Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Fredric_sthlm

Importera båt, knappast!

Rekommendera Poster

Så du menar att det räcker att det står på pappret att bränsleslangar, länpumpar, styrning osv uppfyller kraven och är ce-märkta och då behöver inte båten vara utförd så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja det känns lite roligare att leta där än i Sverige (och nu i USA). Ska nog hitta ngt smäckert.

 

Tack alla för snälla och givande inlägg :)

 

Mvh

Fredric 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensksåld och CE-märkt från fabrik kostar lite mer i inköp men man får nog tillbaka dom pengarna när man säljer? Det är ju tydligen mer än bara papper och stämplar,CE-märkningen är ju ett option när man beställer båten så att vissa detaljer byggs in i båten ifrån nyproduktion!! Inte för att jag kan påstå att en inte CE-märkt båt fungerar sämre ,dom är ju uppenbarligen inte helt bakom flötet over there heller,nu ska man snart i plurret så jag är ju glad att man har en CE-skylt även om det inte spelar någon roll???? Bara havet är blankt,ölen kall,kvinnan varm!!!!! Lycka till !!!! PS: helst ska barnen somna tidigt också DS !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. dokumentationen utförs av en auktoriserad/notified body som garanterar att den står i överenskommelse med direktiven. Båten registreras därmed som uppfyllande kraven. Vad som sker med båten dvs reparationer/utbyten av delar etc etc under tiden till en - i framtiden existerar ej idag - x-tra konroll/flygande besiktning är en helt annan sak och har inte med det tidigare godkännandet att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är riktigt, men man ska ut avsevärt mycket mer pengar om man vill ha ngt med lite storlek frånen svensk handlare.

Du har ju en snygg Bayliner, den är väl över 30 fot? Ska du sälja? ;-).

 

Instämmer med dom viktiga attiraljerna kring båtlivet. Vad gjorde man utan midcabin som tillhör oss vuxna?\Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske finns såna som hittar på avgasvärden, ljudmätningar och provtryckning av tankar mm.

Men det vanligaste måste nog vara den variant som används av bla Navalis, de utfärdar intyg men med en lång lista med punkter som måste vara åtgärdade för att det skall bli en godkänd certifiering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midcabinen låser vi in barnen i,man vill ju inte missa spegeln i förbingen??

post-22247-1394235370,9495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där ser du dörren som är värd sin vikt i guld!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sätter du griller i huvudet på mig. Nu kommer jag att fokusera på en båt med dörr till midkabinen...Skit i att frakter kostar, att momsen är hemsk och att jag blir blåst på pengar för CE märkning. DÖRR SKA JAG HA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DÖRR =föräldrafritt (garanterat) men den ska vara stängd när dom sover!!!!!!

post-22247-1394235371,3366_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack WaterWolf! När du köpte din båt, låg den fortfarande i USA då? Hur fungerade det? 

Maxumen dom har är intressant.

Mvh

Fredric

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 06 mars 2008 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den fanns i Sverige, CE märkt och klar. Så priset var klart redan då. Men de har en lista på båtar i USA med dem som de sammarbetar med som man kan välsa ur, och är det så man har andra önskemål så försöker de ordna en sådan båt. I och med att dom sköter allt så kändes det kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Jag är supernöjd med dom och kan verkligen varmt rekommendera dom. Hälsa från Sa Ray 215 i Kalmar;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För alla inblandade så har jag nu hittat ett företag med ansenliga priser över Atlanten. Förmål för detta just nu är en Sea Ray 310 från år 2000 som jag nu synar i sömmarna (så gott det går via bilder). Pris 341000

Inlandstransport USA, konservering, lastning i vagga, frakt till Gbg, tull, moms avgifter. 158000.

Kvar är CE märkningen samt resan mot Stockholm.

Yacht Brokers Sweden, ngn som köpt via dem?

 

Water Wolf, jag var och hälsade på dem i Uppsala samma dag som du tipsade mig. Riktigt trevliga! Dock ngt dyrare.

 

/Fredric

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 12 mars 2008 | 18:32

post-15211-1394235381,2281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...