Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Bauta

Crescent 434

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har en äldre crescent 434 med en 25 hk på.

Den e ju bara klassad för 11kw men det är inga problem med min 25hk.

Det jag undrar nu är om det finns någon fara med att hänga på en 30hk och om man kanske måste förstärka akterspegeln eller om det är helt vansinnigt tänkt.

Tacksam för alla svar då jag inte har mixtrat med eller har ngn erfarenhet av detta förut.

Mvh Bauta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen två svarsdelar.

1. Vikten, blir motorarrangemanget tyngre så finns det risk att du därmed också sänker båten ifall du får vågorna in från akten.

2. Kraften, du har ju ett gashantag och kan reglera påskjutskraften. Högre hastighet påverkar inte bara akterspegeln utan också båtbottnen. Givetvis kan du förstärka akterspegeln men vad gör du åt bottnen. Med en såpass gammal båt som redan fått en del stryk så finns det risk för att denna spricker i bottnen. Å då är man illa ute. 

Din båts egentliga max motoreffekt är ju runt 15 hk. Du har redan nu 25 att ytterligare höja effekten ser åtmistonde inte jag som något vettigt. Det du har anser jag redan vara på gränsen eller till och med över denna.  

Fast å andra sidan är det aldrig fel att ha lite kraft bakom sig. Man behöver ju inte köra fortare än vad båten tål. Svårigheten är att veta när man nått max effektuttag. Men betänkt att det kanske inte räcker att förstärka akten. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.

Tänkte bara kolla lite eftersom jag fått en en nyare motor av en släkting som jag

tänkte använda men det kanske inte är så smart.

Buskör inte nu utan använder sunt förnuft på sjön och tänker givetvis på att min nuvarande motor ligger på gränsen till för stor.

men tackar för snabbt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte ha övermotoriserat så mycket, tycker att du redan nu ligger för högt. Är den godkänd för 15hk så kan man kanske slänga dit en 20:a men inte mer... Sedan är det ju också en viss skillnad i kraft på nyare och lite äldre motorer. Din gamla 25:a kanske går som en nyare 20 hästare (?)

Senast ändrad av Knoparn | 07 mars 2008 | 19:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det handlar om är om din 25 hästare har samma vikt som 30 :an.
Har ägt en 434 själv. Och kan tala om för dig att du får inget mer fart i knop.
Ditt skrov är inte gjort för det.
Det är ett halvplanande skrov.
Är ju en väldigt stadig båt men slårt stenhårt i sjön på grund av skrovformen som är väldigt platt.
Eller rund om man så vill.
Kraft kan ibland vara bra.
Men fart på den båttypen är bortkastad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för allas synpunkter.

Behåller nog 25:an på iallafall.

Mv Bauta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...