Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst AJ

Obromsad kärra.

Rekommendera Poster

Gäst AJ

Hur vet man om en obromsad kärra är godkänd för 80 km/h eller 30km/h??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe

En obromsad båtvagn får bara framföras i 30 km/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Uffe

Nu skrev jag obromsad båtvagn och då är det 30 km/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Uffe

Nu skrev jag obromsad båtvagn och då är det 30 km/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå! Så här står det på Vägverkets hemsida: --- En obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h: om släpvagnen är lastad och totalvikten inte överstiger hälften av bilens tjänstevikt, dock högst 750 kg*. om du har en bil av nyare årsmodell med en högsta tillåten, obromsad, släpvagnsvikt. Observera! Den uppgiften finns i bilens registreringsbevis. om släpvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger hälften av bilens tjänstevikt, dock högst 750 kg*. * En släpvagn med högre totalvikt än 750 kg ska vara utrustad med bromsar. I alla andra fall än ovanstående gäller hastigheten 40 km/h för obromsade släpvagnar. --- Så det så! 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Uffe

Fortfarande snackar du om en släpvagn medans jag pratar om en obromsad båtvagn. Saxat från vägverket :SLÄPFORDON Vilka regler gäller för oregistrerad båtvagn? En båtvagn som saknar fjädringsanordning mellan hjul och chassi räknas som efterfordon och behöver inte vara registrerad. Båtvagnens bruttovikt får inte överstiga dragfordonets bruttovikt om den saknar bromsar. Med bruttovikt menas fordonets tjänstevikt plus den aktuella lasten. Båtvagnen får köras i högst 30 km/tim. Vagnen ska vara försedd med en skylt för långsamtgående fordon, LGF-skylt. När man kör i mörker ska båtvagnen ha belysning och reflexanordningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå... ber om ursäkt för min okunnighet :oops: (Det är många detaljer på ett järnspett...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men jag har hört att det finns obromsade så kallade EU kärror för båtar som man får köra i 80km/h, men kanske har fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst EU??

Det har jag oxå hört, och sett på nätet oxå för den delen... Men vad är det som gör en kärra sån??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Du snackar inte om båtvagn utan om ett efterfordon. Ni snackar ju om olika saker och ni har båda rätt. För i AJs fråga så nämde han inget om vagnen var fjädrad eller registrerad. Läs gärna här om skillnaden mellan släpvagn och efterfordon. http://www.vv.se/trafikregler/batvagn.shtml

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den ombromsade båtvagnen registreringsbesiktigad får den köras i 80km/h alt. 40km/h. EU-kärror är obromsade men får köras i 80 km/h eftersom de är registrerade. Men är den inte registrerad så får den bara köras i 30km/h som du säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...