Bosslady 0 Postad 6 Mars , 2008 Hur väljes och monteras en Spirbom? Förstår att först välja bomlängd, sedan den höjd på masten där fästet skall sitta. Skall fästet vara justerbart i höjdled? Vad är avgörande för det ena och eller andra. Var hittar jag instruktioner för detta, riggen är en Spar Craft ( kanske ingen betydelse ). Båten en Janneau SO35 5,7ton. Någon som gått igenom detta projekt, och kan delge erfarenheter. /lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 6 Mars , 2008 Tips, kontakta Benns eller någon annan riggverkstad så berättar dom vad du ska ha för grejor (och säljer det åt dig också...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 6 Mars , 2008 Jag fick nyss tipset att man även kan sätta spirbommen i relingslisten, både på lä och lovartsidan. Från lovartsidan kan man då spira även en liten fock, och från läsidan når bommen långt ut om genuan är stor. En fast, icke teleskopisk bom får då tre alternativa längder, med mastfästet.Jag köpte en teleskopbom på Benns, den small rakt av i bleke, godset var som i en colaburk typ. Bara skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosslady 0 Postad 6 Mars , 2008 Var det den Teleskopiska Forespar, ställbar längd låses med en vridning du inte var nöjd med? /lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Mars , 2008 Vi fick med en konstig teleskopisk båtshakeliknande spirbom som är helt värdelös. Jag har inte kommit överens med den. Köp en ordenlig spinnakerbom. Den fästs i öglan på mastens framsida. Den sitter ungefär i brösthöjd. En teleskopisk bom får en lätt krökning i skarven och där blir det givetvis en knäckning när kraften i stången ökar för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Mars , 2008 Är det inte riskabelt att sätta spirbommen i relingslisten med tanke på att den inte är anpassad för att klara de lasterna som kan förekomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2008 I det läget kanske det är bra att spirbommen viker sig och inte relingslisten förstås. Men det kan vara farligt när den går av möjligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser