Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Hittade en pärla som jag ville ha. Hon var smäcker, hon var sexig, med ett hett temperament. Hon heter Jesse James. Här är hon: http://www.baymarine.com/37searay_jesjames.html Efter at ha varit i kontakt med min båthandlare med kontakter i USA får jag detta: Hej Fredric Båtpris 341.000.- Frakt till närmsta utskeppningshamn, vagga, inplastning demontering targa, vinterkonservering ca 50.000.- Oceanfrakt ca 90.000.- Tull och moms div. hamnavgifter 160.000.- Ce märkning (Om det går med de motorerna) 25.000.- Frakt Gbg-Stockholm 20.000.- Summa 686.000 Priset dubbleras!!! Ngn som har tips på hur jag kan få hit min älskling billigare? Mvh Fredric Senast ändrad av Fredric_sthlm | 05 mars 2008 | 19:30 Senast ändrad av Fredric_sthlm | 05 mars 2008 | 19:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 5 Mars , 2008 Ta flyget över,tanka fullt kanske lite extra.Invänta en bra väderprognos vrid om nyckeln och styr hemåt..Lite beroende på var båten finns där på andra sidan så får du planera in lite bunkrings stopp längst vägen...Hur långt kan det vara egentligen??Det går ju rätt fort att flyga över ju.. Du slipper ju tull och moms plus oceanfrakten, inplastning,ce-märkning mm. Eller hör med CIA dom kör många tomma plan hitåt för att plocka upp skäggiga skummisar med turban. Skämt å sido så lät det dyrt det där... Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Vilken oförglömlig resa det skulle bli. Kan ju alltid köra mayday när soppan tar slut (lär inte ta så lång tid) och dras på släp efter ngn oljetanker mot europa...lastar med lite råsprit så kör säkert skippern förbi Sverige också. Senast ändrad av Fredric_sthlm | 05 mars 2008 | 19:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 CE-märkningen kommer inte att funka med de motorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Varför inte? Kan man inte importera båtar med bigblocks??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 Jo men de är så gamla att det inte kommer att funka med avgaskraven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Ok, där gjorde jag slut med min flirt...Jo miljön är såklart viktig.... Ska ut och dra igång min feta V8 i bilen i stället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 Det jag egentligen menade var att det känns bortkastat att betala 25´ när det ändå inte kommer att bli en riktig ce-märkning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Ce märkningen ger jag inte mycket för faktiskt. Jag har ingen sådan på min och har ändå samma premie hos Atlantica som min kompis som har samma typ av båt, som är Ce- märkt. Ce märkningen känns mer som en kartellbildning mellan svenska båttillverkare och Sjöfartsverket som håvar in stora pengar på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hagdeus 0 Postad 5 Mars , 2008 Kan bara instämma i att det här med CE-märkning e mycket fuffens. Ett tips e att ta kintakt med en speditör som tar båten via tyskland o CE märker den där. Kan även tulla o momsa in via tyskalnd även om det inte gör mer än 6 procent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hagdeus 0 Postad 5 Mars , 2008 Låter lite skumt med 90 000 i frakt. Om du fraktar med ett sk roro fartyg så kommer det att bli billigare. Tycker även att det lät väldigt mycket med 25 000 för att få CE-märkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Tack Hagdeus, sitter faktiskt och kikar på boatshops hemsida och det finns faktiskt en hel del i Europa. Billigare transporter, men moms, det åkar man ju på. Är man helt ute och cyklar om man tror sig kunna hitta en 30 fotare med midkabin, targabåge, nyare än -93 med fartresurser över 30 knop för ca 400 000? Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 Den blir inte mer ce-märkt för att du tar den via tyskland, dock sparar du 6% på momsen. Så som det är just nu så har Sjöfartsverket bestämt att är inte båten ce-märkt så finns den inte, och kan inte försäkras det är därför svenska sjö mfl infört krav på ce-märkning för nya försäkringar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 Men var det inte så att båten låg lite off till? och därmed den höga frakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Jo helt rätt, USA funkar ju upenbarligen inte, tyvärr (dollarn är mysig nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 Det beror på var i Europa du hittar båten, generellt är frakten dyrare i Europa än från USA (från rätt sida i usa då) Men om du slopar spanien, Frankrike, Italien osv och letar i Danmark, Tyskland osv så kan nog frakten vara ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 5 Mars , 2008 Tack Petta, skall nu leta vidare inom EU efter en ny skönhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 5 Mars , 2008 Den blir inte mer ärligt/korrekt ce-märkt menar du? dokumentation är inte svårt att få. Var har du fått informationen att svenska sjö har krav på ce-märkning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 5 Mars , 2008 Faan allt bara försvann.. I Nr1 av Praktiskt Båtägande i år finns en artikel om import från staterna. En Carver 28 Frakt,moms,tull och mäklarkostnad ca 150000kr CE-märkning i Belgien 5200kr Aviseringsavgift till den svenska speditören 3263kr Transportförsäkring lät han bli att ta,läge för magsår kanske?? 