Briggen 1 Postad 5 Mars , 2008 Tar upp detta ämne igen - eftersom problemet kvarstår. Motor volvo penta aq250a (B23) Min varvräknare fungerar upp till cirka 2000 varv, däröver fladdrar den vilt eller lägger av helt. (Varvräknaren är kollad - den är det inte fel på). Generatorn är numerar utesluten. Har plockat loss generatorn och kollat upp den på verkstad - inget som helst fel - den är i utmärkt skick, inga problem med kol eller släpringar. Och varvräknaren är inte kopplad till W på generatorns baksida. (Och det är inte någon givare vid svänghjulskåpan på denna motor.) Däremot sade man på verkstaden, efter att ha studerat kopplingsschemat, att felet med stor sannolikhet finns i strömfördelaren. Brytarna kan vara brända, eller så är det fel på kondensatorn. Men eftersom motorn fungerar utan problem så kan det knappast vara det heller. Ett annat tips är att felet beror på att kabeln mellan fördelaren och tändspolen antingen är dålig eller att det finns någon störning VAD TROR NI OM DETTA??? Yttrar det sig bara på varvräknaren i så fall????? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 5 Mars , 2008 Jag skulle kolla mellan - på tändspolen och fram till varvräknaren,det är ett vanligt fel att det är korrision där,det ändrar motståndet vilket få varvräknaren att fela. om du tar i kabeln mellan fördelaren och spolen får du en stöt om du håller i blocket då kan det var kabeln. Byt ut din brytarspets till brytarlöst(bara en rekomendation) då slipper du kondingen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 5 Mars , 2008 Det är inte så lätt att kolla mellan tändspolen och varvräknare, försök har redan gjorts (av förre ägaren med flera) men jag får väl göra ett eget. Om jag inte hittar något fel där - går det inte att dra om allt och koppla in varvräknare på generatorns W i stället????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 5 Mars , 2008 Jag har jobbat med Volvo Penta i 20 år, och har inte sett många varvräknare av den typ som du har, som fungerar tillfredställande. Oftast lever de sitt eget liv, och är fullständigt opålit- liga. Det finns ingen anledning att koppla varvräknaren till generatorn på en bensinmotor. Den måste ju kalibreras med ett verkstadsinstrument, för att visa rätt. Olika motorer har ju olika utväxling på generatorn. Köp en annan varvräknare och koppla den på tändspolen som förut, så kommer det säkert att fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 5 Mars , 2008 Tackar. Får kanske försöka med en annan (någon som rekommenderas? Det är bara synd att det redan är bytt en gång, båda räknarna har kollats före montering och båda visade sig då fungera. Men efter montering så funkar det inte längre. mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 6 Mars , 2008 Kanske dags för ett nytt drev, kolla i så fall in länken... http://www.blocket.se/vi/15259951.htm?ca=11_s&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 6 Mars , 2008 ohm mät kabeln från tändspolen - och fram till anslutning på varvräknaren. Om instrumentets kablar ej räcker koppla på en tråd så ena blir längre. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 6 Mars , 2008 Jag ska se till att det blir gjort! mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser