Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
fjtsu15

Ny motor, vad får man göra för garantin?

Rekommendera Poster

 

Hej

 

Är på gång med att skaffa motor (4-t 20-25hk) till nya pulpetbåten.

 

Måste man åka till en återförsäljare för service, eller får man själv byta oljor, filter, stift mm.

Vilken annan service görs de första åren som man eventuellt inte kan/får göra själv?

 

Största problemet är att jag har LÅNG väg till närmaste återförsäljare oavsett vilket märke jag väljer.

 

Vintern, även om den är dålig, kan den inte vara förbi snart så att man slipper ut på sjön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På en mordern 4-takts motor SKALL en auktoriserad verkstad utföra service, för att garantin skall gälla. Detta måste man kolla upp, det finns serviceställen som är duktiga och bra men det krävs alltså en auktoriserad.

 

Vilka åtgärder som skall göras skiljer en del mellan märkena. Ta reda på vad som gäller för just din motor och framför allt kostnaden för service!!

 

Sen kan man väl generellt säga att idag liknar båtmotorer....bilar, det vill säga det är extremt viktigt att få en stämpel i serviceboken.

 

Jag skulle personligen aldrig tvekat på att köpa en begagnad 2-takt som någon händig skruvat, servat och bytt grejer på. Skulle däremot aldrig köpt en 4-takt som någon hemmafixare ens öppnat huven på!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På en mordern 4-takts motor SKALL en auktoriserad verkstad utföra service, för att garantin skall gälla.

                                                                                                                                       

 

E du säker på det. Jag fick oljor o filter med till min nya 4-t så att jag kan byta efter ca 10 h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du kan byta både olja och filter och smörja på de olika smörjställena samt vaxa propellern.....men en garantiservice är fortfarande en garantiservice.

 

Har haft fyra olika nya motorer 4-T och OPTIMAX de senaste 6 åren och samtliga instruktionsböcker har varit väldigt tydliga.

 

Exempel SIDAN 1 I MERCURY LOGGBOK FÖR UNDERHÅLL:

VIKTIGT!!!

*Underhåll måste utföras av en auktoriserad Mercury Marine återförsäljare

*När underhåll utförs måste denna bok............

*Finns ej dokumenterad regelbunden underhåll/service kan garantin upphöra att gälla

 

Kan det bli tydligare än så??

 

Vore intressant att se om någon här på MG gjort egenservice och sedan råkat ut för någon garantirep??

 

Senast ändrad av bellaragazza | 02 mars 2008 | 11:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.
 
Jag  hörde mig lite för av en granne. Han hade fått oljor och filter med också på samma vis som JiVePirat. Men men det finns dubbla bud. Grannen min hade Suzuki och 50hp. Suzuki 20hk har tyvärr inte powertri så den går bort, tyvärr.
 
Hur är det med resten av er forumister? Har andra även fått serva själv??
 
Som sagt har jag lång väg till service. Den första är redan efter 10h timmar då? Man kan ju lika gärna sätta motorn igång då och fräsa upp några tankar utanför butiken då.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Är tex den första servicen så high tech att man inte  kan göra den själv på andra märken än suzukin(i ett fall har det gått åtmnstone.
 
Skriv av er! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara Mercury F25, Yamaha F25 och Tohatsu MF25 som har elektrisk powertrim på såna här mindre motorer.

Kolla lite här:

http://www.tohatsu.se/fileadmin/tohatsu.se/media/Båtliv test 20-30.pdf

 

Ring och kolla med Mercury, Toahtsu och Yamaha i Sverige så du får klara besked om du enligt deras skötselinstruktioner för resp motor får utföra servicen själv (vilket jag tror, det enda är att du kan hamna i ett ofördelaktigt läge om det blir ett garantiärende då det kan bli svårt för dig att bevisa att servicen blivit korrekt utförd).

Om du följer underhålls-schemat till punkt och pricka har jag mycket svårt att tänka mig att nån skule kunna klaga på nåt i efterhand. Men som sagt det är ju svårt för dig att visa att den service du utför blir korrekt utförd.

 

Det du kanske inte bör göra själv är byte av kamrem (brukar behöva göras ca var 5:e år el var 1000:e timme vilket som inträffar först). Justering av ventiler borde det vara OK att du gör själv. Skaffa en verkstadshandbok till den motor du köper om du skall göra nåt mer utöver regelbunden årsservice.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 02 mars 2008 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad e de för skillnad om en *händig* mekar i en 2-takt lr en 4-takt.

 

E man händig när man mekar 2-takt, o hemmafixare när man mekar 4takt ???

 

Fyrtakt kan vilken motorkunnig bilmekaniker som helst serva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för dittt svar Bosse. Och speciellt för länken, skall studera den noga. Tack.

 

Låter hyfsat då att det eventuellt skall kunna gå att få göra enklare service själv, men remmen gör jag säkert inte själv. Men rembytet är inte så ofta heller så det kan man ta att åka långt för till verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JiVePirat och Bellaragazza

 

intressant disskusion. Kan andrahandsvärdet faktiskt minska minska mycket mer med 4-t än med 2-t om man gör enklare service själv medan kamrems-byte mm görs av auktorisedad återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej på er alla!

 

Motorvalet lutar igen mot Yamaha efter en tids letande bland andra märken. Jag får göra första servicen själv\Cool\.

Powertrim-kravet fyller Yamahan också.

 

Nu till nästa fråga:

 

Yamahan har PrimeStart automatchoke. Hur fungerar det i praktiken när det är kallt ute? Behöver man använda handgasen först att värma upp motorn eller räcker det som i reklamen att man bara vrider på startnyckeln och så går det nätt från början?

 

Usch, vad det är svårt att välja motor. Sen när valet är gjort skall man ha fyrk också\Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primestart är suveränt, bara att vrida om nyckeln och starta.
Precis som på bilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sirba.

 

 

Förstår jag dig rätt?

 

 

Man behöver alltså inte hålla på med handgasen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...