fyren 0 Postad 7 Mars , 2008 Skepp o hoj. Jag har 7,5 utombordare, som har badat. När den kom upp på land i gen så gjordes ingen rejäl service på den, utan den blev ståendes fram till ett litet tag sedan. Jag började med att hälla diesel i bägge cylindrar och lät det gotta sig någon månad. Idag så satte jag mutterknacken i svänghjulet. Och efter en stunds knackande så släppte det i cylindrarna. Nu går den att dra runt lätt och fint, och växellådan fungerar som den skall. Nu undrar jag om det är något speciellt jag skall tänka på innan jag slänger på stiften och pumpar upp soppatrycket, och drar som en tok för att den förhoppningsvis skall hoppa igång. M. V H Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 7 Mars , 2008 Har innanmätet i den fått rosta fritt sedan i höstas(?) skulle jag i alla fall inte räkna med att den är i användbart skick längre. Inget är omöjligt, men lager, cylindrar och annat inne i motorer gillar inte vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Mars , 2008 Håller tyvärr med Flummohttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />.mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 7 Mars , 2008 Får nog hålla med de kloka som skrivit före mig. Gör man inget direkt efter man tagit upp den efter badet ska man nog inte hoppas allt för mkt. Det är ju när syret kommer in i grejorna det börjar komma rost mm / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 7 Mars , 2008 Sorry men kolvringarna har oftast rostat fast i kolvspåren. Ta ett kompprov. Där ser du oftast vad som är i görningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drfernet 0 Postad 7 Mars , 2008 Håller tyvärr med föregående talare av erfarenhet. Cylindrarna är nog det det minsta problemet. Elen (tändning, spole, kablar, mm) erjar igen av salt och annat och slutar lira enstämmigt. Det kan funka. För mig fungerade motorn ett tag, men var livlös och ostartbar till våren trots intensiv HLR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 7 Mars , 2008 Jag förstår... Jag gör ett försök i allafall.... Jag kommer att medela hur det hela slutar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Mars , 2008 Skulle inte förvåna mig det minsta om den faktiskt hoppar igång efter nägra minuters vevande.. har själv haft ett par utombordare som legat på botten och ändå rtill slut återuppstått Självklart sker vevandet med maskinkraft (själv har jag alltid använt borrrmaskin på bulten i svänghjulscentrum) så man slipper dra som en tok Gnista..utan den händer inget.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 7 Mars , 2008 Om ngt sådant häder så ska man försöka få igång den direkt och köra utav bara den - länge, länge. mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 7 Mars , 2008 Går den runt så är det ju lite possitivt. Skölj ur så gott som går, fixa till oxid på kablar mm. Unnder har ju hänt förr, jag tror allt den går o få igång. Sen hur den mår o går e ju en annan fråga. Får du som sagt igång den så lät den gå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2008 Det är stor skillnad mellan sött och salt vatten och det är inte nämnt vilket. När saltvattnet dunstat ligger saltet kvar. Det brukar göra tändspolen fuktkänslig. Det är inte säkert att en tändspole som utsatts för rent sjövatten blir förstörd om den torkat ur helt. Är den inte helt torr kan några timmar i ugnen fungera. Vet inte om man vågar ta 100 grader men då skulle all fukt försvinna. Längre tid med 80 grader borde funka utan att förstöra spolen. Motorn är inte värd något om du slänger den och ett försök kostar inget. Om inte annat kan du lra dig hur en motor ser ut i princip. Kanske lossa kolvringar och ge lagren en sista smörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 Mars , 2008 drfernet..Trist för dig att du tappa motorn, men det var kul att du tog dig tid att fotografera, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan22 0 Postad 8 Mars , 2008 kolla så där är gnista, finns det så borde den starta! det kostar inget att testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 9 Mars , 2008 Skönt att det finns lite possitiva tankar kring detta. Jag skall göra ett försök att få den att hoppa igång nu i veckan. Jag kommer att updatera er som är intresserade av den här historien, löpande hela tiden.... Ps. Den badade i sötvatten. Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser