idag upp ett hål i durken där ja tror skadad ska finnas ungefär. va ganska fuktig i väven, skulle man kunna hälla epoxy i detta hål så de rinner ut runt omkring? kan det räcka för att få detta problem ur värden? epoxy verka vara det som bitar bäst o håller längst vad jag har läst. tycker det är synd om man måste skära upp en bit av kölen, när man inte ser skadan med ögat. tacksam för svar

post-15918-1394235378,9149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade slipat ned en bit av kölen och lagt på ny glasfiber. Slipa och plasta ca 2 dm runt om läckaget så borde det bli tätt. Om du bara lägger epoxy finns det risk att det spricker!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok så hela detta området skulle du slipat ner ?

post-15918-1394235379,1132_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

precis slipa ner det området tom lite större än du markerat och lägg på ny matta i flera lager avsluta med gelcoat. det är mycket VIKTIG att det är helt TORRT innan du börjar plasta. om du aldrig har plastat förut så rekomenderar jag en stund med google, inte för att det är svårt att plasta, men det är väl inget om man kan :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

frågan är dom det kommer va helt torrt, alltid fuktigt när man känner med handen under, även på insidan är väven fuktig. verka som det aldrig torka upp riktigt. epoxy funka kanske bättre när det är fuktigt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då få man slipa ner med vinkelslip? inte lätt med sanspapper stenhårt, är ju en bra bit ja ska ner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jepp vinkelslip rekomenderas och en ganska grov skiva, behöver jag skriva andningskydd? angående fukten så är du nog tvungen att få det torrt, har du möjlighet att värma på något vis? kanske ställa en byggvärmefläkt, kupevärmare el.dyl inifrån riktat mot skadan. även om du lyckas få plasten att härda trots fukten så kommer du få ett h*lvete om du förvarar båten utomhus, då kommer fukten spränga bort din lagning när den fryser nästa vinter....nej värma värma värma tills det är helt torrt, om det är svårt att få bort allt vatten ur kölen så kan det ibland löna sig att helt enkelt borra att hål på lägsta punkt så vattnet får rinna ut, men man måste ju såklart laga hålet sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja båten står ju ute. få vänta tills det bli varmare ute , plus lite värmefläktar kan ju göra susen. tack för tipsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska nog låta skrovet torka helt innan du plastar. Annars finns det ju risk att du bygger in ett kommande problem (plaströta).

Sen skulle jag vänta till lite varmare väder. Plasten vill ha lite värme för bästa resultat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så sant få bli om ett par månader, hoppas de hinner torka bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma problem med min båt - en Virbosnipa. Jag försökte torka upp med en kupevärmare i vintras. Ett problem är att inspektionsluckan som jag gjorde i ruffen hamnade fel så jag ser inte ner i kölsvinet. Nu måste jag ta bort luckan (rund, ca 20 cm) och göra en ny. Då kan jag kontrollera hur mycket vatten och fukt som finns kvar. Hur länge det funnits vatten där och hur många vintrar det kan ha frusit vet jag inte. Inspektionsluckan behövs ju också för att kontrollera att inget vatten kommer in.

Att jag fick detta problem beror på att någon föregående ägare gjorde ett litet hål i durken i ruffen för att vattnet skulle rinna ut till motorrummet där länspumpen sitter. Mycket smart, men vattnet hamnade i kölsvinet - inte i motorrrummet. Jag funderar på att göra ett nytt litet dräneringshål i ruffen, men koppla till en slang så att vatnnet leds in i motorrummet.

Jag blir ju också lite orolig - om skadan är mycket stor så måste ju hela kölen göras om.

Förresten, Kalle - Vad har du för båt?

PS

Ett litet test: Någon skrev att plus-tecken ( ) inte fungerar. Det verkar så illa!

Senast ändrad av Algot_R | 09 mars 2008 | 17:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vänta med borra/slipa ner ?

Så fort luften kommer til kommer det att börja torka ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

även om du lyckas få plasten att härda trots fukten så kommer du få ett h*lvete om du förvarar båten utomhus, då kommer fukten spränga bort din lagning när den fryser nästa vinter...

Japp... rekomenderar att du får det ordentligt torrt innan du lagar! Gjorde själv en sådan lagning förra våren. Ville bara ha i båten så snabbt som möjligt (båttarmen gick på högvarv..) och lät det inte torka ur ordentligt. Båten funkade perfekt hela sommaren men nu sitter man där med skägget i brevlådan och får göra om det efter att lagningen har frostsprängts.. \Undecided\

Denna gång ska jag i alla fall göra det ordentligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja kan tänka mig det.. inte säkert det hinner torka redigt innan sommaren är slut.

men den måste ju i i juni iallafall. hoppas de gå vägen iallafall.

crescent 525 har jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tillgång så att du kan använda någon byggfläkt/kupévärmare eller liknande som sas tidigare kan du ju få det torrt snabbare... eller om du har båten inomhus är ju också en fördel.. Själv har jag min båt stående utomhus så det kommer nog ta sin tid att få det torrt. Ska pröva med byggfläkt nu när jag har tillgång till el i alla fall..

Har en kompis som ska ha sin båt jämte min båtplats så jag kommer att få följa med honom ut i vår/sommar i alla fall, om jag inte får iordning på min i tid.. alltid något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

innomhus kommer ja aldrig få ha den. ska man köra med byggfläkt måste man köra 1 vecka kan ja tänka mig. för att det ska torka överallt. svårt komma in överalllt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En värmefläkt trycker in fukten längre i materialet.

En dålig idé alltså.

Du kommer också att behöva mäta med en fuktmätare av något slag för att se att fukten minskar, det går inte att känna med handen om det är torrt då det kan vara torrt på ytan, men blött längre in i materialet. Fuktmätare kan du hyra hos en firma som hyr ut byggmaskiner för det mesta, se till att den är kalibrerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...