PeoK 0 Postad 3 Mars , 2008 Tänkte börja med trolling i östersjön. Gädda gös och öring. Kan någon rekomendera nybörjar utrustning, något kit man kan köpa. Vilken rulle ska jag satsa på. Vilket spö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 3 Mars , 2008 Här har du en komplett trollingskola: http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 3 Mars , 2008 Håller med Yadis, Regals trollingskola är bra när man skall börja med trollingfiske. När jag började skrev jag ut hela skolan och hade den med i en pärm i båten, som en bibel. Själv gjorde jag misstaget att jag köpte för billiga rullar. Red Wolf tror jag dom hette, det var bara strul hela tiden. När jag lämnade in dom på ABU för reperation kastade dom rullen i skroten och jag fick en ny. Men så kan man inte hålla på, så jag frågade deras servicekillar vilken rulle som dom rekomenderade. Där fanns ingen tvekan, köp en Ambassadör 7000 och du har rulle för livet. Har haft dom i 7 år nu och det enda som hänt var en fjäder till knarren som gått sönder. Köper du 8 eller 10 rullar går det att pruta. Det enda jag saknar är räkneverk på dom man använder när man fiskar med ytperavaner och man skall lägga ut kanske 70 meter lina, då får man räkna slag ca 5 meter per slag. Vid fiske med djupriggarna inga problem att räkna slagen.Läste någonstans att även ABU tagit fram rullar med räkneverk nu. Själv har jag ingen erfarenhet av dom japanska rullarna med räkneverk. När det gäller djupriggar har jag haft både Cannon Uni troll och Scotty DPR Dept King. Båda fungerar bra, men Scotty var lite för klen när man kör med 6kg lod som krävs för gå ner på 30 meter eller mer. När det gäller spö använder jag Regal X Power idag och är nöjd med dom. Jag köpte 4 st Ron Thomsson Inliner, men dom gillar jag inte, svårt att få ut linan med latta drag. Kolla på blocket eller Simrishamntrolling .se det brukar finnas beg att få tag i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gurraj71 0 Postad 13 Mars , 2008 Är det tillåtet med trolling i Östersjön?Jag har en kompis som bor utanför Västervik och han säger att trollingfiske är förbjudet, åtminstone där, vad gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 14 Mars , 2008 Varför skulle det var förbjudet att trollingfiska. Aldrig hört att någon ens ifrågasatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 14 Mars , 2008 Klart att det inte bara är att trolla.Finns regler för varje vatten i detta land.TDA-kortet gäller för vissa delar av skärgården.Är man osäker går man in på Fiskesnack.com eller Fiske.nu och frågar eliten om fiskefrågor.Ett båtforum är inte kanske rätt plats att fråga om trolling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gurraj71 0 Postad 14 Mars , 2008 Jag kan inte svara på varför, bara att det kanske är så. Men det är som ni kanske säger inte rätt plats för att få expertsvar, men det är ju trots allt en fisketråd här och det är nog ett antal insatta sportfiskare här också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 14 Mars , 2008 Kan tillägga att jag är en av dom som Sportfiskat i 50 år.Och vet att du är ute på hal is.Har varit fiskevakt i många år.Och kan tala om att varje liten pöl har sina egna regler vad som gäller.Fiskekort är för dig kanske bekant.Alla vatten har inte det.Och dom som är utan är då helt klart jätteförbjudna.Östersjön har inget fritt trollingfiske.Vissa delar finns det speciella kort man får köpa för att fiska på.Och dom kostar pengar.Och det är olika regler och förordningar överallt i landet och i alla vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 14 Mars , 2008 var har du gått för tillsyningskurs ?. allt fiske är fritt i sveriges kust och dom stora insjöarna vänern vättern hjälmaren mälaren och storsjön . sen finns det regler att följa även fast fisket är fritt i dessa områden . kolla med fiskeriverkert eller länstyrels om det finns några lokala fiskebestämelser där du tänkt fiska lycka till. har själv trolling fiskat i 20 år nu . lite trollings tipps finns här oxå http://www.outdoor.se/sportfishnews/ MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 15 Mars , 2008 Ops... Försök inte tala om för elanen vad som gäller, han är ju världens ''expert'' inom området! Han vet och kan allt inom sportfiske, för han har ju sportfiskat i över 50 år *wow*! Vi andra som bara sportfiskat i 20-30 år vet ju knappt någonting... Det begriper väl vem som helst att man inte kan ställa en sportfiskefråga på ett båtforum va, hur dumma får folk bli??? Vilken tur jag har att jag såg den här tråden och kunde ta del av elanens erfarenheter för tidigare så inbilade jag mig att trolling och båtar i viss mån hängde ihop, men nu vet jag ju bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 15 Mars , 2008 HAHAHA Tänkte inte på det att han kan allt MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 Mars , 2008 Det går bra att hugga på nån som talar om vad som gäller. När man talar om vad som gäller.Då dyker dessa herrar Laxöringen och rövarn upp.Tidigare så var dom tysta och jamsade med felaktigheter om trolling.Visar ju precis själva på okunskap eftersom dom höll med den som skrev att det bara var att trolla runt överallt.Fritt fiske betyder ej heller fritt fiske överallt.Finns faktiskt lokala bestämmelser även för Mälaren, Vättern, Vänern och andra så kallade fria fisken.Så informera inte mer felaktigheter.Det borde du själv inse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 Mars , 2008 Rövarn, såg föresten att du anammat det jag skrev om lokala bestämmelser.Det kunde ju du talat om tidigare för killen med gratiskort för trolling över hela Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 Mars , 2008 Föresten så är vanligt båtfolk inte alls något vidare på vilka regler som gäller på sjön.Är mest semesterfiskare som huserar på sådana här sidor.Även på Fiskesnack var det debatt för inte så länge sen med Milkwed.Och då kom det fram hur lite sportfiskare vet om regler.Hur många sportfiskare har varit tillsyningsmän.Inte allt för många har man kunnat utläsa av debatter på Fiskesnack.Men något bättre är det helt klar en sned seglare i varje fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 15 Mars , 2008 läs vad jag skrev före du yttrar dig MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gurraj71 0 Postad 15 Mars , 2008 Synd att det blir en sådan här ton i forumet, det tar lusten från att använda forumen här på maringuiden, kan ni inte diskutera sakfrågan istället för ifrågasätta varandras kompetens? Senast ändrad av gurraj71 | 15 mars 2008 | 20:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 15 Mars , 2008 fösöker bara tillrätta visa Elanen som säger att trolling fiske är förbjudet i östersjön vad ska han som startade tråden tro om ingen yttrar sig MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 Mars , 2008 Har jag påstått att det är trollingförbud i Östersjön.Läs om vad jag skrev om TDA-kort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 15 Mars , 2008 Ojojoj, elanen, världsmästaren som vet allt mer och bättre än alla andra! Minns bara inte vad du är världsmästare i. Alla andra har fel och inga nyanser finns, jag anammade din uppmaning förra gången vi var i luven på varandra och är numera medlem på några av de forumen du då nämnde. Hade jag varit i dina kläder skulle jag inte så öppenhjärtligt hänvisa till de forumen, jag blev riktig god vän med några av medlemmarna där och de hade väl inte så höga tankar om dej och dina åsikter, om man säger så. Sen är det en stor fördel om du försöker läsa och förstå de inläggen du svarar på. Nu kom jag på vad det var du är mästare i, skitsnack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 Mars , 2008 Om jag nu är världsmästare kan du ju svara killen som frågade om det hur det låg till om trolling.Och tillrättavisa den som ger fel upplysningar.Då är du inte världsmästare.Då håller du tyst.Men är sugen att hugga på den som försöker hjälpa till.Sen måste man inte alltid låta som en barnrumpa när man skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 15 Mars , 2008 Ursäkta tonen, men hade Du varit med här för några år sedan hade Du kanske förstått mer vad det elanen är för typ. Jag tycker meningen han fäller härovan: ''Föresten så är vanligt båtfolk inte alls något vidare på vilka regler som gäller på sjön.'' säger det mesta om denne herren! Troligen kan han säkerligen själv, utantill, alla regler som finns vad gäller sjön, både Svenska och internationella. Iofs. är inte denna heller särskilt inteligensbevisande: ''Vissa delar finns det speciella kort man får köpa för att fiska på. Och dom kostar pengar.'' Vad skulle dom annars kosta? Bananer? Inte ens hans ''kompisar'', eliten som han beskriver dem, på de forumen han hänvisar till är tydligen överens med honom: ''Även på Fiskesnack var det debatt för inte så länge sen med Milkwed. Och då kom det fram hur lite sportfiskare vet om regler.'' Men visst, jag drar mig ur den här tråden, jag tillförde inget men jag visste redan från början vart det skulle barka när jag såg att elanen gjort inlägg här. En liten uppmaning bara, ta det mesta (allt) elanen säger med en stor nypa salt och som laxoringen säger: Fråga lokala myndigheter om Ni är osäkra på vad som gäller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 15 Mars , 2008 Jag är sedan många herrans år tillbaks i tiden moderator på Fiskesnack.com. Och just när det gäller vissa ämnen så spårar det alltid ur, lite som i denna tråden. Verkar som det alltid skall bli prestige. Bästa sättet för dig att få bra utrustning är att gå till någon välsorterad fiskeredskapsbutik på din ort och höra med dem, antagligen är det ändå där du kommer att köpa det också. Är du ute efter att gå långt ut eller fiska närmare land/skärgården? Båtens storlek indikerar ju ganska landnära. Viktigast köp inte för billigt, be dem göra paketpris av det hela. Har du spöhållare eller inte tillexempel, om du skall köpa så köp riktiga, cirkulerar till exempel no name varianter som är riktigt dåliga. Ordentlig knarr är viktigt, likaså en bra broms (som alltid). Just bromsen har alltid varit problem med Ambassadeur, kanske inte då vid så lungt fiske som öring och gädda, men vid torsk/sej/bleka eller andra typer av starkare fiskar, så är de usla. Nu har det blivit bättre och i övrigt så är de väldigt lättskötta och prisvärda. Själv hade jag valt Daiwa eller Shimano. Spöt är ju mycket avhängt personliga preferenser, vilka beten som skall användas (skedar, vobblers), vilken typ av fiske (dipsy, paravan, djuprigg etc). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 16 Mars , 2008 Ordmärkare Rövarn.Det är vad du gör.Är säkert inne på alla forum som finns och märker folk.Skaffa dig ett liv i stället.Sturegon, har rätt i det han säger.Prestige är vad som gäller för dig.Nån annan kan ju inte veta mer än dig.Undrar om det inte är TamTam med förklädd rövarmask. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 16 Mars , 2008 Kan inte alla bara försöka att hjälpa honom nu, istället för att fortsätta hugga på varandra! Kan du som nu började tråden ge lite mer information om dina framtida fiskeeskapader. Lite information om vart du är nu utrustnigs-/kunskapsmässigt och vad ditt mål med trollingen är! /K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 16 Mars , 2008 okuma 30D räkneverks rulle är en bra nybörjar rulle oxh prisvärd rulle. trolling spön finns rätså billiga och bra av massa fabrikat . jag tycker spöna får man känna lite vad man tycker känns bra för en själv . MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 17 Mars , 2008 Gurraj71 stälde en rak fråga. Är det tillåtet med trolling i Östersjön? Jag svarade att så är fallet, men jag borde skrivit att jag fiskar lax och öring. Och att jag fiskar i Hanöbukten från Karlskrona till Simrishamn och här finns inga fiskekort utan det är gratis att trolla. Däremot finns det givetsvis lokala bestämelser man måste följa, som vid Mörrumsåns mynning, där finns tre olika soner A-son B-son och C-son. Det är endast tillåtet att trolla i C- sonen och då endast med 6 spö. Man får inte gå hur nära land som helst. Även detta skiljer sig under olika årstider. Sådana frågor får man svar på om man frågar dom lokala sportfiskehandlarna. Men som sagt detta var inte frågan från början utan något som elanen halkade in på./Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeoK 0 Postad 19 Mars , 2008 Era j-vla soppor. Ta er skit någon annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 19 Mars , 2008 http://justfuckinggoogleit.com/ Klicka här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser