Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Sturgeon

Bränsletank med gammal bensin!

Rekommendera Poster

Hej!

Kom att tänka på att innan den nya motorn monteras så utgår jag ifrån att bensinen i den fasta tanken bör bytas, eller? Besinen är inte helt ny pga problemet med förra motorn.

Tanken är på 170 liter, fylld med kanske 30 liter bensin som är sedan drygt 1 år tillbaks. Är den bara att kassera? Eller räcker det att det blandas ut med ny bensin? Finns det bräsletillsatser som fixar eventuella problem? Om jag nu skall tömma tanken, hur gör jag det enklast, pumpa bort allt med bensinpumpen på bränsleslangen känns jobbigt.

/K

Ps. båt och motor enligt nedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kom inte det med men båten är en Askeladden 635 WA om det underlättar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänkte du destruera den?

Själv skulle jag bränna upp den genom att tanka i några slattar i bilen. Med den uppblandade borde det inte vara några problem att bli av med den och samtidigt få några gratismil.

Kan du ordna med en hävert för att tömma tanken. Det går rätt snabbt om du kommer åt t.ex genom nivåmätaren eller manlucka. Biltema har en hävertpump så man slipper suga med munnen tills det rinner själv. Kostar en tjuga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elda med den, ha till gräsklippare, trimmer etc. Så att göra slut på de 30 litrarna blir inte svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanka upp båten släng i ett par flaskor k-sprit inga kymmer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja - kolla bränslefilter.

Tanka i några liter NY bensin och kör. \Cool\

Bör inte vara några problem - hört MÅNGA som gjort så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin ett år gammal, no problem tanka full tank med ny bensin och kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga. Ett år gammal bensin borde inte vara något problem. Det som händer under lång lagring är att de lättflyktiga delarna som ger lätt start dunstar vilket gör det lite tjurigare att få igång motorn. Men blandar du upp den med K-sprit och en hel del ny bensin så ska det fungera.

Om du inte har en massa jox i tanken. Eller vatten.

Innan du gör nåt annat: Öppna ev manlucka och kika (använd i så fall inte en tändsticka utan ficklampa som du håller en bit ifrån. :-). Finns ingen lucka så kolla vad som kommer ur bränsleslangen när du pumpar fram? Ser det ut som ren och fin bensin?

Jag tror den mesta bensinen i sverige redan har sprit i sig, kolla på macken där du tankar. Om det inte redan finns, häll i K-sprit.

Vil du tömma så är en hävert praktisk; lång slang till dunk placerad lägre än tanken. Sug fram bensinen tills det börjar rinna av sig själv. Finns även hävertslangar med pump-blåsor att köpa har jag set....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
\Cool\ som sagt, tuta och kör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\Laughing\ Blir det bättre om jag använder en tändare istället för tändstickor?\Wink\

Skämt o sido så verkar det ju inte vara några större problem, kommer att kolla alla filter och bensinens renhet, tanka i ny bensin och tillsätta lite K-sprit.

Tack för alla svar!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade förra våren att starta utan att tanka upp. Motorn ville inte riktigt tända till. Tankade upp och i med k-sprit så tände det till direkt. Så som alla föregående tanka upp o starta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...