Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Wide

Yamaha F100, 19 eller 21 tum?

Rekommendera Poster


Hej!

 

Har en yamarin 59 ht med yamaha 100 hk. Den varvar ut till varvstopp ca 6100 varv med tre personer och packning. Går då ca 34 knop. Pratade med propellertrim som föreslog en 21 aluprop eftersom jag inte drar t.ex. vattenskidor. Orginal är alu 13 x 19.

Verkar lite maffigt med 21, någon som har erfarenhet om 100 hk orkar med så stor stigning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har en 21 propeller till en Yamaha F 80 till salu propellern är i stort sett ny

 

tomas.ekenstierna@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte ett dugg maffigt. Motorn har en utväxling som gör att proppen snurrar ganska sakta. Därför behövs hög stigning. Yamahas orginal alu-proppar är mycket bra och piratkopior från ex vis Solas eller Michigan Wheel har i ett flertal tester inte nått upp till orginalets prestanda. Prisskillnaden är dessutom ganska liten, om ens någon. Satsa på en orginal Yamaha 21 alu-propp och behåll 19 som reserv och tunglastpropp är mitt tips. Reservpropp bör man ha tycker jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Då kör jag på det.

 

Tomas - Jag mailar dig.

 

Mvh, Wide

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 
Hör gärna av dig om bytet blev lyckat. Jag har exakt samma båt och motor som du, fortfarande med orginalpropp dock. Åker iof fler än 3 rätt ofta och drar wakeboard ibland. Någon som har propeller att rekommendera som ger bättre resultat än orginal? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett enkelt sätt att få lite bättre prestanda är att satsa på Yamahas Black Steel propeller i samma stigning som du har nu. Den kommer ge lite bättre prestanda rätt över tack vare tunnare blad och något mer cuppp och rake än orginalet. Den kommer oxå sänka ditt maxvarv något hundratal.

 

Klicka här..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag på med en prop-fråga här. Jag har en Mercury F115 och fick se en 5 bladig 20 stålpropeller som skulle passa min motor. Vad tror ni skillnaden blir där mot en vanlig originalpropeller?

 

Senast ändrad av batrookie | 04 mars 2008 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos propellertrim sa de också att Yamahas svarta stålprop gav bättre prestanda men att  varvtalet endast skulle påverkas marginellt. För mig är det intressanta att inte behöva ligga på så högt varvtal i marschfart eftersom jag sällan drar något och inte är så många i båten så jag testar med 21 Yamaha alu och återkommer när jag vet resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...