alubat 0 Postad 6 Mars , 2008 Hej! Jag har problem med en Buster XL som läcker. Hundra på att det är skrovet. Garantin gäller självklart. Problemet är att jag lämnat in den flera ggr utan att de löst problemet. Någon här som har erfarenhet av detta? Båten är byggd på 2000-talet. Misstänker att jag inte är ensam... Börjar bli riktigt trött på båtskojarbranschen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 6 Mars , 2008 det är väl nitarna som börjat släppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubat 0 Postad 7 Mars , 2008 Inga andra som behöver köra länspumpen oavsett väder på sin Buster? Att den läcker från durken kan man kanske i viss mån förstå (fast egentligen inte). Jag har haft en Silver tidigare som jag aldrig körde länspumpen på! Det är inte nitar i skrovet längre på buster... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 7 Mars , 2008 Hej! Hade själv en Buster S från 98 och den läckte inte.. Men har en kompis med en buster xxl som läckte. Det var en svetsfog som roboten på bandet hade slarvat med (buster tillverkas med hjälp av robotsvets om jag inte missminner mej?) D var en liten por i en av fogarna i skrovet och efter några års åkande så blev d tillslut en liten läcka.. Lättfixat var bara att ta upp båten riva bort div inredning fylla skrovet med vatten och läckan var lätt funnen. Sedan ner till den lokala smeden och en liten svets senare så var båten tät igen.. Kostnad några 100ingar och lite tid. Hade säkert gått på garnatin men vem orkar vänta en hel jävla sesång på att dom ska få tummen ur??? Garantifel är faan d värsta som finns inte många som vill ta sitt ansvar och rätta till sina misstag i dagens samhälle. MAn brukar ju få bråka som faan för minsta pryl. !!!MVH REXCO!!! Hoppas att d löser sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koljan 0 Postad 7 Mars , 2008 Som så ofta håller jag med REXCO. Fattar inte varför han får så mycket kritik. Ok, ibland svävar han iväg, men ändå..? Nåja, min Buster är en XL från -98. Jag har kört länspumpen efter väderomslag. Endast då. Och endast vid stora temperaturskiftningar. Följdaktligen bara för att pumpa ur kondensvatten. En bra sak med plåtskrov är just att man kan vattenfylla dem och läcksöka, medan ett plastiskt skrov suger åt sig vatten medelst kapillärkraften. Gör som REXCO säger, så är nog ditt problem ur världen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 7 Mars , 2008 Bara och bara. Tycker det verkar mycket jobbigt. Speciellt om man har tillverkaren emot sig!Mitt skrov är också av aluminium men har haft 40 år på sig att visa att det fungerar. Inga taskiga fogar här inte. Men, det är klart, komma efter 10 år och snacka om tillverkningsfel verkar lite konstigt. Elller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 7 Mars , 2008 O.K. Ser nu att han säger att den är byggd på 2000-talet. Lite vagt, kanske?! Men det finns väl en viss garanti där? 10 år? Stå på dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koljan 0 Postad 7 Mars , 2008 Käre Brodur. Jag gissar att din båt antingen ligger på bockar eller står på vagn..? Vattenfyll henne och kolla sen varifrån det kommer vatten/fukt. Det är bara det jag vill komma åt. Att sen lägga igen det med TIG-svets följt av slipning tar ca 10 minuter, Vill bara hjälpa till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 8 Mars , 2008 Du kan inte råkat ut för galvaniska strömmar måtro? Om inte så är det bara att leta hål, sprickor, genomförningar osv...Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo64 0 Postad 8 Mars , 2008 Tänkte bara säga att kastruller skall man inte åka båt med utan ha på spisen, nej skämt åsidå, gör som REXCO skrev.Lägg den på bockar och pröva att fylla den med vatten.Sen tycker jag att du skall tjata flera gånger på säljaren och säga att du låter en svetsare fixa till båten men räkningen kommer att skickas till honom, det tog skruv för en kompis till mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 8 Mars , 2008 Ett litet tips fyll inte båten till bredden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubat 0 Postad 9 Mars , 2008 Om ni fick höra hela historien så skulle ni nog baxna. Eftersom jag själv inte är någon stor tekniker samt har massa andra renoveringsobjekt som tar tid så tycker jag självklart att man ska kunna använda sig av garantin när man köpt en så pass dyr sak. Problemet som jag upplever det är att man försöker enbart trötta ut kunden men jag är en envis jävel och nu har jag lagt ner för mycket energi för att lösa problemet själv men i efterhand så kan jag säga att det antagligen gått fortare och kostat mindre pengar.Jag har lämnat in båten mer än en gång. två ggr har de svetsat längs skenan på kölen. Efter ett tag har det gått upp igen. Jag tänker nu ta det den juridiska vägen men skulle vilja veta om det är vanligt eller ovanligt bland busterbåtarna.Generalagenten i Sverige är en skojare...De tycker jag ska sälja båten så är problemet ur världen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Mars , 2008 Nja vågar nog påstå att Buster inte har mer problem än likvärdiga märken med lite högre klass typ uttern mfl.. Att du har o göra med riktiga klåpare d råder d inget tvivel om. Men när du ändå har dragit d såhär långt så skulle jag inte tveka på att fortsätta. Om d är som du skriver att garantin fortfarande gäller så har du ju rätt till kostnadsfri reparation. Men d finns ett litet kryphål som oseriösa handlare ibland utnyttjar för att få kunden till att ge sig. D går ut på att kunden inte kan neka till att reparationer och felsökning fortlöper och om nu kunden skulle neka så får han klara sig själv. Man kan asså inte neka någon återförsäljare till o försöka laga felet hur kass han än må vara.. Och då har helt plötsligt återförsäljaren lagen på sin sida. Sedan så finns d säkert mera kryphål om hur lång tid en eventuell felsökning får lov att ta innan båten ska reklameras.. Men en liten läcka är ingen match för en erfaren svetsare, d har jag själv sett prov på både i och utanför marina sammanhang. Sälj båten så är problemet ur världen ja den återfösäljare som myntade detta har då gjort sig förtjänt av en riktig snyting så han vaknar till !!!MVH REXCO!!! Och hoppas att d löser sig tillslut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 9 Mars , 2008 Sälj, e du go eller? Säljaren har tydligen lagat båten 1 gång tidigare, man har som säljare 2 gånger på sig att åtgärda problemet innan de kan reklamera produkten. Dvs reklamera och få pengarna tillbaka! Det har jag bla gjort med skor och jackor som pajjat efter kort och snäll användning. Bla min skidjacka (en Everest extreme har jag fått byta 3ggr så har haft en ny skidjacka varje år http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />,Stadium måste hata mig...)Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Mars , 2008 ???????? Säljaren kan försöka reparera båten 10 gånger om han finner d nödvändigt. D är inte ofta d går såhär långt men om du läser båttidningar så finns d många drabbade runt om i landet.. Så länge verkstaden försöker så kan man inte hindra dom om man inte vill göra jobbet själv. E inte samma sak med jackor osv där felet är lättkonstaterat och d handlar om småpengar. Du kan inte kräva att dom reklamerar båten direkt många långa utredningar ska till innan dom ens börjar plocka med båten. Och när dom väl börjar greja med båten och d inte kunden blir nöjd ska d till en ny utredning och undersökning och så håller d på. Vet båtägare som varit utan båt i över ett år sammanlagt för att dom inte får tummen ur så att säga. Vet ej om du inte förstod ironin med att säljabåten eller så läste du inte hela inlägget och inlägget före dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 9 Mars , 2008 Är ingen skillnad på lagstiftningen för jackor, skor, bilar eller båtar. Har man handlat av en näringsidkare är det http://www.konsumentverket.se/mallar/ehandel/bestall_produkt.asp?lngCategoryID=545&ProductID=155&GroupID=1&KeywordID=110 som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Mars , 2008 Inte lagstiftningen, men utredningen. Vem lägger massa pengar på o kolla att en jacka är felkontruerad om den nu skulle reklameras. Oftast så äre bara att lämna in och få en ny utan krångel.. En båt för kanske halva millen eller ännu mer ska d först till en omfattande utredning för att se om d är ett konstruktionsfel sedan så ska felet hittas och lagas. I ovan nämda fall så är d en svetsfog som inte håller tät. Och är man en klåpare utan kunskaper om plåtbåtar så behöver man kanske 10 försök innan den håller tätt.. Detta avgörs specifikt beroende på fel hurvida båten ska reklameras eller ej och knappast något som är självklart. Det beror till storadelar hurvida besikningsmannen avgör hur stort felet är... Om d går att fixa och vad som ska göras. Men att saker och ting pajar under garantitiden är vanligt och att man skulle få en ny båt eller reklamera köpet för att en vindrutetorkarmotor eller en pollare går sönder under garantitiden d existerar inte.. D ska till ett bra grovt fel i konstruktionen för att en båt eller bil ska reklameras ett fel som inte går att fixa eller är i d närmaste omöjligt = inte lönsamt att laga... Typ ett snett skrov eller likna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubat 0 Postad 14 Mars , 2008 Hej igen, har nu varit i kontakt med jurist och det börjar luta åt att jag tänker begära skadestånd. Tyvärr är det som vissa befarar att de i princip kan dra ut på reparationer mm i all oändlighet. Det som är viktigt (vilket kanske är självklart för vissa) är att ALLTID få ner allt på papper. Lita inte på någon. Tyvärr är det så. Jag tänker nu se till att de åtgärdar, utfäster garanti på det och ersätter ev. värdeminskning. Att de tar tillbaka båten skulle de enbart göra om de värnar om sina kunder. Nu blir det garanterat ingen mer Buster... Bröder: Papper, papper och papper på ALLT! Tyvärr är historien ännu inte löst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser