Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
jankie

yamaha eller honda i 50 hästar i utombordare??

Rekommendera Poster

hej! undrar om någon har någon som helst erfarenhet om vilken som verkar bäst av dom eller i 50 hästar utbordarmotorklassen?? är lite fundersam över att hondan väger 20kg mindre fast varvar 300 varv/min mer än yamahan ?

VILKEN ÄR DET BÄSTA ALTENATIVET??? \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla lite på den här diskussionen:

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=207303

 

Yamaha F50 har elektronisk bränsleinsprutning och har 4 cylindrar. Honda BF50 har förgasare och 3 cylindrar.

BF50 är lite lättare som du säger, ca 91 kg, Yamaha F50 ca 110 kg.

 

Vilken båt skall du använda?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag hade tänkt mej en buster L eller en linders arkib 460.

 vilken hade du valt ?

tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på var du håller hus och skall åka med båten.

Men Buster L med Yamaha F50 är ju ett rätt fint ekipage och är lite större samt desutom är det kampanjpris från Yamaha Scandinavia på den kombinationen.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/busterL-f50.jsp

 

Man kanske bör ha dubbla sidpulpeter och kanske även spöbox/sittbänk också samt kapell för att få det lite mer ombonat och väderoberoende. Och sittdynor.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/buster/buster_l.jsp?view=overview

http://www.buster.fi/?id=671

 

 

Linder 460 Arkip är väldigt lätt med sina 286 kg torrvikt men såvitt jag vet är den ej självlänsande.

http://www.linder.se/sidor/products.asp?prodid=15

 

 

Skall du ha båten på trailer?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha utan tvekan. Har åkt i båtar med båda märkena och tycker att yamahan går tystare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en trailer som passar men jag hade tänkt mej att lägga men i en småbåtshamn där jag bor. norr om stockholm.

hade också bara tänkt att köra dagsturer och åka lite vattenskidor kanske.\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Yamaha 50hk både den med och utan bränsleinspr. som kom -04 tror jag. Kanske kan vara lite av en jämförelse iom att Honda saknar detta. Jag upplevde att den nyare modellen hade avsevärt bättre acc och råstyrka vid tex vattenskidåkning än den gamla utan insprutning. Den nya klarade dessutom betydligt lägre planingsfartutan att falla igenom. Det var samma båt båda motorerna satt på. Yamarin 4730

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även på Buster L med Yamaha F50 i paket hos Interboat handlare. De säljer en paketlösning Buster Crosswave, All inclusive  -08.

Allt ingår utom dynor tror jag.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 12:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


är det bra andrahandsvärde på busters?? hur mycket kan dom ungefär gå ner?

 / jankie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är högt andrahandsvärde på Buster. Bland de högsta bland mindre fritidsbåtar gissningsvis. Det är bara du kollar på blocket osv så ser du att även äldre Buster båtar har ett högt pris (om de sen blir sålda för det är en annan femma).

Det gör att det svider lite i plånboken när du skall köpa nytt el beg Buster men du får å andra sidan igen mycket av pengarna när du säljer (om du inte vanvårdar båt och motor).

Buster är ett välkänt märke, har funnits i många år och är ju faktiskt robusta och väldigt oömma som kräver minimalt med underhåll. Går bra i sjön. Sånt uppskattar många av dagens fritidsbåtägare. På senare år är deras lite större båtar lackerade och det kan man ju tycka vad man vill om. Så länge man inte repar lacken så är det ju fint men jag tycker personligen att Busters obehandlade aluminium som oxiderade med ett lite matt utseende var snyggast.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 13:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Yamaha 50 hk (visserligen ett tag sedan) och körde den i 10 år utan några som helst problem...

 

Vet inget om Honda men Yamaha funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...
Honda har precis i dagarna släppt en insprutningsmodell av sin 50 hästare, 4 takt. Vikt och övriga specifikationer vet jag inte men den ska visst vara upp till 22% snålare än den gamla förgasarversionen.
Jag har själv beställt en sådan tillsammans med en Silver Fox.  
Båtvalet för mig stod mellan silver fox eller linder Arkip...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart välja en yamaha om valet stod mellan dom märkena. dom är lättare att mecka med och jag är helt emot hondamotorer (dom har en tendens att rosta). annars är en suzuki inte fel, går väldigt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Rosta????

Är du go eller?

 

Nu får du nog ta en fundering på dina värderingar.

Honda är världens största motortillverkare och har tillverkat fyrtakt längst av alla.

Det du skriver är något som du förmodligen har hittat på, eller drömt.

 

http://www.hondamarine.se/?id=4426

 

/BB

post-12925-1394235383,4037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var nåt nytt. Du är den första jag hört som sagt att Hondamotorer har en tendens att rosta mer än andra. Kan den ev rostningen i såna fall bero på att Honda håller längre så dom hinner börja rosta medans andra fabrikat tas ur bruk innan dom kommit dihän pga andra problem\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Sen finns det ju olika sätt att välja vilken motor man vill ha på båten. Själv gick jag efter de tips jag fått från yrkesfiskarna här uppe i Bottenviken och dom borde ju ha lite erfarenhet med tanke på att dom är ute dagligen så länge det är öppet vatten.
Enligt dom jag pratat med är det två motorer som gäller och det är Tohatsu och Honda. I alla fall om man vill ha kvar motorn länge och slippa så mycket bekymmer som möjligt. Skulle helst vilja ha en Tohatsu men tyvärr så sålde handlarn jag köpte båten av inte sådana så jag fick ta det näst bästa en Honda. Jag hade ett oförhandlingsbart krav och det var att det inte skulle vara en Mercury eftersom jag dels blivit avrådd att köpa en sån och dels själv ägt en som strulade hela tiden.
Blir i alla fall intressant att se hur den nya insprutningshondan går. Med insprutning och samma vikt som den gamla förgasarmodellen borde den ju pinna på ganska bra. 
Men som sagt så väljer man motor på olika sätt men känslan man har om respektive märke ska man nog lyssna på och välja den motor man känner för. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur man får aluminium att rosta...mig veterligen är det bara svart stål som rostar. Alu kan korrodera men aldrig rosta. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av Honda. Har själv en Mercury 50 efi 06, och är mycket nöjd med den. Soppasnål och pålitlig. Den hänger på en Arkip 460 som också är helt suverän som fiske och fritidsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...