Murkla 0 Postad 3 Mars , 2008 HejÄr spekulant på en styrpulpetare 18 fot med AQ170 280drev. Är förtjust i raka sexor de går så jämt o bra. Tycker även om gamla motorer, hederliga konstruktioner, o kan mecka en del. Jag har läst på forumet att den är törstig, (gör inte så mkt, kör inte så långt) känslig för överhettning. Jag tror inte det är så stort problem heller, jag kör inte så hårt, o håller koll på underhållet. MEN motorn är ju 30-40 år gammal. Sjövattenkyld.Komptest: 11,5 -12,5 verkar ok enligt manual (10-12), Hur stor är oddsen för att den är helt upprostad innifrån? (Limpan verkar OK)280 drevet: Håller sådana? Finns det ngt man bör vara observant på?Kan man uppgradera/bygga om till powertrim? Begärt pris är 55000 för båt i hyfsat skick (troligtvis 90-tal), djup v-botten, oklart märke, 45 knop, 30-kärra.Är det rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Mars , 2008 Om något pris är rimligt är en sak mellan säljare och köpare. Varför jag inte kommenterar frågan. När det gäller livslängd på en sjövattenkyld marinmotor går det inte säga något annat än att 30 - 40 år är en aktningsvärd hög ålder. Har denna då också gått i saltvatten är åldern i det närmaste unik. Vad beträffar komperssionen visar denna endast att kolvringar och ventiler håller tätt, inte hur kylkanalerna är eller hur mycket skit det samlats i blocket (vilket oftast visar sig genom hög motortemp). Med anledning till vad jag ovan redovisat skulle jag nog vara lite tveksam till den gamla fina trotjänaren. Men ifall jag verkligen tyckte om båten för övrigt skulle jag nog nogsamt överväga ifall jag inte skulle köpa på mig en motor till. Dom kostar inte så mycket och som du redan påpekat är det gamla hederliga konstruktioner och lätta att själv meka med. I ditt fall kan det räcka med att köpa in en bilmotor . Men se till att det sitter hårdmetallsäten i den nya toppen. Sedan tar du det mesta från marinmotorn och plockar över till nybygget. Nja, till att börja laborera med powertim (det kostar bara en humhum massa pengar), sätt istället på trimplan. Hoppas du fick lite info inför det eventuella båtköpet/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Murkla 0 Postad 4 Mars , 2008 Tack, för info! Finns det ngt sätt att enkelt avgöra hur mkt det är kvar av blocket? om man tar av limpa eller insug o kollar på kanalerna där o de verkar vara ok, är blocket troligtvis ok då eller blir det punktrost på ngt ställe som ofta går sönder? Finns det ngt tips på hur man avgör skicket på drev? (på mekaniken alltså) Det verkar finnas nya militära B30 motorer i omlopp. De ska ha fel kam enligt forumet men i övrigt bra, men vad kostar en sådan? Har de kylimpor oxå? (tex om de varit avsedda för generatordrift eller någe sånt) Var får man tag i dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 4 Mars , 2008 Tja! Har själv en AQ170 med 280T drev. Kolla bussningar och att det inte glappar i drevet. Drevet klarar lätt en AQ170 motor. I den marina motorn ska det sitta en P-kam om jag inte minns fel... Kolla om ex klisterlapparna varningstext mm) sitter kvar på ventilkåpan. De brukar brinna upp om motorn körs hårt ofta och länge.. Henke70 här på maringuiden har några vet jag (då han ville sälja till mig för ett tag sedan) Kolla med han. Hoppas du fått lite nyttig info // Seagate Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Mars , 2008 Nja, sätta igång med en motorrenovering nu på våren, tveksamt. För att se vilket skick motorn är i så bör du dels beslasta den, ta ner toppen och kontrollera hur mycket vattenkanalerna rostat, dvs hur mycket gods som finns kvar mellan vattenkanal och cylinder samt sticka ner en tråd för att känna efter hur mycket skit det ligger i blocket. Sätter man igång med detta så är du nog pantad. För en motor mår bäst ifall man inte pillar i onödan på den. Man bör också kontrollera hur mycket gods det är kvar i avgaslimpan och svanhalsen osv. Det blir alltid en massa man ändå skall/bör göra när toppen ändå är av. Nej, ser du inga rostränder motorn går bra, inte går upp i temp vid lite beslastning. Kör då med insidan av huvudet så kan hon hålla ett bra tag till. Ifall motortempen skulle gå upp under sommarsäsongen så plocka bara bort termostaten och acceptera att den drar lite (mycket) mer soppa. Men du får i alla fall en hel sommarsäsong ute på sjön/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Murkla 0 Postad 4 Mars , 2008 Tack för info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser