Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Bosslady

Hur montera Spirbom

Rekommendera Poster

Hur väljes och monteras en Spirbom?

Förstår att först välja bomlängd, sedan den höjd på masten där fästet skall sitta.

Skall fästet vara justerbart i höjdled?

Vad är avgörande för det ena och eller andra.

Var hittar jag instruktioner för detta, riggen är en Spar Craft ( kanske ingen betydelse ).

Båten en Janneau SO35  5,7ton.

Någon som gått igenom detta projekt, och kan delge erfarenheter.

/lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, kontakta Benns eller någon annan riggverkstad så berättar dom vad du ska ha för grejor (och säljer det åt dig också...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick nyss tipset att man även kan sätta spirbommen i relingslisten, både på lä och lovartsidan. Från lovartsidan kan man då spira även en liten fock, och från läsidan når bommen långt ut om genuan är stor. En fast, icke teleskopisk bom får då tre alternativa längder, med mastfästet.
Jag köpte en teleskopbom på Benns, den small rakt av i bleke, godset var som i en colaburk typ. Bara skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det den Teleskopiska Forespar, ställbar längd låses med en vridning

du inte var nöjd med?

/lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi fick med en konstig teleskopisk båtshakeliknande spirbom som är helt värdelös. Jag har inte kommit överens med den.

Köp en ordenlig spinnakerbom. Den fästs i öglan på mastens framsida. Den sitter ungefär i brösthöjd. En teleskopisk bom får en lätt  krökning i skarven och där blir det givetvis en knäckning när kraften i stången ökar för mycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte riskabelt att sätta spirbommen i relingslisten med tanke på att den inte är anpassad för att klara de lasterna som kan förekomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I det läget kanske det är bra att spirbommen viker sig och inte relingslisten förstås. Men det kan vara farligt när den går av möjligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...