CutLikeDiamonds 0 Postad 7 Mars , 2008 Hur mycket gör ett brytarlöst tändsystem för soppa förbrukningen?. Har en Volvo Penta 5,7 260 hk med sötvattenkylning MVH Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 7 Mars , 2008 Tja! Sök på ex brytarlöst här på forumet så hittar du flera äldre trådar som kanske kan hjälpa dig lite. // S Senast ändrad av Seagate | 07 mars 2008 | 16:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Mars , 2008 Lite taskigt svarhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />. Skillnaden är beroende på hur noga du tidigare varit med att ha rätt tändning. Har det tidigare svajat lite så får du en större bränsleminskning. Medan ifall du tidigare varit noggrann med inställningarna bara får en marginell bränsleminskning. Varför jag mellan tummen och pekfingret säger någon eller några %. Det finns med andra ord inga direkt ekonomiska skäl till att sätta brytarlöst. Man kan säga att det känns lite bättre att veta att tändningen är där den skall. Utan att behöva hålla på och testa. Ok, det blir kanske ytterligare några droppar man sparar genom att slippa testa i tid och otid. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Mars , 2008 Motorn går jämnare och finare! byt absolut till brytarlöst eller till ett elektroniskt system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 7 Mars , 2008 Njää, låt det gammla, enkla och säkra tändsystemet vara kvar, det är ju bättre utan styrboxar och annat el skit som kan göra att du blir stående med båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 7 Mars , 2008 Är det en Volvo Penta 5,7, så har du nog redan brytarlöst tändsystem. Vad man ska kolla på dessa fördelare är fjädrarna till centrifugalregulatorn, som ofta rostar och tappar spänsten, på grund av att vevhusgaser med vattenånga kommer upp i fördelaren via axeln. Under rotorn sitter en bit filt som ska smörjas med olja vid service. Volvo Penta har inga fjädrar som reservdelar, men dessa kan beställas från Hansen Racing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Mars , 2008 Saker utvecklas! det finns anledning till att delar byts ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 7 Mars , 2008 kan bara hålla med. MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 7 Mars , 2008 Visst, nya saker kommer, undrar vad kan du göra med en modern motorstyrsystem ute på sjö om du får motorstopp??? Du kan inte göra någåt, medans jag kan ha reserv brytarspetsar fö 30kr och byta ut de för 10 min:-) hela tänd och bränslesystem på en gammal och häderlig B20 har bara några få komponenter som man kan ha i reserv på båten:-) och glöm inte att nya motorer och saker kommer förmodligen alldrig att komma i den ålder och miltal som gammla bilar, motorer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Mars , 2008 Jag jobbar med marinservice,motor renovering osv så jag kommer nog iväg. ta en b20 tex dom är slut nu,tyvärr men rosten knäcker dom, dom är sjövattenkylda. Volvo forever vilka tänker du på?gm:s motorer eller bara volvo´ s 4:or? Visst 30kr för spetsar på biltema det är billigt,men om man vill ha lite mer precision och mindre strul så sätt på brytarlöst,den går finare,snålare och dom går på magnetism vilket inte går sönder så lätt. Jag har själv aldrig behövt byta någon, men många brytarspetsar. Men visst håller jag med om att en ex gammal v8:a med förgasare e oslagbar . Själv kör jag med en ombyggd mercruiser 330 fast med Volvos 290 sp drev och powertech´ s rostfria OS4 propeller för tillfället. Motorn är från 80 och total renoverad fast har orginal Thunderbolt tändning(elektronisk) funkar kanon ca 380hk med förgasare. fördelen med ex brytarlöst är fukt,gång,förbrukning osv. Brytaspetsar har gjort sitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 7 Mars , 2008 moderna bilar har alla brytar löst i dag och jag har alldrig hört nått bilmärke som haft problemmed det moderna systemet .honda 12000 mil inga problem volvo 745 11000 mil inga problem har inte ens tittat på det för underhåll. volvo 145 brytare och och årlig koll på brytar avstånd måste ständig justeras. så skaffa brytar löst. har instalerat brytar löst till båten och den går mycket bättre nu MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 8 Mars , 2008 Okey, ni kanske har rätt när det gäller jusst detta men i övrigt menar jag att gammla, enkla och robusta saker är bättre, själv jobbar jag på Volvo som självstyrande tekniker och är MYCKET besviken på nya Volvo bilar, skulle heller resa jorden runt med en 140 än med en ny S80, visst Ni har rätt att det är mycket strul med brytarspetsar men å andra sidan de är billiga och enkla att byta, sen kan jag säga att en 140 har kanske 5 komponenter som kan göra att motor inte startar, en 740 kanske 15, en 850 har 30 och nya bilar 150, min tänkande är gammalt, enkelt=bra och pålitligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 8 Mars , 2008 ja det har du rätt i att det är för mycket EL lull lull i moderna bilar har själv nyss köpt en 855 glt-97 och saknar redan min gamla 745-90 MVH Lax Senast ändrad av laxoringen | 08 mars 2008 | 10:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 8 Mars , 2008 tillbaka till båtfrågan jag tycker han ska satsa på brytar löst det är min åsikt MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CutLikeDiamonds 0 Postad 8 Mars , 2008 Mycket bra svar. Ska fundera på det, men det bir nog att byta till brytarlöst. Känns som att exaktheten i det systemet inte går att jämnföra med en brytare som slår fram och tillbaka. MVH Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 8 Mars , 2008 Hej Oskar.Ser att du får många svar, Jag hade samma motor som dej i min gamla båt, Mitt tips köp ignitors brytarlösa system tändspolen från samma tillverkare, sen ställer du tändningen en gång och du behöver aldrig bry dej mer. enkelt att installera, Jag körde med det i fem år utan problem. mindre soppaförbrukning och jämnare gång,skulle det jävlas så har du det gamla kvar, du byter på en kafferast, Jag tror att det kostar runt 2000 kr och det är det värt.lycka till.mvh jonny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 Mars , 2008 Är det verkligen en VP 5,7, du har. En grå. Har du tittat under locket och sett att där verkligen finns brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser