velig 0 Postad 5 Mars , 2008 Tjo, Skall köpa min första båt och har fått erbjudande om att köpa en Örnvik 500 Commander - 2003. Motorn är en Mercury 2-takt årsmodell 2003 75hk. Båten har haft 1 tidigare ägare och skicket på båden är mycket fint Det som ingår är 1 ny 30km/t båtkärra,GPS,Ekolod,Dynor,motorlås,hamnkapell samt ett sjökort över mälaren. Priset jag skall ge är 128000:- Eftersom jag ej är så väldigt insatt i båtar så undrar jag om priset är okej? Skall kanske tilläggas att jag köper via en firma så 3mån garanti från sjösättning ingår oxå. Sedan undrar jag oxå om båtfabrikatet är bra samt om denna båt har ett bra andrahandsvärde Tackar på förhand Senast ändrad av velig | 05 mars 2008 | 13:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 5 Mars , 2008 Här hittar du några ägare på mainguiden, brukar stå lite vad dom tycker om båten. http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2005&battypID=4 Vad gäller priset - kolla på blocket o jämför. Personligen tycker jag man minst ska över 5.5 meter på styrpulpet för att få lite stadga i båten. Men det är bara min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Mars , 2008 Du kan tyvärr inte få hjälp med prissättningen. Den är enligt min mening en fråga mellan köpare och säljare. Men jag vill ändå försöka hjälpa dig så gott jag kan. När man/jag köper båt tänker jag innan efter till vad jag/vi skall ha båten, hur denna skall vara utrustad osv. När jag listat upp en massa måsten sätter jag igån och letar efter objekt som passar in på kravlistan. Så frågan är oftast inte vad den specifika båten är utrustad utan vad är det jag vill ha. Ifall vi tittar på ditt objekt: En Örnvik 500 Commander är i mina ögon en typisk bad och fintvädersbåt. Den är bra till detta ändamål. Någon hävdar att den går bra i kraftig sjögång också men det får vara upp till uppgiftslämnaren. I mina ögon lite för liten att ge sig ut i öppen sjö men bra inomskärs. Motorn är ingen (nu får jag väl på näsan för min inställning) ingen direkt hitt men en bra bruksmotor, effekten räcker gott och väl att driva fram båten. Ifall en tvåtaktare är bra eller dåligt är upp till brukaren att bestämma. Du kommer att ha lite lägre sevicekostnader jämfört med en fyrtaktare men motorn drar med största sannorlikhet mer soppa en en dito fyrtaktare. Frågor du bör ställa säljaren, det var en firma, har dom gjort service och när/ifall impellern är bytt. Värde, lite svårt att säga, 25000 till 40000SEK Det finns med en 30-kärra, vilken därmed gör det lätt att förflytta båten mellan brygga och uppställningsplats. Min fråga är, behöver du kärran för ditt båtägande i så fall har kärran ett värde annars inte. En beg 30-kärra kostar någonstans drygt 10 000 SEK. GPS och ekolod är ingen större kostnad från några tusenlappar och uppåt. Ifall hamnkapellet är en så kallad orginalprodukt eller inte, vet jag ej. Men den är toppen att ha. För du slipper en massa skit i båten. Kostnaden för en ny någonstans mellan 5 - 7000SEK. Motorlåset en tusenlapp. Bra att den sitter där. Åtminstonde försäkringbolaget gillar den. Dynorna sitter i båten vid leverans. Ifall det är en seriös firma som säljer båten så har du lite trygghet genom deras garanti. Hur mycket du anser denna trygghet är värd är upp till dig att bestämma. Rent generellt kan sägas att båtar i denna storleks- och prisklassen är ganska säkra investeringar. Man förlorar ofta väldigt lite ifall man över huvud taget gör det. Lycka till med båtköpet/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 5 Mars , 2008 Jag tycker det låter rätt dyrt. Jag vet inte om Örnvik 500 Commander tillverkas längre, men jag såg att Marindepån tar 149.900:- för en Ryds 510 med en 75 hk Mercury ELPTO. Båt och motor fabriksnya, men av årsmodell 2007. Bara ett exempel... Själv tycker jag att båtar i den här klassen har nästan oförskämt bra andrahandsvärden. Jag hade satsat på nytt, dels för att känslan med nytt alltid är trevligare, men också för att du får garantier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser