Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
nora16

Vatten/vindtät toppluva?

Rekommendera Poster

Någon som sett en vanlig toppluva eller typ sotarmössa som är vind och vatten tät? typ Gore-tex. Kan inte begripa varför jag inte hittar någon? När fryser man om huvudet om inte när det är kallt och regnar? Någon mer som tänkt på detta eller bara jag som missat dem?

Mvh/ Mathias

post-14919-1394235378,8883_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig stött på en mössa med båda egenskaperna. Jag har en fleecemössa. Den är vindtät, men inte vattentät.

Hittar du ingen så får du ta en fleecemössa och toppa med en sydvester \Laughing\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en sån där tyghjälm som byggjobbarna brukar ha på vintern och använder den flitigt nu.
Den har ett tätt tyg som pallar en del vatten och ett skönt varmt foder inuti.
Går att köpa på ställen där man säljer yrkeskläder.
Kan verkligen rekommenderas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg Kurt Ohlsson göra en stekmössa av en vaxduk för många år sedan, kanske något att utveckla.

Skämt åsido.

Det skulle vara kanon om det fanns en varm vattentät mössa.

Har inte ens hittat en sån till ungarna.

Den måste samtidigt kunna andas ordentligt, annars blir det risk för överhettning, har den oxå en liten skärm på så blir den perfekt.

Det finns i bävernylon.

Men de blir blött de me.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det låter som en sydväst.

Den har dessutom ett bra överhäng baktill så man slipper takdroppet innanför  kragen. Skärm framtill som också tar bort lite av regnet. Vattentät och med hakband så den inte blåser av.

Utvecklar man en toppluva för sjöbruk är det stor sannolikhet att det blir en sydväst. Möjligen i Goretex.

En tillräckligt stor syväst rymmer en vanlig luva om man fryser. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fiskar en hel del och jag har kört med en mössa som man har under bygghjälmen, den kan man knäppa fast under hakan med ett karborrefäste och den är ganska så vattenavisande och välldigt vind tät, men om man sticker upp huvudet över rutan vid 35 knop då kan vind komma in vid öronen.\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...