Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Sea_ray_290

Bogprop. + Ankarspel

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Har en 290 Sundancer som jag tänker sätta in bogpropeller och ankarspel i.

Någon som redan gjort det och kan komma med tips så jag slipper uppfinna hjulet igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prata med lelle på seasea i segeltorp han har gjort det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bog har jag satt i själv,inte så krångligt som det verkar om man har plastat lite innan.

Tänk på att dra en liten axel först så du kan mäta så du får platts med allt och den hammnar tillräckligt långt under vattenlinjen.(ett litet hål går ju lätt att få igen).

Gör så mjuka kanter runt röret som möjligt och se till att en liten våg frammför röret. Eldragningen är ej något problem. Köp gärna större än vad som behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte testa bogjet istället? Du får en enklare installation, mindre underhåll och en ljudlös framfart.

Den finns i tre utföranden:

1. mini bogjet - endast två 28 mm bordgenomföringar för båtar upp till 10m
  2. elektrisk bogjet - singel eller dubbelmontage
  3. Hydraulisk bogjet - koppas direkt till motorns kraftuttag och kan fås i singel och dubbelmontage

Läs mer på www.bogjet.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På våran Chaparral 260 sig. monterades en Lewmar 2.2 . Installationen utfördes av erfaren montör.

Jag kan varmt rekomendera bogprop. på en singelmaskin båt. Båten får en helt annan manöverförmåga...

Viktigt att tänka på; installera så långt under vatten linjen som möjligt, välj en bog som du kan fälla/luta för att vinna höjd. Det finns fina bilder på www.yachtcare.se

Jag tackar dessa för den info jag fick.

Ankarspel monterade jag själv. Montaget gjordes i aktern, ett insidesmontage, där fästplatta för bracket plastades fast. Det blev ett Anchorlift med blyad lina. Får se under säsongen om det funkar med ett utan frifall.

Lycka till

A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...