0kr Totalt ca 158463kr för klar båt i Göteborg. Fortfarande rätt många kronor... /andreas Senast ändrad av guzzlon | 05 mars 2008 | 22:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Mars , 2008 Ring och fråga så får du höra deras krav. En båt blir inte ce-godkänd bara för att någon levererar dokumentation, det finns en hel del saker som behövs åtgärdas på en usa-båt för att få den godkänd speciellt om den är äldre än 98-00. motorerna på en äldre båt kommer inte uppfylla ställda krav såvida den inte redan är ce-märkt Du sparar en hel del pengar på att importera så ny båt som möjligt eftersom mycket av den utrustning som måste ha ett ce-godkännande redan har det. När det gäller ce-märkning i efterhand så innebär det oftast att för dina 25´ eller vad du betalt så får du en lista på vilka saker som måste åtgärdas, sen är det upp till dig att åtgärda sakerna. Oftast är det du som står som importör och det blir du som förblir ansvarig för båtens konstruktion. Med detta menar jag inte att det på något sätt är fel att importera en båt, vad kan hända?? Ja det är väl bara att man får lägga ut lite mer pengar på båten. Båtar är kul, båtar skall kosta pengar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 5 Mars , 2008 Hur funkar det då med alla gamla båtar som finns i Sverige och som saknar märkning? Själv har jag en gammal 70-talare, som jag faktiskt inte ens vet vad det är för båt... Finns ingen CE-skylt i den. Båten hade jag förra året försäkrad i Svenska sjö. Eftersom jag inte vet fabrikat på båt lämnade jag den raden blank. Fyllde bara i motornummer och årsmodell på motorn, samt försäkringsvärde. Jag fick hem ett inbetalningskort som jag betalade. Senare fick jag hem en lapp där de ville att jag skulle fylla i fabrikat på båten, men den skickade jag aldrig in. Jag vet ju inte vad det är för båt jag har... Verkar ju fungera det med. Det finns ju för övrigt de som tillverkar båtar själva, gjuter själva osv. Ska det vara olagligt nu? Jag förstår inte hur Sjöfartsverket tänker. Har de inget viktigare att göra för sina anslagsmedel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Mars , 2008 CE-märkningen som krav kom ju 1998, därför är de flesta båtar som är äldre än så ej ce-märkta Det är ju inte sjöfartsverket som bestämt att båtar skall vara ce-märkta, de är bara kontrollorganet. Läs mer på sjöfartsverkets hemsida om du är vidare intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 6 Mars , 2008 Är fullt medveten om att dokumentation i sig inte är tillräcklig. Men det går alldeles utmärkt att få dokumentation från en notified body som säger att båten uppfyller kraven. CE märkning både på nya & gamla båtar är väl ett av de områden det fuskas mest med... Svenska sjö har jag själv alltid använt. Nu är det förvisso ett par år sedan jag frågade dem om ce märkning och då var det inga problem. Hittar heller ingenting i deras vilkor om det. När båten producerades spelar mindre roll (gränsen går någonstans på 50-talet) om den ska vara märkt eller ej beor på när den importerades. Importör, ja det beror ju på om du gör det själv eller via firma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Mars , 2008 Det är inga problem att få fram dokumentationen, det är bara att betala Det jag försökte få fram är att det är ointressant att att lägga pengar på något som ändå inte är giltigt. Ring Svenska Sjö i dag så får du se vad som gäller för nytecknande av försäkring. frågan som ställdes gällande båtens ålder handlade väl om svensktillverkade båtar? Vem som är importör av båten framkommer på tullhandlingarna, om det är ditt namn som står där eller om det är någon annans namn. Det lär bli samma problem med en icke riktigt ce-godkänd oavsett vem som står som importör om sjöfartsverket får som de vill, oavsett om det du som är importör eller någon annan som inte lär ta på sig något ansvar. det är ju du som står med båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 6 Mars , 2008 Dokumentationen är giltig om en notified body står för den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 6 Mars , 2008 Nu har jagvarit i kontakt med ett felrtal handlare u Tyskland och priset för transport till Stockholm ligger kring 3500¤. Saken är klar att det är där jag skall leta samt naturligtvis tillse att CE märkningen är gjord. //Fredric som vill ha en fetare båt nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 6 Mars , 2008 Japp dokumentationen säger hur båten skall vara utförd för att den skall följa kraven, sen är det upp till ägaren att se till att den är så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 6 Mars , 2008 Roligt att höra att du fått lite vettigare fraktpriser (även om det finns blligare frakt från US än vad du blivit erbjuden). Lycka till med letandet och dka bli intressant att höra vad du hittar i Tyskland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 6 Mars , 2008 Vi försöker en gång till...Om dokumentationen säger att den specifika båten uppfyller kraven så är den godkänd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 6 Mars , 2008 Trist att alla avgifter för frakt, byråkrati (likt CE-märkning), samt inte minst tullen förstör hela kalkylen. Det är sjukt vilket land vi bor i om man jämför mot USA. Snacka om import/exportbarriärer. Det var f_n bättre på Hansatiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser