Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
JonathanG

Chrysler 6hk sent 70 tal, Problem.

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada! Jag köpte en 4,5 meter plastbåt nu i sommras och på båten satt det ett riktig monster! en 2 cylindrig Chrysler 6 Hk troligtvis årsm 75-80. Dom första gångerna jag var ut och åkte med den så gick den bra. Men sen i höstas så började den lägga av på ena cylindern, då gick den skit i 5 min, sen fick den nytt liv och började gå på båda igen. Osv, osv

Mina fråga är alltså om det är någon som har nån ide om vad som kan vara fel? Sitter det nå brytar historia på dessa motorer? har försökt fått av svänghjulet men det sitter rätt hårt. Ska det bara vara att ta en avdragare och skruva av det? Eller ska jag sälja motorn för 400 spänn.

/ Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt tips bllir att du först försöker bestämma årsmodellen och sen kollar på sprängskisser här vad det finns för komponenter i motorn bl a tändsystemet.

Kolla på årsmodell hos Marinshopen:

http://www.marinshopen.se/

(Modellguide, Chrysler)

Sprängskisser, Ishopmarine:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000010&path=MM~A0000010&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Sen gäller det att försöka utesluta en sak i taget som kan vara fel, de enklaste och billigaste först. Ingen idé att byta ut en massa delar på måfå. Motorn kan knappast vara så komplicerad vare sig mekaniskt eller elsystemet.

Helst bör man ha en s k verkstadshandbok när man felsöker men på en såpass liten rackare som 6 hk är det som sagt sällan så väldigt komplicerat. Men det finns gör det självhandböcker av Seloc eller Clymer du kan köpa, det kommer säkert att underlätta om du vill skruva med motorn.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 02 mars 2008 | 16:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länkarna! :) Nu har jag luskat ut att det är en 1976 a med beteckning 64HC... Ska försöka få av svänghjulet igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har troligtvis ett vanligt brytartändsystem på motorn.

Ta bort svänghjulet och kolla avståndet på brytarna, det skall vara 0,5 mm.

Svänghjulet lossar du genom att ta bort muttern. Sätt en avdragare på hjulet och spänn skruven ,ge sedan den (skruven) en rejäl smäll med en hammare då brukar det lossna.

Om du har ett mätinstrument så kolla att det är kontakt mellan ytorna på brytarna när dessa är stängda. Har du inte det så prova att putsa brytarna med fin slipduk. Mät också mellan tändhattarna och gods på motorn, där skall du ha ca 6,5-7,5 kohm. Har du inte det så kolla ståltråden som sitter under tändhatten (stucken genom tändkabeln) det brukar rosta där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en gammal Chrysler på en roddbåt för länge sedan. Den gick utmärkt till Sigtuna  när vi skulle dit för att handla mat men varenda dj... gång vi skulle hem var den helt död. Om Du behöver reservdelar ligger den på botten mellan Sigtuna och Aske gård (preskiberat nu!)

Pirum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt normalt beteende av en Chrysler. Du ska vara glad att den ens går igång. Jag minns vår båtgranne när jag var barn. När vi kom ner till båten på lördagsmorgnar stod gubben och drog i snöret, och när vi kom in till hamn igen söndag eftermiddag stod han fortfarande och drog i snöret.

Chrysler måste vara den sämsta utombordare som någonsin byggts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag inte om jag kan hålla med om.. Jag har en Chrysler 6hk som har gått igång på första rycket så gott som hela tiden. Nu har ett lager kärvat ihop så den (lagret) nyper fast axeln efter några minuters drift men byter jag det så lär den nog gå många år till. (Den hade stått i ett förråd i 11 år innan jag köpte den. Startade på andra rycket när jag skulle prova och sedan dess i första rycket). En billig motor som går jämnt och tyst. (2 cyllar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...