maaaackan 0 Postad 2 Mars , 2008 Hej Jag har köpt en 270 sundancer som har 110V och vill nu bygga om den till 220V är det någon som vet? vad händer med AC och micron etc? Tips önskas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berkan 4 Postad 3 Mars , 2008 Tjena Jag hade samma tankar, Man inser ganska snart att det enda vettiga är att montera en trafo som omvandlar till 110 på landströmmen!(tänk bara på att skaffa en galvaniskt avskiljd) Annars får du byta micro,kyl,spis,laddare,panel,vv-beredare och det kostar ju,men är inte pengar ett problem så byt alltihop! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 3 Mars , 2008 glöm inte skilnaden i hertz mellan jänkeland och Europa dom har väl 50 och vi har 60 eller nått, då blir det effektförluster i ex.vis AC kompressorn, men micron vette fan.. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 4 Mars , 2008 Hej Har en 270 med som har 110V kyl osv. I min har man monterat in en kraftig omvandlare (transformator) som gör om 220 landström till 110 i båten plus att den som gjorde arbetet har dragit in nya 220V uttag utöver de 110V uttag som fanns sedan tidigare. Med andra ord kan jag koppla in både 110 eller 220V prylar eftersom båda alternativen finns. Detta är nog den vanligaste varianten på p-importerade båtar med 110V orig. (dvs 220-110 V trafo). Vill du byta ut all 110V installerad el mot endast 220V så lär det ju kosta en hel del (måste ju byta ut alla förbukare som är gjorda för 110V) samt gå åt en del tid om du har kunskap att göra detta själv (vet ej hur det är med el-behörighet). Hoppas det ordnar sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 5 Mars , 2008 tusen tack, vet någon om man kan köra AC med värme på batterierna eller måste landströmen vara på? Fungerar det när motorn är igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 5 Mars , 2008 Hej, För att köra AC måste du ha landström eller ett elverk. Går alltså inte att köra på batteri. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 5 Mars , 2008 Något tips på ett elverk? Om ja är det värt investeringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser