Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Flipperskeppare

Planande gummijolle 2,3 m med 6 hk Johnson?

Rekommendera Poster

Har sedan två år tillbaka en 2,3 meter gummijolle med så kallad VIB-botten (uppblåsbar, v-formad) och på den sitter en 6 hästars Johnson 2-takt från 70-talet. Jollen planar när jag åker ensam förutsatt att det inte är för mycket vågor och ibland funkar det även när 5-åringen är med. Däremot är det omöjligt att få den att plana när hustun också sitter i. 

Finns det något sätt att få ekipaget att plana lättare, exempelvis sådana där trimfenor som man kan sätta på riggen? Någon som har något tips? Drömmen vore förstås ifall den kunde plana när vi alla tre åkte. Det är ju en rejäl skillnad i fart vilket inte minst är viktigt ifall man ger sig av en lite längre sträcka för att bunkra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

planar den med bara frun, eller med frun och 5 åringen.. kanske fruar inte skall åka gummibår i planing?

skämt å sido, jag har en sådan själv och med mina tre små 11 11 14 så planar den med en 5:a tohatsu och med mig ensam går det bra men allt har en gräns mer last = mer hästar, sätt på en 8 hästare om du promt måste ha med frugan i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är att ta i att den ska plana med två vuxna, men det vore bra ifall jag kunde vara säker på att den planade med mig när jag åker och handlar, framförallt när jag är på väg hem med 20 liter färskvatten i dunkar. Som det är nu är det hela tiden på gränsen till att den ska orka resa sig. Har tidigare läst något om fenor som man monterar på kavitationsplattan http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34229003 men då har det handlat om större båtar/motorer. Funderar på om någon har erfarenhet av detta på en gummibåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat på en större båt funkade som planerat.

199:- testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...