Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
slaghoken

Båtvärdering

Rekommendera Poster

O´ hoj alla sjöbjörnar!  Har blivit intresserad av sjöliv och vill då naturligtvis ha en egen båt!  Kommer av den anledningen att vara i behov av Era goda råd en tid framöver.  Har just påbörjat att studera säljannonser.  Ekonom som jag är, och dessutom smålänning i blod och själ till 100% så är jag av naturen intresserad av prissättingen av dessa.  Har med intresse följt marknadspriserna på beg. båtar periodvis med ca. femårsintervaller.  Historiskt verkar det som om begagnatpriset för en normalsliten båt varit

detsamma som priset när båten var ny.   Senare år verkar det som om ägaren till en båt har mer eller mindre även gjort

en bra investering!  Verkar ju ”kanon”, ”nytta med nöje”, njuta av livet samtidigt som man ökar på sin förmögenhet, mycket trevligare än att ha ett antal ”tråkiga” digitala aktiebrev på börsen! Första frågan är:  Gäller dessa senare värderingar även i dag (och i morgon)?(Konjunkturnedgång, bränsleprisökningar, miljöfrågor, etc. etc) 2:a frågan:  Hur prissätter man en båt idag:Båtålder?Motorålder?Skick?Extrautrustning? Fråga 3:  Skiljer det sig åt i värdering avseende:Motorbåt?SegelbåtSnipa? Fråga 4: Borde jag ställa fler frågor? Ha en bra fredagskväll//Slaghöken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Välkommen och till båtlivet, börja med att skriva med mindre text (eller använder du firefox eller något annat) skall bara ställa mig 100 meter bort och läsa klart ditt inlägg, sen kommer jag svar på alla dina frågor (I ORDINING 1-3)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen hit till MG!

Som ekonom vet du väl vad marknaden är antar jag?

Dvs att priset på en vara är vad marknaden är beredd att betala. Alltid!

Som ekonom vet du säkert också, om du inte är redovisningsekonom,  att det inte går att styra med hjälp av backspeglarna \Sealed\.

(jag ska inte avslöja min utbilning...)

Och om framtiden finns det bara modeller för hur man förväntar sig att de ska bli. Och ialla fall jag vet ingen modell som har slagit in i verkligheten. \Wink\

Så min gissning (!) är att mindre motorbåtar kommer behålla värdet bra pga att bensinprisökningarna inte slår så hårt på dem.

De mellanstora motorbåtarna, framförallt de med bensinmotorer, kommer falla i pris medan de allra största båtarna kommer hålla sina priser ganska väl pga att de ägarna är ganska okänsliga för driftskostnaderna.

Segelbåtar tror jag generellt kommer hålla priserna lite bättre än motorbåtarna även om jag tror seglingen i sig blir mindre attraktiv i takt med att folk blir mer bekväma av sig.

Tror du fått lite mer info genom mina svar även om du inte fått svar/fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Till och börja med tror jag att man måste skilja på reala och nominella tillgångspriser. De som säljer sina gamla 70&80-talare och säger att de tjänat pengar, när de säljer båten för 50 tkr som de betalade 30 tkr för 1978 tror jag ofta glömmer bort den saken....

Priset sätts ju som bekant av utbud och efterfrågan. Bäst andrahandsvärde tror även jag att små båtar har. Det är ganska enkelt att jämföra priser på nytt och begagnat.

Värdeminskningen tycks gå väldigt långsamt, egentligen alldeles för långsamt för att motivera ett begagnatköp. Detta gäller i alla fall på mindre båtar som jag ser det. Generellt tycker jag också att det verkar som att båtar med utombordsmotorer står sig bättre när det gäller andrahandsvärdet jämfört med båtar utrustade med inombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skepps-pojken/ ”gubben” gör honnör, till

Vice Amiralen och Kaptenen och tackar för ”mönstringen” ! Har klivit ”ombord” på skeppet för att lära. Tacksamt för all lärdom! Finns det någon ”titel” för en gubbe på 50 som ”mönstrar på” för första gången? Pojke låter fel. Textstorleken, blev en aning stor ,- kanske, men ville så gärna använda min nyinköpta marinkikare! Provar att vända på den! Tack för Era snabba svar och varma välkomnande! Lé Amiral har generellt sett ett uttömmande och ett övergripande svar på min fråga. \Cool\

Meeeen, min fråga är:Är säljare och köpare i balans i dag, vad tror Ni? \Undecided\

//(om man inte kan se bakåt & inte ser framåt får man se upp!)// //Slaghöken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Landkrabba, hej och välkommen ombord\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />!

Du har väl i princip fått svar på dina inledande frågor. Den sista om säljare och köpare, lär de vise tvista om. Min helt privata uppfattning är att det är som vanligt. Kanske ännu mer som vanligt. För när det gäller kapitalvaror och nu speciellt båtar så anser nog säljarna överlag att just deras flytetyg är alldeles speciell. För båten som man haft ett antal år, kärleksfullt hanterat och vårdat. Blir till slut ingen sak utan nästan som en levande varelse. Detta emotionella förhållande är med andra ord inte styrt av fakta utan känslor varför det kan bli svårt att skiljas. Vilket medför att priset oftast blir en bisak men ändå ofta i överkant vad marknaden är beredd att betala. Varfö man som köpare har en svår balansgång när det gäller prisfrågan. Du kanske frågar dig vad jag nu ville komma med mitt långa inlägg? Jo, ifall du har en säljare som haft båten en längre tid, diskutera inte priset innan du sett båten. lycka till med införskaffandet av det du nu vill ha/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...