Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Edestig

Elmotor till gummijollen, funkar det?

Rekommendera Poster

En tremeters Otter med uppblåsbar durk & köl. Funkar en elmotor till den?Vad väljer man för märke? Enkel förvaring, lätt, smidig, rent. Men funkar det?Problem blir det säkert vid semestern med laddning av batteriet men klarar en full uppladdning en hel helg? Har någon erfarenhet av detta?

Mvh, Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minn Kota verkar vara ett stort och populärt märke på elmotorer.

Dessa har bra priser, och längst ned på denna sida så ser du hur många kilo respektive motor klarar.

http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Angående elförbrukning så beror det på vilket av de 5 lägena man kör på(med ett 75ah batteri och högsta växeln i på nedanstående motor så gissar jag att den går att köra 1-1.5 timme. Med lägsta växeln cirka 4-5 timmar. Återigen gissning.).

Saxat från sidan du fick länk på om Minn Kotas minsta modell:

MINN KOTA Endura 30 elektrisk båtmotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.

Fartområde: 0 - 4 knop*

Senast ändrad av Yadis | 04 mars 2008 | 01:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. En helg är ju inte någon speciellt exakt tidsangivelse.
Vad ska du använda båten/motorn till? Fiske? I så fall så kanske du kör ut några 100 meter fiskar ett par timmar, kör vidare och står still ett tag igen. Då skulle ett 75Ah batteri kunna räcka en helg förutsatt att du inte kör på 5:an hela tiden. Man har ju inte bråttom när man fiskar. Eller hur?
 Om du ska köra hela tiden på 5:ans växel (extremfallet) så räcker nog batteriet bara 2 timmar. Hela tiden på 2:an kanske runt 6 - 8 timmar. Så att du får ett litet hum om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En elmotor är hipp. Det går inte så fort men man tar sitt miljöansvar. Vad beträffar batterikapaciteten, köp ett batteri som klarar djupurladdning så har du inga problem. Du har väl batteriladdare på din båt, eller? Då är det bara att pyttsa på lite ström under nätterna.mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju på vad du är ute efter för något... klart det fungerar men fyller det dina önskemål?
Har själv haft en MinKota 30, har jämfört den med en 2hk Honda 4-takt och de ger ungefär samma fart på de båtar jag testat. Elmotorn är dock mycket mycket bekvämare, båten blir väldigt lätthanterlig(start-stopp, back&sväng) och dessutom nästan tyst. Jag har testat motorn på en gummibåt ca 2,3m, en Pioner 8 och en Crescent 42.
Motorn går åtskilliga timmar innan batteriet tar slut. För min del så körde jag aldrig slut på batteriet, men jag laddade det ju efter varje färd.
Är det fiske du är ute efter så rekommenderar jag el-motorn starkt. Vill du åka fort så är det en  bensinmotor som gäller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bugar & tackar för denna utförliga info!!  Nej, jag ska inte ut & fiska, bara frugan & jag som ska puttra omkring lite (när jag inte orkar ro längre)\Wink\ Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Kan inte låta bli att komma med en kommentar.
Sätt fast batteriet ordentligt för sjutton gubbar. Om du välter gummijollen så är det botten ner....
De är tunga har jag hört.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Men iden är inte dum. Kör på.... 
Kan inte heller låta bli att berätta att jag har gjort ett experiment med en fläktmotor från en gammal SaabV4 Klädde in den i cykelslang och satte två klämmor på batteriet. Motorn tejpade jag med silvertejp till en plåtremsa som jag höll i handen. Propellern var två små aluminumbitar jag klipte ut och snedsågade en skåra i en bit från en sopkvast. Det var axeln det och propellern!
Jag har grejerna kvar än idag.

Nu kommer det roliga. Satt i våran gamla jolle, en Snipe, och det var absolut spegelblankt och jag höll lojt ena handen i vattnet. Vad den mötande båten inte kunde se var att jag höll i proppellern. Ni skulle ha sett deras min, det var obetalbart.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Detta hände här i hemmaviken för kanske 25 år sedan men jag har roligt åt de än. 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet inlägg till i ämnet:
I somras fick jag motorhaveri på min 3,5 tonn motorseglare.
P.g.a. stiltje kunde jag inte segla så vi försökte bogsera båten med gummibåten och en Minn Kota 30. Det gick inte att styra, gummibåten bara drev åt barbord och styrbord hela tiden.
Nästa försök gick ut på att surra gummibåten bredvid stora båten och styra med huvudroder.
Det gick över förvantan bra. Dom tre sjömil till klubbholmen tog 1,5 timmar med en fart på 2 knop. Läge 5 på Minn Kota och en ny 64ah batteri. Och batteriet blev inte helt utdraget heller!
Därför gillar jag elutombordare skarpt!
Hälsningar,
Phil 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...