Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
lisa-triss

Välja laddare

Rekommendera Poster

Vilken laddare rekommenderar ni?

Segelbåt!

Jag har 1 plus 1 (fan vet varför inte plustecknet funkar) 75Ah vanligt syra batteri som ska laddas.

I systemet finns solcell med reg. samt generatorladdning

Batterierna är vanligtvis skilda med ett relä men en extra brytare finns för att bygla relät för att tex. ladda båda batterierna vintertid eller för att solcellen ska ladda båda när båten ligger still ett par veckor.Mao.batteribanken skiftar mellan 75 och 150 Ah beroende på brytaren.

Märke på laddare?

Ström kapacitet?

Klarar jag mig med typ Ctek 7A

Eller ska jag satsa på 10-12A laddare.

Watski säljer Quickladdare som ser fina ut, om man kör på dom ska man då satsa på den minsta 8A eller gå upp ett steg till 12A tror jag det var.

 

/Lisa

 

Senast ändrad av lisa-triss | 08 mars 2008 | 22:54

 

Senast ändrad av lisa-triss | 08 mars 2008 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har goda erfarenheter ac Ceteks laddare.

Deras på 7A borde räcka till dina behov.

 

http://www.ctek.com/SV/Multi-XS-7000.aspx?p=technical

 

De har några modeller som säljs på Clas Ohlson. Tror detta är en av dem:

http://www.ctek.com/SV/Onyx.aspx?p=technical

 

Sen är det ju alltid en fråga om hur länge i taget du ligger på landström. Ju kortare tid desto mer kräm i laddaren krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill varna för Claes Olsson, laddaren. köpte den som påminner om C-tek i höstas som inanmätet brann upp på. (kanske bara hade otur) idag har jag C-tek och är så långt nöjd. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK har några laddare som säljs på CO som CTEK men med andra modellbeteckningar.

Jag har själv en sån som har funkat bra i många år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2x80Ah batterier C-tek 7A  Jag tycker den är helt ok. Bra support och kvalité. Nån gång kan jag ångra att jag inte köpte en större för att snabbare kunna ladda upp men jag låter den vara på några dygn så det är ju inga problem.

 

Senast ändrad av Vilse | 10 mars 2008 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var lite för att kolla om ett ensamt 75Ah tål att laddas med 10-12A.

En Ctec 7Amp. ligger på ca 1200:- lägger man till ca.500:- så får man en laddare på

10-12A som dessutom är betydligt finare tex. Trident som har två utgångar,tempsensor och hundra features till.Bara batterierna pallar högre ström så kör jag på det.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vilken del i laddarinlägget är det som någon finner stötande?

Om det är f-ordet så rekommenderar jag personen i fråga att inte läsa morgon/kvällstidningar eller se på SVT då risken är stor att stöta på dessa hemska ord.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier är som bebisar. De käkar inte mer än de vill ha oavsett hur mycket man trugar.

Så du kan köpa vilken laddare som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt just och funderade på varför inlägget blivit rapporterat. Läste igenom inlägget tre gånger men det enda jag möjligen kunde komma på var att någon medlem är överkänslig mot svordomar.
Eller kan det vara något annat, det finns ju ett par särskrivningar också som kan ha retat upp någon...
 
Hasse \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera redan sagt, så kan man inte har för stor laddare.

 

Batterier tar så mycket dom behöver om det finns att tillgå, men tar inte heller mer än dom vill ha, det går inte att tvinga i dom mer än dom vill ha (eller...visst går det men då får man höja spänningen = boost eller start på en garageladdare).

 

Det enda som sker om laddaren inte räcker till för att leverera den laddström batterierna kan-och-vill ha just då (och strömmen dom vill ha sjunker hela tiden under laddningsförloppet,  ju bättre laddade dom är desto mindre vill dom ha)

 

är att det tar lite längre tid att ladda fullt.

 

Frågan är egentligen

 hur urlladaddde batterier har du normalt och hur fort måste dom återladdas ?

 

P.S.

Motorkörníng en halvtimme  med en typisk 50A generator motsvarar i runda slängar 

3,5 timmar Ctek 7A laddning (med helt tomma batterier), så man kan ju alltid hjälpa laddaren lite..\Smile\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 09 mars 2008 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har den med mässing färgad kåpa, så är det samma o isf hade jag bara otur. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En liten laddare kanske inte räcker när man ska se på TV, ha lampor på, kyl, dator och en del lull-lull. Är det så att man laddar ur batteriet trots att laddaren sitter i eluttaget på bryggan så är den för liten. En 25 A laddare kan vara lämplig i såna lägen.
 
Har man gott om tid att ladda upp sen man släckt TV, lampor och dator kan även mindre laddare räcka.
 
Men som sagts ovan. För stor laddare kan man inte få. När batterierna börjat få i sig lite energi i sig så minskar aptiten gradvis. Lika från en stor eller liten.
 
Däremot blir det givetvis  snabbare iladdat från en stor laddare i början av laddfasen.
 
Gör en kalkyl över strömförbrukning brukar rådet vara.
 
TV 5A
Dator 5-8A
5 Lampor 5-10A
Kyl 5A
 
Totalt 20 - 28A när förbrukningen är som störst. Eller omkring 5A om man går runt och släcker och några läslampor är på och TV/dator är frånslaget.


