peterpan 0 Postad 8 Mars , 2008 hej och tackar för senast... Lyfte idag och kröp under presseningen - härligt! såg helt ok ut. Men så var det den gamla b20... Efter planing av topp är jag osäker på tjocklek av packning - nån som vet hur man löser det? Motorn har aldrig varit riktigt 100 men nu nu efter att den renoverats (topp) så vill den knacka...det låter en hel del - har jag fel tändföljd, ventilspel,kamaxel? Eder peterpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Mars , 2008 Knacka betyder det också spika. Det vill säga när du gasar så spikar motorn.Ställer du tändningen 10 grader före ÖD, den får bränsle och du har komp hellre 10 kg än över 12, så skall den gå. Men har du tagit för mycket på toppen så förbränningsrummen är under 50cc lär du fått för högt tryck/komp. (Detta är givetvis beroende på vilken kam du har, jag förväntar mig att du har en kam som det står P på). Möjligen kan du få bort spikningarna genom att tanka 97 oktan samt hälla i oktanboster i tanken. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 Mars , 2008 Hur mycket är toppen planad? Original cylinderlockspackning brukar vara 0,7mm tjock. Det finns en som är 1,2mm, som är till B20A. Kolla tändläget både på tomgång, och det varvtal som boken säger, så ser du om centrifugalregulatorn är ok. Svårt att veta vad du menar med knack. Högfartsspikingar brukar vara svårt att höra, bland allt annat oväsen. Jag brukar använda hörselkåpor, då brukar oljud i motorer framträda bättre. Har du tittat under ventilkåpan, att stötstänger och sånt sitter rätt. När du har kåpan av kan du kolla kamaxeln samtidigt, genom att köra på starten, och titta på vipporna. Man ser direkt om någon ventil öppnar mindre än dom andra. Om någon nock är nästan helt nersliten brukar det smälla kraftigt i förgasaren vid gaspådrag. Om du provar att köra på 97 oktan och det funkar, så är väl allt OK. Tänk också på att bensin är en färskvara. Jag vet flera som har hållit på halva sommaren, och bytt både det ena och det andra, och till slut bytt bränsle, och problemet var löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterpan 0 Postad 9 Mars , 2008 Hej och stort tack för svar! Hade en packning som var 0.8 tjock...kommer inte ihåg var ifrån jag fått den... ...skall ta med mig era tips och prova mig fram. Kommer också att tanka på nytt bränsle. Jag hör av mig om hur framgångsrik jag blir... Peterpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterpan 0 Postad 3 Juli , 2008 Hej Nu har den gamla B20 fått ny packning, bultar, kablar, stift, rotor, lock, kondensator etc etc Och går... men varvade bara 3600 med två vuxna och tre barn...och på hemvägen gick remmen av!!!!! Suck - idag bygger jag stacket. Trevlig Sommar Peterpan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser