Treudd 0 Postad 2 Mars , 2008 Vet någon om det fungerar (i praktiken) att ligga still med båten genom att trycka stäven mot bryggan på tomgångvarv och låta autopiloten hålla balansen? /Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 2 Mars , 2008 Det fungerar i alla fall med bogserbåten jag är skeppare på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 2 Mars , 2008 roligt att test det kan fongera, men du ska inte ha vind och ström då båten ska glida på sidan. När det finns tröm du måst hitta en balans och det är inte samma hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 2 Mars , 2008 Är det inte vind eller ström så behöver man väl inte autopiloten, då bör det väl räcka med trycket mot bryggan. Det intressanta vore att veta just om den kan hantera vind och ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Mars , 2008 Utan att någon bevakar rodret kommer båten att ändra vinkel mot bryggan. Perfekt med autopilot. Jag har tänkt på det men ej testat. Behöver en gummiklädd för som ger lite dämpning och bra friktion. Funkar säkert bra även med lite sidvind och ström. Ju högre sidkraft desto mer gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 2 Mars , 2008 Vid båtklubben där jag ligger finns varken bojar eller y-bommar, bara en klyka med ett gummiband i där man placerar stäven, sedan förtöjer man spring från aktern till bryggan på varje sida. Är man ensam så blir det problematiskt framför allt vid sidvind. En autopilot som håller positionen vore guld om man vet att det fungerar. Synd att slänga pengarna i sjön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Mars , 2008 Har du bra fart på propellervattnet med ett roder strax bakom eller ännu hellre en utombordare ska det inte vara några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser