Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Greenwald

Båtmotor som har stått

Rekommendera Poster

Hej,

Min svärfar har ne Mercury 50Hk som inte har använts på 4år.

Vad ska jag kolla/tänka på innan jag kopplar til bensinslangen och batteriet och startar den (om det nu fungerar) ?

Senast ändrad av Greenwald | 08 mars 2008 | 17:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en normal årsservice på den - följ instruktionsboken, saknar du instruktionsbok kan det finnas att ladda ner på Brunswick download center: http://www.brunswickmarineemea.com/download/preparesearch?mod=4&lang=EN

Sen skulle jag byta impeller (vattenpumpens skovel-gummihjul). Den blir dålig med tiden även om du inte använder motorn. Gummi åldras och hårdnar med tiden.

Lämna in hos nån Mercuryverkstad om du inte själv vågar dig på att byta impeller.

Vad är det för årsmodell på Mercuryn? Är det 2-takt eller 4-takt?

Jag har kanske en verkstadshandbok i PDF jag kan maila över om din utombordare inte är för gammal.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått ny info. Det är en mariner 50hk. Vet tyvär inte årsmodellen

Bossee : Antar då att jag ska göra samma sak med den som du skrev i ditt svar !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mariner och Mercury är samma sak.

Försök fastställa årsmodellen genom att kolla på Marinshopens hemsida:

http://www.marinshopen.se/ 

(Modellguide, Mariner)

Jo, det är samma procedur med underhåll och impellerbyte även på en Mariner.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

det brukar stå årsmodell på startmotorn kolla där

Mvh Heddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en 2-takt så bort med stiften spruta in lite olja i varje burk, spruta in lite olja i varje förgasare, mont tillbaka stiften kör runt lite på starten så oljan går runt i motorn. Bort med stiften igen, blås dom rena montera igen koppla på soppaslangen och pumpa upp soppa så blåsan blir stenhård, starta. Oljan i växelhuset bör också bytas om du nu inte vet att den byttes innan motorn blev undanstoppad för fyra år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu efter viss fördröjning har jag äntligen kommit så långt att jag har lagt händerna på motorn.

När jag vrider på nyckeln så knäpper det i motorn (vid start motorn) men sen händer det inget mer. Är det någon som har något förslag på  vad jag ska börja leta ?

Använde en voltmeter och såg att jag inte har någon spänning ut från soleoiden till startmotorn (när jag vred på nyckeln). Måste man byta solenoiden ?

Senast ändrad av Greenwald | 01 juli 2008 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

solenoiden pajar efter ett bra tag och innan den pajjar helt brukar motorn klicka några gånger innan den går runt. kan du kolla om klicket kommer i solenoiden, då är det den, byt den och prova igen! hur gammal var motorn? kanske dags o byta?...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte Solenoiden och nu fungerar motorn. Den går visserligen inte på alla cylindrar men hörde att det kan bero på att det finns gammal bensin kvar i systemet. Ska sjösätta båten om två veckor och då köra motorn under en längre period.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad härligt ! kolla tänd stift och se så du har gnista på alla, sedan kan du kolla om något är blött eller inte. alltså om det kommer fram´ bensin till alla eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man varvar ur motorn ordentligt så går den på alla cylindrar. Ska bli spännande sen när jag sjösätter båten för att se om man kan få den att gå på alla även vid tomgångskörning.

Sjösättningen sker om två veckor så jag återkommer med mer information Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...