Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Lamon

Proppellertrim.

Rekommendera Poster

Om jag borrar ett stort hål i varje blad på proppen så den blir lättare, hur mycke fortare kommer båten då att gå ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Varvtalet x båtens längd i fot / familjens vikt x roten ur propellerns vikt= farten på båten\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det beror på. Om hålen är för små så kan inte tillräckligt med vatten passera så det ger ingen effekt.
För stort hål-går inte lika bra, det vet du väl\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Om det är lagom och konisk framåt så får du ett undertryck där fram och ett övertryck där bak så det ger högre propulsionskraft , alltså kraftigare skjut.
 
Har man tvåbladigt propeller måste man ta båda.
Vid trebladigt kan man ha två i varje.
Har du bronspropeller? För har man propellern i aktern kan man göra dem i skjutjärn åsså. 
Är man trött efter resan kan ett folding vara bra, bara sjunka ihop.
Var det tillfredställande svar på frågan? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Westis----
helt fel-------det blir = hålets diameter.
Om tanten= kategori ruffhäxa måste den tas i kvadrat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag gör två hål i varje blad, kan man extratrimma lite med ett 2 mm hål i proppaxeln oxå då eller blir kvadratsinus för mycke minustryck då ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nej...nej...nej...Lamon.
Gör du hål i axeln ramlar saxsprinten ur och du tappar propellern.
Bättre att göra hålen koniska. Då kan man räkna bort effekten av ruffhäxan vid höga gaspådrag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man istället borrar ruffhäxan ordentligt behöver båten inte vara så snabb, dessutom kan hon inte simma så snabbt eftersom hon läcker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du räknat bort all energi hon gör åt när haon är arg o skäller då ? Det måste ju göra en del på effekten...

 

Sen undrar jag om man kanske skulle hänga på en propeller från ett sportflygplan, jag menar dom går ju fort som fan.... Hu jeda mig så många knop det kan bli då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Visst gör flygplanen mång knutar men har de inte lägre motstånd än det som vi båtägare drass med? Jag tycker mig ha hört något om det\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />
 
Kan man inte använda rufhäxa energin på kryss så man tar lite bättre höjd? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ />
Sedan undrar jag om man har några små slitsar i akterkant seglet så minskar väl fladdret eller hur? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har nog rätt när det gäller flygplansmotståndet. Men man kan ju trimma den proppen oxå !!

 

Slitsar i seglet har jag lösningen på...

Nita ihop två rejäla plattjärn på varje sida om seglet där i kanten ska du se att det inte fladdrar mer... Järnen bör vara 120x10 mm. Skruva görna ihop dom med vagnsbult så det inte släpper, finns risk att seglet inte blir ordentligt klämt mellan järnen annars...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Så det är bara att ge järnet?
 
..... men vänta.... då täcker jag för slitsarna ju...\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i slitsarna, det är bara överreklamerat skit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NÄÄÄÄ...  Men du får gärna vara med. En till gör inget !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång en 3 bladig som genom en olyckshändelse blev en 1, 3/4 och 1/2 bladig.

Det blev bara till det bättre och motorn varvade 800 varv mer jag lovar!!Även toppfarten blev påverkad , så jag kan inte råda att inte prova...

 

Senast ändrad av guzzlon | 06 mars 2008 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade utan propp det gick djävligt långsamt men f-n va motorn varvade måste ta en funderare på vad jag vill ha ut av det fart eller högt varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, ju större hål det är i proppen desto mindre motstånd i vattnet. Desutom blir proppen lättare och motorvaret ökar. Och ökat motorvarv ger snabbare fart. Enkel matematik\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...