gost 0 Postad 4 Mars , 2008 Hej, råkade ut för en liten grundstötning förra året då propellern blev lite skadad, ca 1cm2 på 2 blad, (skaffade ny samt lagade denna så nu har man en reserv prop), frågan är vad jag gör åt den böjda skeddan? Den är kanske 1-2 cm sned sett från horisontallinjen, och jag märkte inget vid körning förra året. Om man värmer för att böja tillbaka antar jag att man bör lacka byta all olja mm mm - låter jobbigt om det inte tillför nåt. Har tänkt på att försiktigt värma med pistol samt knacka den rak med gummiklubba - nån som har provat detta? Båten är en Bayliner 175BR som gått kanske 20timmar, så jag skall ändå i vår byta alla oljor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 4 Mars , 2008 Spricker j-a lätt använd ingen gummiklubba Värma, böja försiktigt med typ en jätteskiftnyckel eller hamra mot städ med tung hammare sen slipa, måla, provtrycka packboxar, Ok = hälla på olja, montera, köra om det spricker, svetsa, slipa, måla, osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Mars , 2008 Jag skulle sätta fast skeddan i ett stort skruvstäd och böja lugnt och fint tillbaks den, dvs ta tag långt upp på drevet och rikta detta. En kanske onödig frågeställning, menar du att du kört resten av säsongen utan att kolla oljan efter grundstötningen? Hoppas bara det inte finns vatten i oljan nu. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 4 Mars , 2008 Ser nog inget kul ut men har marginell betydelse om skeddan endast är krökt i horisontallinjen. Är den vriden på något sett är åtgärd dock nödvändig då vattnets floden då påverkas. Om du väljer att rikta skeddan, låt en svetsverkstad i sådant fall rikta den åt dig, då aluminiumet är så skört att rikta själv. //Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 4 Mars , 2008 Jag lämnade underhuset till Propellertrim som gjorde ett utmärkt jobb med att kapa bort och svetsa dit en ny skädda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 4 Mars , 2008 Varför väntar du med att byta oljor till våren? Det är mycket bättre för motorn att stå över vintern med ny olja. Drevoljan är också bättre att byta på hösten, då ser man ju om det är vatten i drevet . Det är inte bra med vatten i drevet över vintern. Lager och kugghjul rostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 6 Mars , 2008 Kanske sugen på ett nytt drev? http://www.blocket.se/vi/15259951.htm?ca=11_s&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 6 Mars , 2008 hur kan man bli SUGEN på ett nytt drev så länge det gamla är bevuxet o fult som satan men är driftsäkert och mekaniskt intakt o pålitligt??????? KLART man vill ha ett nytt drev men det KOSTAR bara kvar att gasa och hoppas att det håller!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 7 Mars , 2008 Läs helt tråden innan du kommenterar nästa gång tack! Båten är en Bayliner 175BR som gått kanske 20timmar, så jag skall ändå i vår byta alla oljor. Alstå vad ska jag med ett nytt drev till...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tudde 0 Postad 7 Mars , 2008 Kör med sned skedda du, ingen i vattnet bryr sig. Du bara förvärrar en eventuell skada om du riktar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 7 Mars , 2008 Tack för ett seriöst svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost 0 Postad 16 Mars , 2009 Nu e det ju snart vår & jag måste ta upp denna tråd igen, har tvångstankar om min skedda och kan inte sova på nätterna :-) nej så illa e det ju inte, men om man nån gång ska sälja e det ju omöjligt med en sned skedda. Så hur svårt är det att ta bort underhuset & lämna in det?, jag antar att det bara e typ 6 bult (Alpha One drev) och dra neråt? (Kanske man ska passa på att byta impellerna samtidigt för det e väl här de sitter?). Nån som vågar uppskatta kostnaden att lämna in underhuset och åtgärda? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Mars , 2009 Kan som någon tidigare i tråden skrev varmt rekomendera Propellertrim på Långholmen i Sthlm. Se www.propellertrim.se Ring dem o få en uppskattad uppgift på priset, som ex. kan nämnas att en propp för 50 hk Evinrude, lite småskadad kostade mig 730 kr att få som i nyskick, alupropp. Tror inte det är allt för dyrt arbete att rikta den om den inte är sprucken redan, men som vanligt är det ju alltid trista fraktkostnader som tillkommer om man inte har vägarna förbi eller bor i Sthlm... MVH Magnus Redigerat stavfel... Senast ändrad av Mangen5 | 16 mars 2009 | 13:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2009 Här har du instruktioner på hur man byter impellern på en Alpha one iaf. Töm oljan först bara. Sedan när du bytt den tar du med dig underhuset till t.ex. Propellertrim, de är duktiga. http://www.mercstuff.com/waterpumpinst.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Igzie 0 Postad 13 Oktober , 2019 Vad är det för material? Går den att böja tillbaks. Eller spricker den sannolikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Oktober , 2019 Det är en mjuk aluminiumlegering. Bör gå att rikta själv, men om det redan finns en anvisning till spricka så sitter man på pottkanten. Jag har riktat en liknande på ett VP-280drev liksom på utombordare.... Man kan försiktigt greppa med en stor skiftnyckel och böja jäkligt försiktigt. Man kan också klämma skäddan mellan två brädor, gärna ek, eller 5x5 cm reglar och rejäla skruvtvingar. Klart det blir bättre med värme, men då måste oljan ur. Mindre skäddor på utombordare kan ju hamras med plastklubba mot en huggkubbe, svårt med drevet. Litet bonnmekanik alltså, var försiktig, inga garantier lämnas, eller bäst att lämna in till proffs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Oktober , 2019 31 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det är en mjuk aluminiumlegering. Kanske en sanning med modifikation. Aluminiumgjutgods är oftast ganska hård/spröd och bör hanteras försiktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Oktober , 2019 1 timme sedan skrev Kane: Kanske en sanning med modifikation. Aluminiumgjutgods är oftast ganska hård/spröd och bör hanteras försiktigt. 50% chans antingen går det bra eller åt helskotta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 14 Oktober , 2019 Lämna till proffs, det lär inte gå med slägga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Oktober , 2019 Nu kanske det kan vara läge att byta. Det nya drevet är ju fyllt 10 år minst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 Oktober , 2019 27 minutes ago, Caribic410 said: Nu kanske det kan vara läge att byta. Det nya drevet är ju fyllt 10 år minst Är man mentalt förberedd på att byta underhuset eller hela drevet kan man ju alltid prova att rikta den först. Går det så går det som sagt ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 14 Oktober , 2019 19 timmar sedan skrev Igzie: Vad är det för material? Går den att böja tillbaks. Eller spricker den sannolikt? Detta är inte ett stort problem. Prova böja tillbaks den, om det nu skulle vara så att den brister finns lösa skäddor att köpa. Kan du inte svetsa själv så åk till en smedja som kan. Slipa bort den gamla och svetsa dit den nya detta går alldeles utmärkt. Gjorde så med mitt drev då halva skäddan saknades. Drevdelar.se säljer lösa skäddor kostar runt 350 :- plus frakt. Sedan är det att uppsöka någon kunnig i alusvetsning. Drevet blir ej förstört, det som kan hända / ske är att du får hålla koll så tätningarna i underdelen håller ihop. Men rätt utfört går detta även undvika. Kan rekommendera en provtryckning efter avslutat svetsningsarbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser