Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Yammi

Ankarspel - Anchorlift

Rekommendera Poster

Hej,

vad är er åsikt där ute? Är den ett förden, eller till och med absolut måste, att ha frifall på ankarspelet? Är horisontalspel bättre än vertikalspel för mindre motorbåtar?

Jag var på mässan idag och tyckte att Anchorlift Barracuda 900 verkade vettigt. Bra pris (hälften så mkt som Engbo) och med bra garantier (5 år, Engbo har 2). Jag ska ha det monterat i min ankarbox på en 6.2 m lång DC. Vad anser ni om Anchorlift, är det skit jämfört med tex Engbo (som mina bryggrannar förkastat)? Vilka märken är bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning är frifall ett absolut måste.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag håller med ovanstående ang frifall. Det var det viktigaste när jag letade ankarspel, valde ett Lewmar ProFish 1000 som jag skall montera nu i vår.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där jag ankrar är det sällan mer än 2-3 meter djupt och det skulle därmed ta 4-6 sek för spelet att få ner grejorna till botetn. Är det alltså för lång tid? Med frifall, rasslar inte hela ankarlinan ut på en gång då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ankaret når botten så drar det inte ut mer lina, men man lägger väl inte ankaret rakt ner! Jag släpper ankaret en bra bit för t.ex. bryggan och låter linan löpa ut, gör fast fram och spänner upp det hela med ankarspelet.

Det finns en tumregel för hur mycket lina man skall ha ut i förhållande till djupet (kommer inte ihåg just nu exakt vad som gäller).

Fördelen med ankarspel är att jag som förare kan släppa ankaret från styplatsen och sedan lugnt forsätta framåt till stopp. Min fru står längst fram med linan för att hoppa iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, självklart lägger jag ankarre 30-40 meter ut beroende på djup (vilket är onödigt långt för de djup jag normalt ankrar på). Min poäng eller undran var snarare om de sekunder det tar ankaret att nå botten är irreterande långa. Utan frifall, måste man kanske hålla samma fart på båten som på ankarspelet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det så måste du hela tiden hålla ned knappen för att mata ut linan samtidigt som du skall ta dej mot angöringsplatsen...

Är det sedan lite blåsigt så att du driver lite och behöver vara bestämd med gasen så kanske inte utmatningen hinner med, de sakerna slipper du tänka på med frifallsfunktionen.

Om du har enbart kätting så rekommenderar jag inte frifall pga att då rasslar hela kättingen ut av sin egen tyngd med en faslig smäll när den är slut, men med kombinerad kätting och resten lina så åker inte mer än nödvändigt ned i vattnet och du kan sedan spänna upp ankaret utan en massa onödigt slack.

Mvh

/Persk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Barracuda 900 ska det finnas funktionalitet för att mata ut 25 m lina åt gången så man slipper hålla in knappen. Men kanske ändå ska gå för ett frifallsspel! Vilket dilemma ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känn det inte som ett dilemma... Frifall är som övriga tycker det som gäller.. På mitt South Pacific kan man välja mellan motorutmatning och frifall.. Inget snack om att det är frifall som gäller om man använder lina. Jag har testat bägge och det är inte roligt att vara bunden till spelets utmatningshastighet när man ska lägga till. Med frifall följer utmatningen båtens fart och man kan helt glömma det medan man koncentrerar sej på att lägga till.. Med kätting blir det som redan nämnts en annan sak.. Tyngden drar ut kättingen med i stort sett okotrollerbar fart, så måste man som jag ser det använda motorutmatningen.. Som ett extra inlägg kan jag också nämna det här med ljudnivån som du tog upp i en annan tråd.. Jag hjälpte en kille att koppla in fjärrkontroll till ett Engbo spel igår, och ljudnivån på just detta spel var helt jämförbar med det jag har.. Men, som nån påpekade, om man monterar det i motorrum och sen räknar med att när man använder spelet så är ju motorn igång så är ljudet inget problem.. Ska man däremot ha det på en box på badbryggan kanske ett väldigt tyst spel är att föredra.. Lycka till med valet och installationen. Helt klart är att det är ett kanonhjälpmedel att ha..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I aktern kör jag med blyalina och fritt fall.

Har hänt att linan slagit knut och fastnat på nervägen. http://caravelle33.com/sma_tips.htm#Problem

I fören kätting som jag matar ut.

Fritt fall med kätting kan bli att allt lägger sig i trasslig hög på botten.

Jag har Anchorlift i fören. Det har varit lite strul med ytbehandlinen av spelet (aluminium), men det var inga problem med att få det fixat på garantin.

De tog tillbaks spelet och jag lade lite emellan och fick ett i rostfritt istället.

post-571-1394235368,8595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör Barakudaspelet med kätting,  och fortare än så törs då vag inte gå mot land med vår segelbåt i alla fall.

Nakdelen om man har lina är att man inte vet när ankaret nått botten.

Spelet fungerade bra tills motorn gav upp. ny motor kom som ett brev på posten utan frågor.

Säkert inte bäst, men med 5års garanti är det klart att rekomendera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 5 meter kätting direkt efter ankaret och sedan lina. Det funkar utmärkt ihop med frifall. När jag släpper spärren sticker ankaret iväg mot botten och när det når botten så lugnar det ner sig, dår är det båten som drar ut mer lina. Fördelen med kätting är också att den ligger platt mot botten vilket gör att linan inte lika lätt drar ankaret snett uppåt vid belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...