Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
loftis

NAVIGATIONSFRÅGOR, ställ era frågor här

Rekommendera Poster

Hej tänkte att vi alla på MG kan hjälpa de som har frågor runt navigation, såsom säkerhet, hjälpmedel m.m 

 

Tänkte att denna tråden kunde försöka hjälpa de som inte vill/kommer läsa förarintyg till sommarn. Detta kan vara ett sätt att hjälpa de osäkra på sjön, så att miljön blir så bra som möjligt för alla nu sommarn 2008.

 

Alla är såklart välkomna med att ställa frågor. Jag själv ska försöka svara, sen är det kul om andra hjälper till.

 

Hoppas ni alla tar min tråd på allvar och inte skriver onödiga inlägg. Syftet är ju att hjälpa och få en säkrare skärdgård för oss alla. Om vi hjälper varandra kanske vi kan undvika tragiska olyckor m.m

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att visa hänsyn till sina båtmedmänniskor oavsett flytetyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara

Om vi alla tar det lite piano i sommar och njuter av världens bästa skärgård så hinner vi upptäcka både båtar och natur samtidigt.

Sedan har jag sett alltför många kanoter i farleder, lite svåra att upptäcka i dåligt väder, min önskan vore att dom färgade sina paddlar i reflexfärg en framot och en bakåt eller skaffar sig en flaggvimpel i röd färg ( typ barn cyckelflagga) jag vill bara tänka på deras bästa.

 

Önskar er alla en riktigt skön båtsommar. 

post-26407-1394235367,4406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd

Jag glömde frågan

Går det inte att gradsätta båt/farledslinjen i farledsriktningen samt stanna med ett kryss där eventuellt båt/farleden böjer, skulle vara en snabb upplysning utan gradskiva och passare etc.

 

 

post-26407-1394235367,6347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är utprickningen av farleder etc. ett dyrt kapitel - och vi fritidsbåtägare betalar inte ett öre till det, det gör rederierna som bedriver nyttofart. Lita på att de klagar och vill föra över kostnaden på oss. Saken har diskuterats många gånger i riksdagen, så låt oss ligga lågt och inte väcka den björn som sover.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst betalar vi en stor hög med penningar i form av drivmedelsskatt.

Vart går dom????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra tips, om alla tar det lugnt blir det säkrare och trevligare för alla.

 

Förslaget angående kanoterna är toppen, det är ju trotsallt deras egen säkerheten vi tänker på. Hoppas alla tar åt sig och tar det försiktigt den kommande båtsommarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju enkelt att själv skriva in kursen på de mest använda lederna i ditt sjökort.

Att i förväg rita in kurser i kortet underlättar navigeringen.

Jag gjorde ett 'radarkort' inför slutprovet i radarnavigeringskursen.

Kurser, avstånd och passageavstånd ritades in

Det röda är ungefär vad radarn ser.

post-571-1394235368,7972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst betalar vi en stor hög med penningar i form av drivmedelsskatt.

Vart går dom????????

 

Rätt in i statskassan som de flesta andra skatter - men kostnaden för utprickningar i farleder, även de för fritidsfolket läggs på sjöfartsnäringen. Minns jag rätt från min tid i riksdagen är det 160 miljoner som rederierna betalar årligen - förutom drivmedelskatt

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Privat bilisten sponsrar till stor del vägarna så det jämnar nog ut sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Lasse

Varför uppfinna hjulet två gånger du kan väl scanna in Stockholm skärgård åt mig med dessa uppgifter?

Nä det är klart att man kan göra iordning det på kortet, men jag menade att det är bättre om det redan finns på kortet när man köper det.

Jag har en radar som har overlay och det är toppen då ser det ut som du har ritat ut i kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag får inte med kurser och avstånd på min radaroverlay.

Men gör jag en rutt, så börjar det likna mitt radarkort.

Vissa enslinjer i korten har riktning och kontrariktning inskrivna.

Det kan bli för mycket info på korten oxå.

Innan nattsänkning fanns i navprogrammen, gjorde jag nattkort där allt utom 3-meterskurva togs bort kurslinjer ritades in, sen var det bara att styra på linjerna.

post-571-1394235369,4971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: Behöver man ta hänsyn till den magnetiska missvisningen när man kör på GPS? Eller kompenserar den för missvisningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror inte gps påverkas av magnetisk missvisning. pgs:en bygger ju på datorberäkningar av vinklar från satelliter. det kan inte påverkas av magnetism.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gps:en har många fördelar, den visar rätt kompasskurs, den visar rätt fart (över grund) det vill säga din riktiga fart mot målet oberoende av strömmar och vindavdrift. men gps:en har en nackdel- den måste såklart ha ström för att fungera, och kontakt med sateliterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den visar inte kompasskursen.

Den visar den kurs båten har haft.

Ligger båten stilla får du ingen kurs.

Vissa GPSer har en inbyggd magnetisk kompass med dess brister och fel.

Det finns GPSkompasser men de har ett prisläge på ca 20000 Skr, så att få nöjes åkare har råd med den. http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1025282

Bild GPSkompass saxad från länken

post-571-1394235370,4884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...