 
Per dygn c:a 40-50 Ah på vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog redan fått det mesta av dina svar? Jag har lite resonemang, tex räcker ett enda förbrukningsbatteri för dina behov? Ty man kan anta att det andra är för start av motor? Ett batteri ska man inte drar ur till mer än MAX ca 2/3 - det blir då ca 50 AH tillgängliga för ditt 75 AH batteri. Sedan är det nog som skrivs här ovan, hur SNABBT vill du ladda tillbaka detta? Ty du ser själv, 50AH laddat med 10 A laddare tar teoretiskt 5 timmar... i praktiken nog närmare 15-20 timmar om du ska få det fulladdat. Köper du sedan två batterier till som förbrukare så ser du själv att du behöver tre gånger så stark laddare.... OM batteriet var så urladdat... vilket var skälet att du inte skulle bara ha ett batteri.... för tre st \håller\ nog bätte i längden? Du \hinner\ alltså inte ladda upp så urladdade batterier på en natt i en hamn... men gott och väl återladda det du förbrukat några få nätter i en naturhamn. Sedan tycker jag det är en dålig idé att koppla ihop dina två batterier när du lämnar båten för några veckor. Visst kommer en solcell att fixa laddningen men FÖRST så kommer det bättre batteriet att ladda det dåliga.... Då är det bättre att hålla dem separerade och göra en mer avancerad laddningsstyrning... du ser nog snart att lite dyrare laddare har två kretsar tex, du kan koppla upp både motorbatteri och förbrukare samtidigt. Händigt! Lycka till med laddaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack funkis och alla andra som kommit med konstruktiva svar.

Jag ser ju naturligtvis fördelen med fler batterier och i framtiden kanske jag klämmer in fler.

Vad gäller sammankoppling av batterier så säger skyllermark i någon artikel i båtliv att det är en skröna att strömmen rusar hit eller dit i batterier som kopplas samman så länge man har minsta källa som laddar.Vad vet jag.

Det är väl det som laddrelät gör så fort motorn startar och generatorn ger ström.

Det var mest en tanke att lätt kunna ladda båda batterierna med landströmsuttaget tex. vintertid.Men klart att om det finns nackdelar så får jag väl hoppa det.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Från det ena till det andra, har du fått någon klarhet i varför ditt inlägg blev rapporterat?

Iblande fattar man ingenting här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte en aning,vet inte riktigt vad det innebär att bli rapporterad(Stasi?)

Kan man läsa en kommentar någonstans?

Men man blir ju inte förvånad, det är mycket jönseri här på MG med jämna mellanrum.

Synd det för många är seriösa och kan mycket och vill hjälpa andra men tröttnar på påhopp och tråkigheter och lämnar forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis skrev:

Sedan tycker jag det är en dålig idé att koppla ihop dina två batterier när du lämnar båten för några veckor. Visst kommer en solcell att fixa laddningen men FÖRST så kommer det bättre batteriet att ladda det dåliga....

 

Där får jag nog hålla med lisa-triss (och skyllermark), det är en skröna!

Visst flyter det (initialt) en VISS ström, men den är låg och kan i princip bortses ifrån.

 

Även UTAN nägon extern laddning  kommer det fullt laddade batteiet att överföra mycket lite energi till det sämre laddade (ch mycket snart kommer spänningen att vara i ekvilibrium mellan batterierna trots att dom har olika laddningstillstånd, och med samma spänning kan ingen ström flyta.

 

För att någon egentlig laddning ska ske, krävs en rejäl spänningsskillnad mellan laddare och batteri (spänningen måste överstiga batterikemins naturliga spänning typiskt 2,15 Volt/cell = 12,9 Volt).

 

Har man en extern spänningskälla (laddare) som har högre spänning än 12,9 Volt så kommer självklart inte något batteri att laddas ur överhuvud taget utan samtliga batterier kommer att laddas, var och ett i förhållande till dess laddningstilldtånd.

 

Sen.

.lisa-triss..

om syftet med reläet endast är att underhållsladda båda batterierna under lång tid (typ vinterhalvår) på land så skulle jag inte gjort mig besväret, mycket enklare att temporärt koppla ihop batterierna:s pluspoler med en tunn kabel (underhållsladdning, då pratar vi milli-till-micro-Ampere) och slippa relä och brytare och kabeldragning ?

 

..så tycker jag..\Money

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra Gunnar,tack! Relät jag pratar om är ladd/skiljerelät som delar förbrukning från start batteri, det sitter redan där och jag har redan i vinter plockat dit två extra tampar till en brytare så att jag kan brygga relät när motorn inte går.Mitt chema ser ungefär ut som på bilden längst ner i länken.För att ladda samtliga batteri med annat än motorn så krävs en bygling på ena eller andra viset som jag ser det.

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/pdf/Infohafte-2008.pdf

För den som undrar så har jag bestämt mig för Trident laddare från SEASEA.

 

/Lisa som snart kan allt om laddare,batterier och elsystem\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte ihop mina pluspoler mellan start-och förbrukarbanken med en startkabel nu under vintern så att solpanelerna laddar bägge två under den vita presenningen!

Enklare än att montera brytare etc tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Battery Brain och koppla ihop alla batterier. Då har du inga problem med laddning hit och dit. Varför åka omkring med ett extra batteri bara för start av motorn? Onödig vikt som inte tillför något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...