Nyborjare 0 Postad 5 Mars , 2008 Säkert dum fråga med hur mäter man vinkeln ? man säger att ju större vinkel tex 21 grader jämfört med tex 18 grader klyver vågorna bättre , och att en flatare botten slå mer. Hur anger man vinkeln ? om man tänker sig botten som ett V då blir ju v,et spetsigare ju mindre grader man anger tex 18 grader skulle då vara spetsigare än 21, tänker väl fel ? men förklaring någon som vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 5 Mars , 2008 Man mäter längst bak på skrovet. Noll grader innebär att du har en helt flat botten. Teoretiskt sett borde ju 179 graders v-botten vara det helt maximala, då kölen är smal som en sytråd..., 90 grader borde ju ett helt rektangulärt hörn. Eller har jag fel, börjar bli osäker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 5 Mars , 2008 Jepp, om du börjar med en helt flatbotten så säger vi noll grader dvs egentligen 180 grader sen om man minskar vinkeln säg att vi kommer på 90 grader då har vi ju precis som du skriver ett hörn drar vi sen ihop vinklen så blir den ju mindre o mindre grader dvs ju mindre gradtal desto vassare skrov, men här säger man ju att min uttern har en plan botten med sina 16,5 jämfört med tex yamarin som har vasare skrov med sina 21 grader men om man tänker som vi tänkt blir ju 21 grader mer mot hörnet 90 grader dvs planare ?????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 5 Mars , 2008 Jag förstår inte riktigt hur du menar. Prova att vända på gradskivan... Om vi börjar på noll grader, så har vi en helt platt botten, höjer vi med en grad har vi en nästan platt botten, höjer vi sedan till 16,5 grader så har vi vinkeln på din båt, 21 grader är ytterligare lite mera. 90 grader är ett helt vinkelrätt hörn. Vid 179/180 grader är vinkeln så kraftig som den kan bli i teorin. Så ser i alla fall jag på det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 5 Mars , 2008 Jag fattar inte ? se min bilaga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 5 Mars , 2008 Aha man mäter så här ?? så är det ju såklart vad dum jag är hur skulle annars ett skrov se ut om det pekade ner med 20 grader snacka om vasst skrov Senast ändrad av Nyborjare | 05 mars 2008 | 15:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 5 Mars , 2008 Japp som en takvinkel fast tvärtom, Bra jobbat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 5 Mars , 2008 Bara ett litet påpekande - det är inte bara formen längst bak som avgör hur en båt fungerar i sjön, klyver vågorna etc. Det beror också på hur vass den är föröver. Finns många olika lösningar på bottnarnas form, mer eller mindre lyckade. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser