Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Oskar_W

Biltemas nya mätinstrument för båtbruk

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som har reagerat på den slående likheten mellan Biltemas instrument och original Wema instrument?
Förutom wema loggan så verkar de vara identiska utseende mässigt.  Slå upp dem i Hjertmans, Sea Sea och biltema katalogen samtidigt så får ni se!
 Vad tror ni, köper biltema dessa från samma fabrik eller är det någon budget pirat kopia som de säljer?  
Jag funderar på att köpa ett par instrument, det är ju under halva priset mot original. Är de skit så är det väl bara till o lämna tillbaka dem.

Oskar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med skammens rodnad\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ /> på kinderna måste jag erkänna att jag under ett flertal år köpt bla Biltemas tempinstrument och givare. Dessa har tom räddat mig när en kylplugg lossnade och motorrummet fylldes vattenånga. OK, jag råkade hålla ett öga på instrumenten och såg förändringen varför jag omgående stoppade och klarade motorn på så sätt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den på seasea skiljer sig ju en del från den på hjetmans, ändå ska det vara wema  båda 2, nu har jag bara tittat på bränslemätaren och jämfört , men den på biltema och den på hjertmans ser lika ut , medan den på seasea skiljer sig.

skickar med en bild på sea sea´ s instrument  

post-20607-1394235372,5059_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska nog kolla lite närmare på biltemas instrument för soppamätaren, klart värt att ta reda på  \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om inte WEMA bytt design, eller håller på att byta. Några kataloger har WEMA-instrument som inte ser riktigt likadana ut längre. Och varför inte då låta någon annan fortsätta sälja den gamla serien ? 

Tror inte det är någon kopia, utan helt enkelt ett medvetet val och tillverkning på samma ställe. Biltemas är inte snorbilliga heller, men lite lagom billigare än WEMA original. Även givarna verkar vara identiska med WEMA.

Det bästa med dem är ju att det inte står BILTEMA på dem i alla fall Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har frågat personal på seasea och hjertmans och biltemas instrument och givare är tydligen en gammal version av wemas. Givarna är nu i rostfritt och mäter tätare än biltemas enligt dem. Instrumenten ska vara en helt ny generation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal och gammal....Foten

Det är den modellen som WEMA sålt under minst 8-9 år fram till så sent som förra året. En modell som varit bra nog för att varvsmonteras på miljonbåtar under många år. Hjertmans säljer dem och den typen av givare fortfarande (katalog 2009), så modellbytet är nog inte riktigt genomfört än.

Givarna till dessa har i de flesta fall magnetkänsliga tungelement i en stege, och är alltså mycket riktigt inte helt steglösa. Men det har de aldrig varit, det är inget som hänt just för att Biltema tagit över sortimentet....

Även detta gamla WEMA/nya Biltemasortiment hade givetvis redan givare gjorda av rostfritt material - det är inget som varken är nytt eller unikt för WEMAS nya modell. Hur tror säljarna annars givarna skulle se ut i folks vattentankar Förvånad ?  Min är i alla fall fortfarande göööörfin, efter 7 år.

Senast ändrad av IngemarE | 27 april 2009 | 19:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...