Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
heppa

Problem B20/AQ115 med en Solex förgasare

Rekommendera Poster


Hej
 
Jag har lite problem med min AQ115 med en solex förgasare.
Den startar lätt och svarar bra på gas när den väl är uppe i varv.
Problemet är när jag ger snabbt gas från låga varv, då blöörar den och bakskjuter(inte vaje gång) ibland med en smäll. Det kommer bensin ur mässingsröret som sträcker sig ut över insuget när man ger ett snabbt gaspådrag. Om jag ger gas långsamt går det bra, det är bara vid snabba gaspådrag som det händer.
Tacksam för alla svar ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lilla mässingsröret är anslutet till accelartionsmunstycket samt pump. Varför det är helt naturligt att det kommer bränsle ur det vi gaspådrag. Varför din motor skjuter kan ha flera olika skäl, ex insugsventil läcker eller tändningsfel. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byt spetsar och kondensator ev. strömfördelarlock och rotor, justera spetsarna och tändningen så bör dina problem vara lösta. när du ändå har fördelarlocket borta så kan du känna på axeln som rotorn sitter på att den inte glappar, glappar den är det nästintill omöjligt att få en stabil kamvinkel (mao spetsavstånd). kan också vara axpumpen som krånglar, borde sitta ett membran och ett par små backventiler i den, kontrollera att membranet är helt och backventilerna inte kävar. lite mer långsökt är väl felaktig flotörnivå iom att den går bra i övrigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Tack för Era svar ! 
Ett kompprov blir väl nästa steg !
En läckande insugs ventil borde rimligen märkas på gången av motorn ? Den låter helt normal väl uppe i varv och svarar bra på gaspådrag.
Trasig/läckande ventil ! Åtgärd ! Byta hela toppen eller laga ? 
Mvh
/Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...