Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Cebn

Gasinstallation i Nimbus 3000

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på och köper en Nimbus 3000 och har pratat med en besiktningsman som säger att gasinstalltionen där gasflaskan står i en låda bakom spisen inte är godkänd av försäkringsbolag nuförtide och att man inte bör ha gasflaskan så nära spisen och helst inte i själva kabinen.

Är det någon som har hittat på någon smart lösning på detta som har lust att dela med sig av idéer?

Hälsningar

CE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det låter som den installation jag har i min Nimbus 29 C från 1989.

Fast den lådan bakom (egentligen en plastburk med lock) har en ventilationsslang som leds ut genom en genomföring ur båten vilket enligt min besiktningsman för ett år sedan var OK om anslutningarna är täta och utloppet lutar nedåt.

Är det så att du har en annan sorts låda och den inte har anslutning ut ur båten så kanske du kan lösa det som jag har det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar, ska kolla upp det. Som det var byggt nu skulle gasen, om den läckte ut, hamna i kölsvinet vilket inte var så lyckat, så din lösning kanske räcker. Jag är dock lite nojig gällande att ha flaskan så nära spisen också, jag funderar lite på om man kan sätta lådan på badbryggan på något sätt och dra ett kopparrör en bit och sedan slangen från spisen.

Hälsningar

CE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...